Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Amerika následuje Evropu. Vyžaduje varování pro použití bezpečnostních pásů

Volvo Trucks připomíná 60 let používání bezpečnostních pásů u svých vozidel
Červené bezpečnostní pásy nutí řidiče se poutat. Polovina nepřipoutaných by díky pásu přežila.
3-bodový pás
3-bodový pás
10 Fotogalerie
Lukáš Volšický
Diskuze (2)

Americká legislativa následuje evropský trend a vyžaduje, aby se v nových silničních vozidlech objevila přísnější varování nutící k použití bezpečnostních pásů, zejména pro spolujezdce a další pasažéry. V nových autech v Evropě se přitom s touto funkcí setkáváme už pravidelně.

Automobilová bezpečnost se nepřetržitě vyvíjí, a ačkoli dnes máme moderní aktivní pomocníky, úplným základem bezpečí na palubě i v nejnovějších autech je stále bezpečnostní pás. V Evropě už zpravidla spolupracuje s otravným zvukovým upozorněním, nutícím řidiče připoutat se po každém rozjetí vozidla. V dnešních autech systém dokonce hlídá i spolujezdce a cestující na zadních sedadlech, ale překvapivě to neplatí všude na světě.

Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) začíná usilovat o nové uzákonění, aby se systémy varující k použití bezpečnostního pásu staly povinnými. V některých amerických státech totiž dodnes ani není povinnost se při jízdě poutat, třeba na zadních sedadlech. Navzdory širokému povědomí o důležitosti bezpečnostních pásů pořád je nutnost připomínat jejich použití.

NTHSA navrhuje nová pokročilejší výstražná znamení nutící k použití bezpečnostních pásů v osobních autech, kamionech, většině autobusů a víceúčelových osobních vozidlech. Hlavním cílem je rozšířit stávající výstražné systémy vizuálními i akustickými výstrahami nejen pro sedadlo řidiče, ale také pro jiná místa k sezení – v osobních autech pro spolujezdce a další pasažéry.

Nová americká legislativa má přesvědčit řidiče i další cestující, že bezpečnostní pásy prokazatelně snižují riziko zranění a úmrtí. V roce 2021 přitom na amerických silnicích tragicky zahynulo až 43.000 osob, přičemž přibližně polovina z nich byla ve vozidlech nepřipoutaná. NTHSA chce vyzývat jednotlivce, aby se připoutali pro vlastní ochranu a zvýšili své šance na přežití při dopravních nehodách.

Video placeholder
Škoda Fabia • Zdroj: Euro NCAP

Zejména na zadních sedadlech v USA umírá nejvíce pasažérů a NTHSA očekává, že nově navrhované požadavky každoročně zachrání minimálně stovky životů a zabrání ještě většímu počtu nesmrtelných zranění. Během minulého měsíce přitom úřad představil i další návrh, kterým vyžaduje systémy automatického nouzového brzdění ve všech nových osobních vozidlech.

Vstoupit do diskuze (2)