Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Další elektromobilní startupy mohou následovat Fisker, varují analytici

Marek Bednář
Diskuze (62)

Automobilky jako Lucid nebo Rivian jsou ohroženy cenovou válkou silných hráčů na poli elektromobilů. Ti tak reagují na zpomalení růstu poptávky po elektrických autech.

Zpomalení růstu poptávky po elektromobilech znamená pro velké firmy vyrábějící tato auta jisté nesnáze, ovšem pro ty menší a nedávno založené se „jisté nesnáze“ mohou rychle zvrtnout v boj o přežití. Své o tom ví značka Fisker, jejíž konec je podle některých otázkou času. A další podobné firmy ji mohou následovat, varují analytici.

Řada výrobců elektromobilů v posledních týdnech reportovala o svých výsledcích hospodaření za letošní první čtvrtletí. V některých případech, včetně známých společností jako Rivian nebo Lucid, jsou výsledky nelichotivé – ztráta je větší, než se čekalo. Toho se analytici i investoři obávali už nějakou dobu – klesající ceny elektromobilů, kterými velké společnosti bojují v cenové válce, budou znamenat vážné problémy pro malé automobilky, které zatím nejsou ziskové.

Video se připravuje ...

„Velké a dobře financované automobilky, jako je Tesla, BMW, Mercedes-Benz nebo Porsche, mohou použít ceny jako zbraň proti menším rivalům,“ řekl Joel Levington, analytik Bloomberg Intelligence. To je podle něj pro malé výrobce elektromobilů rostoucí hrozba.

Akcie dvou zmíněných firem jsou v současnosti o zhruba 90 % níže, než na svých vrcholech před třemi lety. Po ohlášení čtvrtletních hospodářských výsledků padly o 10 % v případě Rivianu, u Lucidu to bylo dokonce o 14 %.

„Pro startupy v podstatě není v tomto prostředí místo, protože úrokové sazby na financování růstu jsou vysoké a marže nejsou dost velké na to, aby přilákaly soukromý kapitál,“ cituje agentura Bloomberg Briana Mulberryho z investiční společnosti Zacks.

Cenová válka, která tvrdě dopadá na malé výrobce, je reakcí automobilek na zpomalující růst poptávky. Ten je zapříčiněn faktem, že dostatečně bohatí pionýři nových technologií už své elektromobily mají, chudší zájemci si nemohou nový elektromobil dovolit a běžný spotřebitel je opatrný, protože novou technologii nezná a protože investice do pořízení je i s nějakým financováním poměrně vysoká. Také má obavu z rizika rychle padajících cen elektromobilů na trhu ojetin.

Podle Elona Muska se Tesla nachází „mezi dvěma vlnami růstu“, uvádí agentura. Tomu odpovídají výsledky i této firmy – třetí čtvrtletí po sobě je její zisk meziročně nižší. Analytici odhadují, že následující kvartál to bude stejné.

„Hromadění elektromobilů u amerických prodejců a ohromující 32% pokles cen ojetých elektromobilů ve srovnání se začátkem roku 2023 naznačuje, že výrobci, kteří své plány postavili kolem odhadů rychlého růstu poptávky, před sebou nyní mají náročnější období,“ dodává Levington.

Marek Bednář
Diskuze (62)

Doporučujeme

15. 5. 2024 20:59
Re: Tesla je jen jedna, stejně jako Apple
Jojo, alíkovské 18650 mám ještě doma. Pořád se mi nezdálo čím to, že zelené Sony vydrží mnohem déle. Když jsem koukl na jedno YT video, kde čínské baterie kritizovali, tak jsem udělal to samé. Zvážil jsem Sony a pak Dolidala (?) a Soshin(?) a ejhle, vážili něco přes polovinu toho, co zelená Sony. Sice Sony měla o 200 mAh větší kapacitu, ale to byla 1/10 kapacity, takže ty čínské měly být tak max o 10 % lehčí.
15. 5. 2024 20:51
Re: Tesla je jen jedna, stejně jako Apple
Nikde nepíšu, že nejsou běžně využívané, uvedl jsem přesný opak. Stejně tak nikde nepíšu, že nejsou "vylepšované". Jsou, ale moc jim to nepomáhá. Dodnes nedosáhly ani zdaleka takových výkonů nabíjení a hustoty jako NMC. A to i NMC jsou pro většinové zákazníky nekomfortní natož pak LFP. LFP jsou na trhu z jednoho jediného důvodu - cena. Jenže i tak je cena pořád vysoká a diskomfort zůstal.
No a sodíkové zašly ještě dál. Cena a dostupnost surovin hrají prim, komfort zákazníků je vedlejší- Čína to Číňanům vnutí, no a v EU budeme rozhazovat pobídky a dotace a taky to nějak střelí.

A čínské ceny jsou mi buřt. v Číně se taky prodává ID.3 za 23000 dolarů. Že na tom prodělávají to je asi jedno, že? Ale elektrofanatikům ekonomika nikdy moc nešla. Nikdo tam na tom nevydělává, všichni prodělávají. Tesla asi vydělává, ale taky prodává základní TM3 za 36000 dolarů a je tedy drahá.


A sodíkový bateriích evidentně nemáš ani páru. Nejsou to od toho, aby nahradili NMC a nebo LFP. Je to úplně jiná kategorie. Vem si pár dní volna a studuj baterie a pak se k nim vyjadřuj. Hned druhá věta je totiž perla.

A je mi buřt jaký pokrok EV udělala. Automobilky na nich prodělávají, ani zdaleka nedosahují slibovaným parametrů, které slibovali v 2015 - 2016 a jak se ukazuje ani tomu tak dlouho nebude.
Avatar - Barrichello
15. 5. 2024 13:16
Re: Tesla je jen jedna, stejně jako Apple
to co se začlo prodávat v roce 2015 se vyjíjelo tak mezi rok 2011-2014 :-)
Takže konstrukčně je to dneska 13 let starý :-)
Komponenty možná i 14-15
(měl sem v autě z roku 2004 (první rok uvedení do prodeje, výroba startovala 6/2004) rádio vyrobené v 10/2003
Kdy to rádio začli vyvíjet? 2001/2? :-) :-) :-) A další a další věci. Na pásech sedadel 2/2204, ty věci se prostě vyráběly a vyvíjely napřed
Avatar - Barrichello
15. 5. 2024 13:14
Re: Tesla je jen jedna, stejně jako Apple
ONo s těmi LiFePo baterkama není levné nic, podívej se za kolik sou bateriové stanice
Lidovka, neměly stát tak 22 000 Kč?
Co na to utopista Donviták Borisov?
https://www.alza.cz/…pro-d7011344.htm

A když se podíváš na aliexpres, tak kupovidu za 30% ceny to tam nikdo neprodává, divný co, čínská ceno :)
15. 5. 2024 13:06
Re: Tesla je jen jedna, stejně jako Apple
LFP se bezne pouzivaji a jsou neustale vylepšovane. Sodík odstraní dalsi překážky ve snižování ceny.

Čínské ceny jsou poloviční s cenou v evrope. A jestli vydělávají je otazka, jde o podil ktery vraci do vyvoje.

A k roku 2015.. ve spalovacím svete je cyklus novych modelu cca 8 let. Podivej se jak velky pokrok za tech 8 let udělala EV a jak spadla jejich cena. Za zivotnost jedne generace auta.