Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Alfa Romeo Brera: Podivný konec kariéry

Aleš Dragoun
Diskuze (38)
Alfa Romeo Brera se přestala vyrábět před rokem. Potkal ji však ještě smutnější osud, než se čekalo.

A přitom to všechno vypadalo před takřka deseti lety nadějně. Koncept ze Ženevy 2002 byl nádherný! Navrhl jej Giugiarův Italdesign a jeho křivky byly úchvatné. A co víc, podélně pod kapotou se nacházel vidlicový osmiválec, jehož točivý moment šel pouze dozadu. Šťastlivců, kteří doma cídí obdobná čtyři desítky let stará kupé Montreal, je dnes jen pár. Zbystřili ale i skalní alfisté opečovávající své pětasedmdesátky.

Co z ní zbylo za tři roky? Podobné tvary, ale jinak skoro nic. Sériová Brera představená v Ženevě byla taková obtloustlá selka ve svátečním. Vážila 1550 kg a technika se musela přizpůsobit platformě shodné se sedany (a později kombi) 159 z lůna General Motors. Šestiválec napříč také neměl s Alfou mnoho společného, neboť pocházel od australské filiálky GM - Holdenu. Spotřeba hrozivá, jízdní zážitky nic moc - a k tomu navíc pohon obou náprav. Žádná zadokolka.

Pozdější zážehové čtyřválce 2,2 l byly spíš jen hřebíčkem do rakve, u nich navíc zabírala zase jen přední náprava. Stejně jako v případě dvojice těžkých turbodieselů - dvoulitrového čtyřválce a pětiválce 2,4 l. Turbobenzina 1750 konečně z vlastního vývoje už nemohla moc zachránit a také se jí to bohužel nepovedlo...

Poslední Brera s pořadovým číslem 21.786 opustila továrnu v turínském San Giorgio Canavese 15. října 2010. Doma v Itálii se jich za celou dobu výroby prodalo jen 6.921 kusů. Automobilka teď nechala podle informací italského veteránského magazínu Ruoteclasiche 180 nových Brer překážejících ve skladech a výrobních halách Pininfariny sešrotovat. Je tady samozřejmě prostor pro spekulace.

Auta údajně nebyla zaregistrována ještě před koncem minulého roku. Jelikož jejich motory splňují pouze normu Euro 4, letos už je v EU na čísla nikdo nedostane. Pár jich přitom v Itálii prý ještě na prodej je, stejně jako u nás. Další hlasy tvrdí, že karosárna Pininfarina potřebovala továrnu vyklidit. Auta už nevyrábí a budovy jsou na prodej. To není všechno, na dvoře prý ještě smutně stojí několik Peugeotů 406 Coupé a práší se tam na ně...

Takový osud nepotkal ale jen Breru. Stejně dopadla šedesátka Alf 156 GTA a údajně i dvacítka Lancií Delta HF Integrale (!!!). Alespoň se o tom šušká a jak praví známé přísloví, na každém šprochu je pravdy trochu. Žádná automobilka se tím ale pochopitelně chlubit nebude.

Aleš Dragoun
Diskuze (38)
11. 11. 2011 20:19
Re: info o ničem
Keby Fiat nebol divný, prachy by nedošli. Alebo aspoň nie tak markantne.
Neťahaj sem lietadlá, to je niečo celkom iné.
11. 11. 2011 19:49
Re: Hloupý článek
Titulek: "Hloupý článek..."....dále "Nic jste nepsal, okopíroval jste to z dalších zdrojů." :o)))) A dále píšete - opět cituji "Pokud jsem si všiml, nic na nikoho neplivu." Promiňte, ale nejdříve, než někomu doporučíte sebereflexi, zameťte si před vlastním prahem. Nevadí mi pravda, milý pane čtenáři. Vadí mi lež.... Doufám, že víte, co jsem tím chtěl naznačit :o)))
11. 11. 2011 19:45
Re: info o ničem
FIAT není divný. Jenom už došly prachy a to už dříve. Nakonec vždycky se tvrdilo že Itálie je FIAT a FIAT je Itálie a ono to nějak tak platí dodnes. A kde Itálie je víme bohužel všichni dneska velmi velmi dobře. Mám takový dojem, že s automobilovým průmyslem máš něco společného - tak musíš vidět nebo vědět, že celý vývoj a výroba je o penězích, které do toho musíš dát a pokud je nemáš, máš prostě smůlu. Vývoj auta se vším všudy stojí čím dál tím víc a za chvíli to bude pomalu jako v leteckém průmyslu, kde na velká dopravní letadla zbyly vlastně už jenom dvě firmy - Boeing a Airbus.....
11. 11. 2011 18:44
Re: info o ničem
Fiat je celý nejaký divný.
11. 11. 2011 18:42
Re: ale no tak....
Nikdy sa nepíše, čo pred šrotovaním demontovali. Možno šli nakoniec do lisu len holé zvarené skelety a ostatné je demontované v skladoch na ND...