Alfa Romeo Brera: Podivný konec kariéry

Alfa Romeo Brera
Alfa Romeo Brera
Alfa Romeo Brera
Alfa Romeo Brera
23 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (38)
Alfa Romeo Brera se přestala vyrábět před rokem. Potkal ji však ještě smutnější osud, než se čekalo.

A přitom to všechno vypadalo před takřka deseti lety nadějně. Koncept ze Ženevy 2002 byl nádherný! Navrhl jej Giugiarův Italdesign a jeho křivky byly úchvatné. A co víc, podélně pod kapotou se nacházel vidlicový osmiválec, jehož točivý moment šel pouze dozadu. Šťastlivců, kteří doma cídí obdobná čtyři desítky let stará kupé Montreal, je dnes jen pár. Zbystřili ale i skalní alfisté opečovávající své pětasedmdesátky.

Co z ní zbylo za tři roky? Podobné tvary, ale jinak skoro nic. Sériová Brera představená v Ženevě byla taková obtloustlá selka ve svátečním. Vážila 1550 kg a technika se musela přizpůsobit platformě shodné se sedany (a později kombi) 159 z lůna General Motors. Šestiválec napříč také neměl s Alfou mnoho společného, neboť pocházel od australské filiálky GM - Holdenu. Spotřeba hrozivá, jízdní zážitky nic moc - a k tomu navíc pohon obou náprav. Žádná zadokolka.

Pozdější zážehové čtyřválce 2,2 l byly spíš jen hřebíčkem do rakve, u nich navíc zabírala zase jen přední náprava. Stejně jako v případě dvojice těžkých turbodieselů - dvoulitrového čtyřválce a pětiválce 2,4 l. Turbobenzina 1750 konečně z vlastního vývoje už nemohla moc zachránit a také se jí to bohužel nepovedlo...

Poslední Brera s pořadovým číslem 21.786 opustila továrnu v turínském San Giorgio Canavese 15. října 2010. Doma v Itálii se jich za celou dobu výroby prodalo jen 6.921 kusů. Automobilka teď nechala podle informací italského veteránského magazínu Ruoteclasiche 180 nových Brer překážejících ve skladech a výrobních halách Pininfariny sešrotovat. Je tady samozřejmě prostor pro spekulace.

Auta údajně nebyla zaregistrována ještě před koncem minulého roku. Jelikož jejich motory splňují pouze normu Euro 4, letos už je v EU na čísla nikdo nedostane. Pár jich přitom v Itálii prý ještě na prodej je, stejně jako u nás. Další hlasy tvrdí, že karosárna Pininfarina potřebovala továrnu vyklidit. Auta už nevyrábí a budovy jsou na prodej. To není všechno, na dvoře prý ještě smutně stojí několik Peugeotů 406 Coupé a práší se tam na ně...

Takový osud nepotkal ale jen Breru. Stejně dopadla šedesátka Alf 156 GTA a údajně i dvacítka Lancií Delta HF Integrale (!!!). Alespoň se o tom šušká a jak praví známé přísloví, na každém šprochu je pravdy trochu. Žádná automobilka se tím ale pochopitelně chlubit nebude.

Vstoupit do diskuze (38)