Další elektromobilní startupy mohou následovat Fisker, varují analytici
Automobilky jako Lucid nebo Rivian jsou ohroženy cenovou válkou silných hráčů na poli elektromobilů. Ti tak reagují na zpomalení růstu poptávky po elektrických autech.
Zpomalení růstu poptávky po elektromobilech znamená pro velké firmy vyrábějící tato auta jisté nesnáze, ovšem pro ty menší a nedávno založené se „jisté nesnáze“ mohou rychle zvrtnout v boj o přežití. Své o tom ví značka Fisker, jejíž konec je podle některých otázkou času. A další podobné firmy ji mohou následovat, varují analytici.
Řada výrobců elektromobilů v posledních týdnech reportovala o svých výsledcích hospodaření za letošní první čtvrtletí. V některých případech, včetně známých společností jako Rivian nebo Lucid, jsou výsledky nelichotivé – ztráta je větší, než se čekalo. Toho se analytici i investoři obávali už nějakou dobu – klesající ceny elektromobilů, kterými velké společnosti bojují v cenové válce, budou znamenat vážné problémy pro malé automobilky, které zatím nejsou ziskové.

„Velké a dobře financované automobilky, jako je Tesla, BMW, Mercedes-Benz nebo Porsche, mohou použít ceny jako zbraň proti menším rivalům,“ řekl Joel Levington, analytik Bloomberg Intelligence. To je podle něj pro malé výrobce elektromobilů rostoucí hrozba.
Akcie dvou zmíněných firem jsou v současnosti o zhruba 90 % níže, než na svých vrcholech před třemi lety. Po ohlášení čtvrtletních hospodářských výsledků padly o 10 % v případě Rivianu, u Lucidu to bylo dokonce o 14 %.
„Pro startupy v podstatě není v tomto prostředí místo, protože úrokové sazby na financování růstu jsou vysoké a marže nejsou dost velké na to, aby přilákaly soukromý kapitál,“ cituje agentura Bloomberg Briana Mulberryho z investiční společnosti Zacks.
Cenová válka, která tvrdě dopadá na malé výrobce, je reakcí automobilek na zpomalující růst poptávky. Ten je zapříčiněn faktem, že dostatečně bohatí pionýři nových technologií už své elektromobily mají, chudší zájemci si nemohou nový elektromobil dovolit a běžný spotřebitel je opatrný, protože novou technologii nezná a protože investice do pořízení je i s nějakým financováním poměrně vysoká. Také má obavu z rizika rychle padajících cen elektromobilů na trhu ojetin.
Podle Elona Muska se Tesla nachází „mezi dvěma vlnami růstu“, uvádí agentura. Tomu odpovídají výsledky i této firmy – třetí čtvrtletí po sobě je její zisk meziročně nižší. Analytici odhadují, že následující kvartál to bude stejné.
„Hromadění elektromobilů u amerických prodejců a ohromující 32% pokles cen ojetých elektromobilů ve srovnání se začátkem roku 2023 naznačuje, že výrobci, kteří své plány postavili kolem odhadů rychlého růstu poptávky, před sebou nyní mají náročnější období,“ dodává Levington.