Americká trojka žádá Kongres o 34 miliard dolarů, GM a Chrysler potřebují okamžitou pomoc
Americké automobilky General Motors, Ford a Chrysler včera v Kongresu požádaly o pomoc v nouzi ve výši 34 miliard dolarů (původně požadovaly 25 miliard dolarů). General Motors a Chrysler dokonce podle svých slov potřebují finanční injekci ještě do konce tohoto roku, aby vůbec tento rok přežily. General Motors požádal o okamžitou pomoc ve výši 4 miliard dolarů (z celkových 18 miliard, přičemž 12 miliard potřebuje k zachování provozu, zbývajících 6 miliard požaduje v podobě úvěrové linky), Chrysler požaduje do konce roku dokonce ještě o 3 miliardy více. Obě automobilky navíc varovaly, že v případě jejich bankrotu půjde ke dnu celý automobilový průmysl. Podle provozního ředitele koncernu GM Fritze Hendersona žádný plán B neexistuje: „Nedostaneme-li podporu, společnost jednoduše nebude schopna financovat svůj provoz.“ Nejlépe je na tom z amerických automobilek Ford, který požádal o celkem 9 miliard dolarů v podobě nouzové úvěrové linky.
Všechny automobilky výměnou za státní pomoc slíbily snížení počtu pracovníků, výrobních linek a platů manažerů. Všechny tři automobilky zároveň včera musely přednést plány restrukturalizace.
Ford počítá v následujících 7 letech s investicemi ve výši 14 miliard dolarů do vozidel s nízkou spotřebou paliva, přičemž by chtěl příští rok dosáhnout toho, aby se celková spotřeba paliva u prodávaných vozů snížila v průměru o 14 %. Ford chce rovněž urychlit vývoj elektrických a hybridních vozů a volá po partnerství automobilek, dodavatelů dílů a státu v oblasti vývoje technologie baterií, aby se americké automobilky nemusely spoléhat na zahraniční baterie. Ford rovněž přistoupí ještě do konce tohoto roku ke snížení počtu prodejců o více než 600 na 3 790 prodejců.
General Motors počítá do roku 2012 s výrazným snížením počtu zaměstnanců (o 20 až 30 tisíc) a redukcí počtu značek, továren (uzavření 9 továren) a prodejců (o 1 750). General Motors se chce do budoucna soustředit na 4 značky: Chevrolet, GMC, Buick a Cadillac. GM by rovněž rád vyjednal výměnu části dluhu za akciový podíl státu v koncernu.
Chrysler počítá se snížením nákladů omezením benefitů zaměstnanců (včetně například příspěvků na zdravotní péči) a ukončením programu pronájmu vozů. Současně bude po zaměstnancích požadovat vyšší produktivitu. V roce 2010 by chtěla třetí největší americká automobilka představit první vůz s elektrickým pohonem a další tři vozy s takovýmto pohonem do roku 2013.