Alfa Romeo Brera: Podivný konec kariéry
A přitom to všechno vypadalo před takřka deseti lety nadějně. Koncept ze Ženevy 2002 byl nádherný! Navrhl jej Giugiarův Italdesign a jeho křivky byly úchvatné. A co víc, podélně pod kapotou se nacházel vidlicový osmiválec, jehož točivý moment šel pouze dozadu. Šťastlivců, kteří doma cídí obdobná čtyři desítky let stará kupé Montreal, je dnes jen pár. Zbystřili ale i skalní alfisté opečovávající své pětasedmdesátky.
Co z ní zbylo za tři roky? Podobné tvary, ale jinak skoro nic. Sériová Brera představená v Ženevě byla taková obtloustlá selka ve svátečním. Vážila 1550 kg a technika se musela přizpůsobit platformě shodné se sedany (a později kombi) 159 z lůna General Motors. Šestiválec napříč také neměl s Alfou mnoho společného, neboť pocházel od australské filiálky GM - Holdenu. Spotřeba hrozivá, jízdní zážitky nic moc - a k tomu navíc pohon obou náprav. Žádná zadokolka.
Pozdější zážehové čtyřválce 2,2 l byly spíš jen hřebíčkem do rakve, u nich navíc zabírala zase jen přední náprava. Stejně jako v případě dvojice těžkých turbodieselů - dvoulitrového čtyřválce a pětiválce 2,4 l. Turbobenzina 1750 konečně z vlastního vývoje už nemohla moc zachránit a také se jí to bohužel nepovedlo...
Poslední Brera s pořadovým číslem 21.786 opustila továrnu v turínském San Giorgio Canavese 15. října 2010. Doma v Itálii se jich za celou dobu výroby prodalo jen 6.921 kusů. Automobilka teď nechala podle informací italského veteránského magazínu Ruoteclasiche 180 nových Brer překážejících ve skladech a výrobních halách Pininfariny sešrotovat. Je tady samozřejmě prostor pro spekulace.
Auta údajně nebyla zaregistrována ještě před koncem minulého roku. Jelikož jejich motory splňují pouze normu Euro 4, letos už je v EU na čísla nikdo nedostane. Pár jich přitom v Itálii prý ještě na prodej je, stejně jako u nás. Další hlasy tvrdí, že karosárna Pininfarina potřebovala továrnu vyklidit. Auta už nevyrábí a budovy jsou na prodej. To není všechno, na dvoře prý ještě smutně stojí několik Peugeotů 406 Coupé a práší se tam na ně...
Takový osud nepotkal ale jen Breru. Stejně dopadla šedesátka Alf 156 GTA a údajně i dvacítka Lancií Delta HF Integrale (!!!). Alespoň se o tom šušká a jak praví známé přísloví, na každém šprochu je pravdy trochu. Žádná automobilka se tím ale pochopitelně chlubit nebude.