Americký startup je roky na pokraji smrti. Přesto chystá tři levné modely
Příklad Tesly následovalo několik amerických startupů s odlišnou mírou úspěšnosti. Lucid a Rivian jsou sice ve ztrátě, auta ale vyrábí a exportují. Faraday Future však za 11 let existence dodal pouhých 16 aut. Přesto chystá levnější značku FX a tři nové modely.
V motoristických médiích je automobilka Faraday Future už dlouho považována spíše za vtip. Od založení v roce 2014 do světa chrlí superlativy a sliby, samotná auta však už téměř vůbec. První model, vzhledově netradiční elektrické SUV/MPV FF91, se představilo už v roce 2017, jeho výroba však začala až předloni.
V podstatě od samotného počátku se ve spojení se jménem Faraday Future řeší spíše finanční problémy a další skandály. Zakladatel firmy, čínský podnikatel Jia Yueting, kromě této vlastnil také další automobilku v Číně. LeSee však zvládlo jen ukázat jediný koncept, než se po něm slehla zem. Až 20 % podílu ale vlastnil také v konkurenčním americkém Lucidu.
Kvůli vyšetřování financí jeho technologické firmy, LeEco, a nesplácení dluhů požadovala čínská vláda návrat Jia Yuetinga z USA do Číny, což on odmítnul a místo sebe poslal manželku. Dříve jeden z nejbohatších Číňanů dokonce v roce 2019 vyhlásil osobní bankrot.
Faraday Future nicméně stále existuje, Jia Yueting je stále jeho součástí, a finanční problémy řeší do dnešních dnů. Prvního modelu FF91 se zatím prodalo 16 kusů, což vzhledem k ceně začínající v přepočtu lehce pod 6 miliony korun není tak překvapivé.

Překvapivější je, pro výše uvedené důvody, nedávné oznámení o založení nové podznačky FX, která chystá hned tři levnější modely. Ty už dokonce existují jako pojízdné prototypy, a tisková zpráva Faraday Future nedávno zmínila příjezd prvních dvou kusů do Ameriky.
Firma se totiž rozhodla jít cestou nejmenšího odporu a využití svého částečně čínského původu. Nové modely budou vznikat ve spolupráci se zavedenými čínskými partnery, což může znamenat i jednoduché přelepení značek na již existujících čínských vozech.
Tomu by odpovídaly zkušenosti amerických novinářů, kteří se účastnili prezentace maskovaných prototypů. Elektrické MPV FX Super One, podle jejich popisu, zevnitř velmi připomíná čínský Voyah Dream, tedy auto již dostupné i na českém trhu.
Původ dvou SUV modelů, FX 5 a FX 6, je nejasný; vybírat by se dalo opět u Voyahu, ale také u desítek dalších čínských značek. Ve srovnání s FF91 jsou mnohem příjemnější ceny: FX 5 má začínat v přepočtu na půl milionu korun, FX 6 lehce nad 700.000 Kč. U všech se zřejmě počítá také s variantami se spalovacím prodlužovačem dojezdu.
V tiskových zprávách se, kromě nadměrného používání zkratky AI, tedy umělé inteligence, firma také chlubí získáním další investice ve výši 60 milionu dolarů. Dalším krokem má být úprava existující továrny FF v americkém Hanfordu, kde firma plánuje nové modely FX vyrábět. Počátek prodeje se slibuje už na druhou polovinu tohoto roku.