Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Americká trojka žádá Kongres o 34 miliard dolarů, GM a Chrysler potřebují okamžitou pomoc

Dan Vořechovský
Diskuze (159)
General Motors, Ford a Chrysler včera v americkém Kongresu požádaly o 34 miliard dolarů z kapes daňových poplatníků. GM a Chrysler dokonce varovaly, že bez okamžité pomoci zbankrotují.

Americké automobilky General Motors, Ford a Chrysler včera v Kongresu požádaly o pomoc v nouzi ve výši 34 miliard dolarů (původně požadovaly 25 miliard dolarů). General Motors a Chrysler dokonce podle svých slov potřebují finanční injekci ještě do konce tohoto roku, aby vůbec tento rok přežily. General Motors požádal o okamžitou pomoc ve výši 4 miliard dolarů (z celkových 18 miliard, přičemž 12 miliard potřebuje k zachování provozu, zbývajících 6 miliard požaduje v podobě úvěrové linky), Chrysler požaduje do konce roku dokonce ještě o 3 miliardy více. Obě automobilky navíc varovaly, že v případě jejich bankrotu půjde ke dnu celý automobilový průmysl. Podle provozního ředitele koncernu GM Fritze Hendersona žádný plán B neexistuje: „Nedostaneme-li podporu, společnost jednoduše nebude schopna financovat svůj provoz.“ Nejlépe je na tom z amerických automobilek Ford, který požádal o celkem 9 miliard dolarů v podobě nouzové úvěrové linky.

Všechny automobilky výměnou za státní pomoc slíbily snížení počtu pracovníků, výrobních linek a platů manažerů. Všechny tři automobilky zároveň včera musely přednést plány restrukturalizace.

Ford počítá v následujících 7 letech s investicemi ve výši 14 miliard dolarů do vozidel s nízkou spotřebou paliva, přičemž by chtěl příští rok dosáhnout toho, aby se celková spotřeba paliva u prodávaných vozů snížila v průměru o 14 %. Ford chce rovněž urychlit vývoj elektrických a hybridních vozů a volá po partnerství automobilek, dodavatelů dílů a státu v oblasti vývoje technologie baterií, aby se americké automobilky nemusely spoléhat na zahraniční baterie. Ford rovněž přistoupí ještě do konce tohoto roku ke snížení počtu prodejců o více než 600 na 3 790 prodejců.

General Motors počítá do roku 2012 s výrazným snížením počtu zaměstnanců (o 20 až 30 tisíc) a redukcí počtu značek, továren (uzavření 9 továren) a prodejců (o 1 750). General Motors se chce do budoucna soustředit na 4 značky: Chevrolet, GMC, Buick a Cadillac. GM by rovněž rád vyjednal výměnu části dluhu za akciový podíl státu v koncernu.

Chrysler počítá se snížením nákladů omezením benefitů zaměstnanců (včetně například příspěvků na zdravotní péči) a ukončením programu pronájmu vozů. Současně bude po zaměstnancích požadovat vyšší produktivitu. V roce 2010 by chtěla třetí největší americká automobilka představit první vůz s elektrickým pohonem a další tři vozy s takovýmto pohonem do roku 2013.

Dan Vořechovský
Diskuze (159)
Avatar - T613
4. 12. 2008 12:43
Re: Poslouchejte Drapalika
Ono to není lhostejno. Při finanční krizi se chováš jinak než při energetické.
4. 12. 2008 11:30
Re: Poslouchejte Drapalika
To, že jednou dojde ropa, to je tady každému jasné. A ty se tady považuješ za nějakého vizionáře, což je mimochodem směšné, když napíšeš, že hybrid atp. je spása.
Jak psal dole lowkick, současné hybridy jezdí stále na uhlovodíkové paliva, tudíž zavisí na ropě a než se přejde na elektřinu nebo vodík, k tomu je ještě hodně dlouhá cesta. Taktéž přeměna vozoveho parku na CELÉM světě není rozhodně nic uskutečnitelného do páru let, ale spíše do páru desetiletí. :-!
4. 12. 2008 09:39
Plug off...
Vidim, ze se to tady zvrhlo v diskusi na tema "hybrid zachranuje svet aut", ale to si musime takovych 30 let pockat. Uz jsem to jednou psal: 90% vsech hybridnich pohonu je zamereno na VYSSI VYKON vozu a ne primarne na NIZSI SPOTREBU!!! Stredni trida s naftovym dvoulitrem muze bezne jezdit kolem 5-6 litru, tak proc vynaset do nebes Prius se stejnou spotrebou??? No, nekdo vyvoj hybridu zaplatit musi, jen to asi nebudou mistni nadsenci, kteri ho tak vynaseji do nebes. Az totiz bude k dispozici jako ojetina, baterky budou zrale tak na ekologickou likvidaci za cenu vyssi nez bude mit ta ojetina. ;-)
Avatar - woody-alien
4. 12. 2008 00:39
Re: Poslouchejte Drapalika
To je furt dokola. Přitom je zřejmý, že auto je první na ráně, první věc kterou škrtneš ze seznamu věcí, který sis chtěl koupit. A moderní technologie ani umění vyčkávat na tu správnou cenu na to nemaj žádnej vliv. Aspoň ne v masovým měřítku.
3. 12. 2008 23:58
Re: Poslouchejte Drapalika
Jo. Ale dnes uz je lhostejne cim to zacalo. Krize uz jede napric hospodarstvim napric staty. Ale dusledek - malo penez u lidi, mala ochota nakupovat, pad prodeju - jsou stejne at uz to zacalo cimkoliv. A jejich reseni je take stejne at uz krize zacala cimkoliv.
Devadesata leta tahla prosperitu vypocetni technika, dalsi desetileti internet a mobilni technologie. Nasledujici desetileti bude tahnout revolucni premena automobilovych technologii. To co dnes mnozi odmitaji vytahne nektere automobilky z dlouhodobe bryndy.