Alfa Romeo Giulietta: České ceny
Malé značky to neměly nikdy snadné a dvojnásob to platí v době jako je ta dnešní. Alfa Romeo se na nové pořádky v evropské automobilové branži začala připravovat novým malým Mitem, ale tento model slavné jméno z Milána sám spasit nedokáže. Tento strategický úkol má na bedrech Giulietta, která se má letos v červnu začít prodávat i na českém trhu.
Nástupce Alfy Romeo 147 oživuje jméno, které se v historii automobilky objevilo již dvakrát. Název Giulietta Alfa poprvé použila u sedanu a kupé z let 1954 až 1965 a později na sedanu z let 1977-85. Tentokrát se ale jedná o klasický hatchback nižší střední třídy s dospělými vnějšími rozměry (4351 mm x 1798 mm x 1465 mm, rozvor 2634 mm) a odpovídajícím zavazadelníkem (350 l).
Ambice
Zatímco předchozích Alf 147 se vyrobilo celkem 600 tisíc kusů, k tomu aby byli akcionáři Alfy Romeo spokojení, musí Giulietta vygenerovat vyšší prodejní čísla. Cílová skupina se mezigeneračně pozměnila. Alfa s Giuliettou necílí na převážně mužskou část populace, ale i na ženy - řidičky. V hledáčku marketérů jsou zejména bezdětné páry v produktivním věku od 30 do 49 let. Automobilka odhaduje, že v Evropě ročně prodá v průměru 100 tisíc vozů. Pro srovnání: Volkswagen v roce 2009 prodal v Evropě 562 tisíc Golfů, Audi prodalo 186 tisíc vozů A3, BMW 172 tisíc kusů řady 1, SEAT 69 tisíc Leonů a mateřský Fiat 68 tisíc Brav.
V Itálii by podle předpokladů mělo 11 % zákazníků Giulietty přesedat z Alfy 147, ve zbytku Evropy tento podíl činí 22 %. Všem je ale jasné, že nový model musí přilákat zejména nové nebo staronové klienty.
Technika
Lidé od Alfy Romeo se dušují, že v Itálii bylo uděláno vše pro to, aby budoucí zákazníci byli spokojení. Zcela nová platforma je postavena na nových nápravách. Vpředu jsou modifikované vzpěry McPherson, které však dostaly těhlice z hliníkové slitiny, takže došlo na významné snížení neodpružené hmoty (-4 kg protí McPhersonu z oceli). Vzadu je víceprvková náprava s jedním podélným ramenem (z hliníkové slitiny) a dvěma příčnými rameny (ocelové profily) uchycenými v hliníkové nápravnici. Hmotnostní úspora na zadní nápravě činí 10 kg, proti stejné konstrukci vyrobené z ocelových komponent.
Řízení muselo dostat elektrický posilovač, kvůli minimalizaci kombinované spotřeby, která je u Giulietty mimořádně důležitá proto, že model bude tvořit velkou část produkce značky a bude tedy zásadně ovlivňovat flotilový průměr. I přesto prý bude Giulietta autem pro řidiče. Posilovač je zcela nové konstrukce, není uchycen na sloupku, ale až dole u hřebenu řízení (mj. to znamená snížení těžiště), má nízké vnitřní tření, které pomáhá zachovávat maximum informací, které přicházejí od kol. Posilovač je integrální součástí palubních asistenčních systémů, intenzitu jeho účinku lze nastavovat prostřednictvím standardního voliče DNA. Součástí výbavy bude systém Dynamic Steering Torque, který umožňuje mj. přiřizování při brzdění na nestejném povrchu (ABS může brzdit s vyšší intenzitou bez rizika nestability) nebo dává mírné kontra při jízdě v zatáčce, aby byl oddálen zásah stabilizačního systému.
Z Brava přebírá Giulietta jen několik málo jednotlivých součástí - ocelové rámy předních sedadel nebo chladič motoru. Platforma jako taková je nová, z Brava byl použit podlahový plech ve střední části, ale ta byla u Giulietty současně dále vyztužena. Přední i zadní část je zcela nová, vpředu byla integrována nová příčná hořčíková vzpěra a vše bylo připraveno na předvedení jednoho z nejlepších výsledků v testech Euro NCAP. Oficiální data uvidíme v nejbližších týdnech.
Ceny
Alfa Romeo postavila svou cenovou strategii v Evropě na nacenění Giulietty na stejnou nebo lepší úroveň než má nejúspěšnější model v segmentu - VW Golf - se srovnatelnou výbavou a motorizací. Neznamená to tedy, že by Golf měl být jediným a hlavním konkurentem, ale spíše ukázka toho, že za stejné nebo menší peníze chtějí Italové v Evropě prodávat "po všech stránkách lepší zboží".
První cena na českém trhu začíná na 454.000,-Kč za základní přeplňovaný motor 1,4T (88 kW, 206 Nm) a výbavu Progression. Součástí standardní výbavy všech Giuliett bude stabilizační systém, manuální klimatizace, přední, boční a okenní airbagy, elektricky ovládaná přední okna + zrcátka, autorádio s CD/MP3, 6 reproduktorů, přední hlavové opěrky Anti whiplash, palubní počítač a Start&Stop systém.
Druhý stupeň výbavy - Distinctive - je o 45 tisíc dražší a dostane navíc elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, přední mlhové světlomety, automatickou dvouzónovou klimatizaci, ovládání rádia na volantu, volant v kůži s černým matným středem, bíle podsvícené budíky, tempomat, 16palcová kola z lehkých slitin, pruh na přístrojové desce šedá Magnesio a autorádio s CD/MP3 s 8 reproduktory.
Alfa Romeo Giulietta - Zážehové motory - Ceny na českém trhu (červen 2010) | |||
Motor | 1,4T | 1,4T MultiAir | 1,8 TBi |
Převodovka | 6M | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1368 | 1368 | 1742 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 88/5000 | 125/5500 | 173/5500 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 206/1750 | 230(250)/2500 | 300(340)/1900 |
Max. rychlost [km/h] | 195 | 218 | 242 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,4 | 7,8 | 6,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,4 | 5,8 | 7,6 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1280 | 1290 | 1320 |
Cena Progression [Kč] | 454.000,- | - | - |
Cena Distinctive [Kč] | 499.000,- | 586.000,- | - |
Cena Quadrifoglio [Kč] | - | - | 716.000,- |
Alfa Romeo Giulietta se začne na českém trhu oficiálně prodávat 24.června 2010, první vozy k nám ale dorazí pravděpodobně už ve druhém červnovém týdnu. Nedočkaví zájemci mohou již nyní u dealerů Alfy Romeo Giuliettu objednávat. Na začátku budou k dispozici 3 zážehové motory a dva turbodiesely. Slabší verze dvoulitrového JTD se 103 kW dorazí na český trh během podzimu.
Špičkový model Quadrifoglio Verde má již taky ceníkovou cenu. S bohatší výbavou proti Distinctive startuje na 716.000,-Kč.
Alfa Romeo Giulietta - Vznětové motory - Ceny na českém trhu (červen 2010) | |||
Motor | 1,6 JTDM | 2,0 JTDM | 2,0 JTDM |
Převodovka | 6M | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1956 | 1956 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 77/4000 | 103/- | 125/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 280(320)/1750 | - | 320(350)/1750 |
Max. rychlost [km/h] | 185 | - | 218 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,3 | 9,3 | 8,0 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,4 | - | 4,7 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1310 | - | 1320 |
Cena Progression [Kč] | 501.000,- | - | - |
Cena Distinctive [Kč] | 546.000,- | - | 652.000,- |