Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aston Martin V8 Vantage - anglický chov a americké peníze

Ladislav Čermák
V dnešní době patří k dobrému tónu mezi výrobci vozidel snů mít ve své nabídce tři výrobní řady, které přeci jen lépe odolávají výkyvům v poptávce, než jedna samotná. Této poučce se rozhodli přizpůsobit i šéfové britského Aston Martinu...

Podobně jako elitní garda koncernu VW ze Svaté Agáty s rozzuřeným býkem v erbu, i britský producent se rozhodl obětovat kus své pýchy a vrcholové dvanáctiválcové modely Vanquish S a DB9 (podrobný popis DB9 je zde) doplnit dostupnějším sportovním automobilem s civilizovanějším charakterem, avšak bez jakýchkoliv stylistických kompromisů.

Nový low-end

I třetí současný model legendární „okřídlené“ značky sestoupil mezi obyčejnější osmiválcovou konkurenci a ve jménu podstatného zvýšení prodejů nabídl takřka veškerou noblesu uctívané značky v menším a dostupnějším balení. Povědomá silueta s dlouhou kapotou a kabinou tvaru vzedmuté vlny nyní skrývá pouhých 4,38 m dlouhé hliníkové dvoumístné kupé, nejmenší ve výrobním programu a zaměřené na maximální agilitu. Více než výmluvný je fakt, že novinka se měla původně jmenovat DB5, ovšem marketéři se na poslední chvíli rozhodli nechat legendární bondovské jméno v archivu a nazvali jej podle použitého motoru prostě V8, s tradičním přídomkem Vantage.

Design

se v zájmu utváření silné firemní identity, která je pro exkluzivní výrobce prakticky vším, vzdal všech neuvážených experimentů a zahrál v tom nejlepším slova smyslu na absolutní jistotu. Vantage tedy skutečně vypadá jako trochu zmenšený dvanáctiválcový doubleseater DB9 a to i v případě detailů jako je tvar oken či boční vzduchové výdechy, které se u jiných producentů naopak stávají odlišovacími znaky jednotlivých výrobních řad. Povědomé jsou i krátké převisy a široké blatníky, stejně jako nezaměnitelná astonovská maska či koncová LED světla v „C“ designu se středovou lištou v barvě karoserie. Jako každý krásný celek, je i „malý“ Aston dotvořen precizními detaily, např. lehce působícími koly s tenkými paprsky, filigránskými zpětnými zrcátky, originálními předními obrysovkami či výklopnými klikami dveří, v klidovém stavu splývajícími s povrchem.

Uvnitř

udělali architekti vše proto, aby hned od prvních vteřin bylo jasné, s kým má řidič tu čest. Volba kvalitních materiálů je v této společnosti samozřejmostí, uvnitř obývacího pokoje se symboly roztažených křídel znějí ozvěny slavných historických vítězství, zahalené do precizního stylu, dotvořeného leštěným hliníkem a ryze elegantními křivkami se sportovním feelingem, který ovšem není určující. Kdo už měl čest s jiným horkokrevníkem téže značky, hned pozná charakteristické kovové kruhové přístroje s ručičkami, stoupajícími po číselnících zrcadlově proti sobě. Každý spínač a indikátor zdobí lesklé lemování, kožené čalounění je nedílnou součástí výbavy a lze jej získat v různých barevných odstínech, sladěných s vnějším lakováním. O patřičný komfort se starají desetisměrně elektricky polohovatelná křesla, automatická klimatizace a výkonná zvuková aparatura. Bezpečnost zase hlídá čtveřice airbagů a kompletní paleta asistenčních systémů. K dispozici je přirozeně taktéž dlouhý seznam extra doplňků. V největší možné míře je pod oblou střechou cítit, že kolem vás je pravý Aston Martin, a případné pochybnosti definitivně rozptýlí pohled přes dlouhou kapotu. A pokud se jako správný gentleman rozhodnete s Astonem cestovat, jako nečekaný bonus Vám přidá třísetlitrový zavazadelník pod výklopným víkem a sedmdesátisedmilitrovou palivovou nádrž.

Karoserie z lehkých materiálů

byla jako druhá u Astonů postavena podle tzv. VH (Vertical Horizontal) konstrukční metody. Skelet sestává z lehkých hliníkových výkovků, odlitků a výlisků, spojovaných lepením a nýtováním. Lepení s vulkanizací za studena je dostatečně pevné, ovšem nepřenáší vibrace jako svařované spoje; získává tedy i jízdní komfort. Pokročilé metalurgické metody umožnily minimalizovat počet vstupních dílů, např. celý rám čelního okna je z jediného kusu aluminia. V hojné míře jsou zastoupeny i kompozitní materiály, nechybí dokonce ani ultralehké magnesium, z něhož vznikly vnitřní výplně dveří. Povrchové panely také využívají lehké materiály; přední blatníky a některé jiné menší díly jsou z kompozitu, velké boční panely tvoří ocelové výlisky, zbytek je rovněž vesměs z hliníku. Jedním z pozitivních dopadů na aerodynamiku i vzhled je minimalizace spár a viditelných spojů na povrchu karoserie. Plusem je i pohotovostní hmotnost 1570 kg.

Podvozek

tvoří čím dál oblíbenější „tatrovácký“ systém Transaxle s hliníkovou centrální nosnou rourou, uprostřed které rotuje s motorem napevno propojený karbonový kardanový hřídel a přenáší kroutící moment ke spojce, převodovce a poté do diferenciálu s omezenou svorností. Obě nápravy obsahují stabilizátory, hliníková dvojitá příčná ramena a pružící jednotky s jednoplášťovými hliníkovými tlumiči, uloženými koaxiálně v pružinách. Rozvor činí 2600 mm. Všechna kola jsou obržděna čtyřpístkovými třmeny Brembo, průměr kotoučů vpředu/vzadu dosahuje 355/330 mm. Nedílnou součástí je ABS s EBD, TC, DSC a PTC (Positive Torque Control). Osmnáctipalcové desetipaprskové disky o šířkách 8,5J/9,5J jsou obuty do pneumatik Bridgestone Potenza 235/45 a 275/40. Volitelně jsou k dispozici o palec větší sedmipaprsková kola o shodných šířkách.

Poháněcí agregát

je jednou z nejzajímavějších položek. Za přední nápravou podélně uložený celohliníkový vidlicový podčtvercový (vrtání/zdvih 89/86 mm) osmiválec 4,3 l s variabilním časováním sacích ventilů byl sice vyvinut s podporou koncernových technologických kapacit, přesto, jak zástupci automobilky zdůrazňují, je určen výhradně pro Aston Martin a nebude sdílen v jiném voze koncernu. Odolávat zátěži 280 kW/7000 ot. a 410 Nm/5000 ot. a odlivu oleje při extrémních bočních přetíženích mu pomáhá suchá kliková skříň, která zároveň umožňuje i velmi nízkou zástavbovou výšku a potažmo i snížení těžiště vozu. Nerezové hliníkové potrubí je vybaveno aktivním obtokovým ventilem. Startovním převodovým ústrojím je ručně řazená šestistupňová skříň Graziano s těsně po sobě řazenými rychlostními stupni; jiné převodovky zatím v nabídce nejsou, ovšem později se věci patrně změní. Výsledkem je maximální rychlost 280 km/h a zrychlení 0 –100 km/h za 5 s. Někteří spartánštější konkurenti sice nabízejí o něco lepší hodnoty, avšak Aston Martin si sebou veze více komfortu a noblesy, takže je mu pro jeho úžasný charakter téměř vše předem odpuštěno, i předpokládaná hvězdná prodejní cena. Ostatně v půlce roku 2005 se britští i kontinentální zákazníci budou moci přesvědčit osobně, ti zámořští si počkají dalšího půl roku.

Ladislav Čermák