Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Argentinská rallye startuje: Tři favorité jsou v kontaktu

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 26. 4. 2019
27
4
Zobrazit náhledy (27)
Rallye Argentina Rallye Argentina Rallye Argentina Rallye Argentina Rallye Argentina Rallye Argentina Rallye Argentina Rallye Argentina Rallye Argentina Rallye Argentina Rallye Argentina Rallye Argentina Rallye Argentina Rallye Argentina Rallye Argentina Rallye Argentina Rallye Argentina Rallye Argentina Rallye Argentina Rallye Argentina Rallye Argentina Rallye Argentina

Pouhých pět bodů dělí první tři jezdce průběžného pořadí mistrovství světa v automobilových soutěžích před pátým podnikem sezony, kterou je Xion Rallye Argentina.

Šampionát vede Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 Coupé WRC) s 82 body, o dva body za ním je obhájce titulu Francouz Sébastein Ogier (Citroën C3 WRC) a další tři ztrácí Estonec Ott Tänak (Toyota Yaris WRC).

Argentinská rallye je od uvedení v roce 1980 součástí kalendáře světového šampionátu s výjimkou let 1995 a 2010. Ze současného startovního pole je nejčastějším vítězem Francouz Sébastien Loeb, který zde dokázal triumfovat osmkrát. Jednou to dokázali Fin Jari-Matti Latvala, Novozélanďan Hayden Paddon, Brit Kris Meeke, Belgičan Thierry Neuville a Estonec Ott Tänak. Naopak ani jednou se to nepodařilo dalšímu Francouzovi Sébastienu Ogierovi. Obhájce titulu zde startoval již devětkrát, ale zatím byl nejlépe třikrát druhý (2013, 2014, 2016) a jednou třetí (2011).

Letošní ročník je zvláštní tím, že na něj o necelé dva týdny později navazuje premiérová Rallye Chile. Vzhledem k časovému odstupu mezi oběma jihoamerickými podniky je příprava týmů komplikovanější a musí se zaměřit na oba podniky. Předpisy je definují jako „spojené rallye“. V praxi to znamená, že soutěžní vozy, které byly klasifikovány v poslední rychlostní zkoušce v Argentině, musí v Chile používat identický podvozek, motor a převodovku (včetně náhradní převodovky).

Neodradí déšť diváky?

Rallye Argentina nabízí různorodé zkoušky na šotolině, zahrnující prakticky všechno od písčitých údolních cest až po kamenité horské stezky. Na erzetách s měkčím povrchem se postupně mohou tvořit hluboké vyjeté koleje, zatímco v horských úsecích někdy překvapí posádky mlha, nebo dokonce i ledová místa. Před startem provázelo účastníky deštiví počasí, které může startujícím posádkám situaci výrazně snížit, zejména při častých průjezdech brody. Podle nejnovější předpovědi však v nejbližších dnech pršet nemá, takže lze očekávat velký počet diváků. Loni zde pořadatelé registrovali milion návštěvníků v průběhu čtyř dnů.

Ročník 2019 se drží zavedeného formátu na břehu jezera v oblasti Villa Carlos Paz. Soutěž začala tradiční superspeciálkou osm minut po půlnoci středoevropského času ze čtvrtka na pátek. Většina pátečních rychlostních zkoušek se uskuteční na jihu v údolí Santa Rosa de Calamuchita a v sobotu se jezdci přesunou na severozápad do údolí Punilla. Neděle zahrnuje tři zkoušky v pohoří Traslasierra, včetně dvou proslulých měřených testů s názvem El Cóndor, z nichž druhá bude představovat závěrečnou Power Stage (zvlášť bodovaný měřený test). Celkem čeká 27 posádek osmnáct rychlostních zkoušek v délce 347,50 kilometrů.

Co říkají největší hvězdy

Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 Coupé WRC) vyhrál předchozí podnik šampionátu na silnicích francouzského ostrova Korzika a dostal se na pozici lídra MS. Z toho vyplývá, že první den v Argentině vyrazí na trať všech zkoušek jako první a bude soupeřům čistit stopu. „Čeká nás jedna z nejdrsnějších rallye, která vyžaduje zvlášť pečlivou přípravu. Na jedné straně si musíme dávat pozor na auto, na druhé jsou místa, kde můžeme útočit. Je potřeba vše správně vyvážit,“ domnívá se Neuville, který v Argentině před dvěma lety vyhrál.

Druhý muž průběžného pořadí Francouz Sébastien Ogier (Citroën C3 WRC) má sice na kontě již 46 výher v podnicích mistrovství světa, ale jak již bylo řečeno, v Argentině se mu to ještě nepodařilo. „Rád bych to konečně změnil. Dokonce bych řekl, že jsem více motivovaný než kdykoliv jindy. Uvědomuji si, že si musím dát zvlášť pozor na změnu povrchu tratí a na hrubou šotolinu,“ upozornil Ogier.

Třetí v pořadí Estonec Ott Tänak (Tyota Yaris WRC) ztratil na začátku dubna na Korsice vedení ve světovém šampionátu, nikoliv však odhodlání se do čela seriálu vrátit. Ztráta pět bodů na vedoucího jezdce je skutečně minimální. „Očekávání jsou stejná jako před rokem. Věřím, že můžeme znovu uspět. Rychlé cesty i povrch v Argentině by nám měly vyhovovat. Stále jsem ještě nedosáhl svého jezdeckého maxima a mám ze sebe, co vymáčknout. Rozhodně však nechci jít přes hranici vlastních možností,“ věří Tänak, jenž zde loni zvítězil.

Všichni už v Argentině vyhráli

Trojice pilotů Toyota Gazoo Racing má nejenom společnou tovární příslušnost, ale Ott Tänak, Jari-Matti Latvala a Kris Meeke již dokázali v Jižní Americe vyhrát.

Tommi Mäkinen (šéf týmu): „Na Korsice se nám nepodařilo dosáhnout výsledků, po kterých jsme toužili. Nic to ovšem neubralo na naší sebedůvěře před startem v Argentině i na dalším podniku v Chile. Na nadcházející šotolinové podniky jsme se připravovali v Portugalsku, kde jsme pracovali na nastavení tlumičů, abychom dosáhli lepší přilnavosti a držení závodní stopy.“

Jari-Matti Latvala: „Argentinská rallye je jedním z největších podniků, který v mistrovství máme. Doprovází ho velké nadšení diváků, kteří dokáží dlouho tábořit v horách a čekají, až kolem nich budeme kolem nich jezdit. Náročné jsou zejména druhé průjezdy zkouškami, protože podmínky se mohou dramaticky změnit. Těším se, až vyrazím a pustím se do boje.“

360p720p1080p

Kris Meeke: „Tady se mi vždycky líbilo a mám odsud pár pěkných vzpomínek, zejména na úplně první vítězství v roce 2015. Po třídenním testování na šotolině v Portugalsku se cítím být dobře připravený. V nejbližších měsících náš čeká pět šotolinových podniků za sebou a ve všech případech se jedná o rallye, kde se mi daří. Ovšem s výjimkou Chile, které je pro všechny novinkou. Podniky v Jižní Americe mají pokaždé velmi dobré zázemí se skvělou atmosférou. Jsem si jist, že tentokrát tomu nebude jinak.“

Kam se posune Ford?

Od modrého oválu se po loňské sezoně odporoučel úřadující mistr světa Sébastien Ogier. Z čela soukromé společnosti provozující značku Ford ve světovém šampionátu, odešel zakladatel Malcolm Wilson a předal řízení stáje Richardu Millenerovi. Čtvrté místo Brita Elffyna Evanse v průběžném pořadí naznačuje, že tým rozhodně nechce hrát druhé housle. Vždyť nebýt defektu v poslední erzetě na Rallye Korsika, mohl Evans vyhrát.

„V roce 2018 jsme neprožili v Argentině nejlepší časy, od té doby je za námi hodně práce. Naši inženýři a manažeři pracovali prakticky bez přestávky. Máme za sebou intenzivní dvoudenní test v britských lesích, který jsme využili, abychom nastavili vozy a dostali Elfyna (Evanse) a Teemu (Suninena) do správného šotolinového rytmu,“ uvedl Millener.

Dva podniky v průběhu čtrnácti dnů v Jižní Americe vyžadují od všech týmů speciální pracovní nasazení a Ford není samozřejmě výjimkou. „Myslím, že jsme si připravili nejrůznější scénáře. Nedá se ovšem vyloučit, že budeme muset zvládnout i nečekané výzvy. Na začátku sezony se nám podařilo prokázat dostatečnou rychlost naší fiesty a chceme být pochopitelně zase mezi prvními třemi na stupních vítězů,“ dodal Millener.

Program Argentinské rallye

Pátek – 0.08 RZ1 (1,90 km); 13.08 RZ2 (16,65 km); 13.55 RZ3 (29,85 km); 15.08 RZ4 (23,44 km); 17.03 RZ5 (6,04 km), 19.51 RZ6 (16,65 km); 20.38 RZ7 (29,85 km); 21.51 RZ8 (23,44 km).

Sobota – 12.47 RZ9 (13,92 km); 13.38 RZ10 (22,67 km); 14.25 RZ11 (33,65 km); 16.26 RZ12 (6,04 km); 18.17 RZ13 (13,92 km); 19.08 RZ14 (22,67 km); 19.55 RZ15 (33,65 km)

Neděle – 14.08 RZ16 (16,43 km); 15.31 RZ17 (20,30 km); 17.18 RZ18 (16,43 km).

Časy jsou uvedeny ve středoevropském formátu.

Průběžné pořadí MS (po 4 ze 14 rallye)

Jezdci: 1. Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupé WRC) 82; 2. Ogier (Fr./Citroën C3 WRC) 80; 3. Tänak (Est./Toyota Yaris WRC) 77; 4. Evans (Brit./Ford Fiesta WRC) 43; 5. Meeke (Brit./Toyota Yaris WRC) 42; 6. Lappi (Fin./Toyota Yaris WRC) 26; 7. Loeb (Fr./Hyundai i20 Coupé) 22; 8. Sordó (Šp./Hyundai i20 Coupé WRC) 16; 9. Latvala (Fin./Toyota Yaris WRC) 15; 10. Suninen (Ford Fiesta WRC) 14; 11. Mikkelsen (Nor./Hyundai i20 Coupé WRC) 12; 12. Guerra (Mex./Škoda Fabia R5) 8; 13. Greensmith (Brit./Ford Fiesta R5) 6; 14. Bulacia Wilkinson (Bolívie/Škoda Fabia R5) 6; 15. Tidemand (Švéd./Ford Fiesta WRC) 4; 16. Bonato (Fr./Citroën C3 R5) 4; 17. Veiby (Dán./Citroën C3 R5) 2; 18. Sarrazin (Fr./Hyundai i20 R5) 2; 19. Tuohino (Ford Fiesta WRC) 1; 20. Triviňo (Mex/Škoda Fabia R5) 1; 21. Fourmaux (Fr./Ford Fiesta R5) 1.

Značky: 1. Hyundai 114; 2. Citroën 102; 3. Toyota 98; 4. Ford 70.

Vedení v soutěži: Ogier 26, Tänak 20; Evans 8, Neuville 6, Suninen 3, Mikkelsen 3, Latvala 1, Lappi 1, Meeke 1.

 Tänak 22, Ogier 12; Neuville 10; Evans 7, Meeke 5, Latvala 5, Mikkelsen 3, Loeb 2, Suninen 2, Sordó 2, Huttunen 1, Lappi 1.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - wakantanka
Re: Re: Re: Tři favority
wakantanka
| 26. 4. 2019
No očividne je to jak Slovák z juhu zahlásil : slovenčín mój rodný a slovenčín mój kobylka. :-)
Avatar - Emel
Re: Re: Tři favority
Emel
| 26. 4. 2019
Chápu překlepy, ale napsat "tři favority jsou v kontaktu"... to mi hlava nebere.
Avatar - wakantanka
Re: Tři favority
wakantanka
| 26. 4. 2019
Žeby ohlásili comeback posádka Sibera-Gros ? :D
Avatar - Emel
Tři favority
Emel
| 26. 4. 2019
Tři favority? No tak to se máme na co těšit.. co? <b class="smile07"><b>:-O</b></b>

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku