Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A6 – Kratší, lehčí, úspornější

Diskuze (54)
Proti stuttgartské třídě E a mnichovské pětce postaví Audi novou A6. Ještě než se poprvé svezeme je tady přehled použité techniky.

Audi A6 je tradičním reprezentantem vyšší střední třídy. Historie tohoto modelu (včetně předchozí řady Audi 100) sahá až do roku 1968, letošní novinka je v pořadí už sedmou generací. Sedan vyráběný v Neckarsulmu si proto v ničem nezadá s řadou 5 od BMW nebo třídou E od Mercedesu.

Příchod nové A6 završuje generační obměnu sedanů od Audi, kterou zahájila A4 a loni pokračovala s A8. V průběhu této etapy se v portfoliu ingolstadtské automobilky objevily také dva nové modely – A5 Sportback a A7 Sportback, které mají alternativní řešení karoserie a vyplňují prostor právě kolem nové A6.

Karoserie

Růstový hormon už není v módě. Vždyť předchozí generace z roku 2004 se dostala na dohled k pěti metrům délky a to není dnes - v době nízkoemisní - už příliš dobrá základna k dalším přírůstkům. Nová A6 se tak víceméně drží původních rozměrů. Ovšem s několika výjimkami. Zásadní je nárůst rozvoru o 69 mm na 2.912 mm, délka se při tom zmenšila o 12 mm na 4.915 mm.

Hliník zůstává vyhrazen vrcholným modelům A8 a R8, A6 se musí spokojit s levnější kompozicí vysokopevnostních ocelí a lehkých materiálů. Hliníkové slitiny tvoří 20 % karoserie nového Audi A6.


Bezpečnostní schránka kolem interiéru je vyrobena převážně z vysokopevnostních ocelí, hliníková slitina byla použita na blatníky, kapoty, dveře, ale i na vzpěry v motorovém prostoru, příčníky v oblasti nárazníku nebo příčné výztuhy v oblasti zavazadelníku.

Karoserie má součinitel odporu vzduchu jen 0,26, čelní plocha měří 2,3 m2. Řešení aerodynamiky karoserie zahrnuje mj. důkladné zakrytování podlahy nebo optimalizované proudění vzduchu motorovým prostorem.

Audi A6 - Základní rozměry - srovnání generací
Model A6 (C7/4G) 2011 A6 (C6/4F) 2004 Rozdíl
Délka [mm] 4915 4927 -12
Šířka [mm] 1874 1855 19
Výška [mm] 1455 1459 -4
Rozvor [mm] 2912 2843 69
Rozchod vpředu [mm] 1627 1612 15
Rozchod vzadu [mm] 1618 1618 0
Zavazadlový prostor [l] 530 546 -16

Ve srovnání s konkurencí je ale Audi A6 i přes celkové zmenšení stále jedním z největších modelů vyšší střední třídy. Délkou překonává oba německé rivaly, delší je jen Jaguar a Infiniti. Výrazné prodloužení rozvoru (+7 cm) znamená druhý nejdelší rozvor ve třídě, hned po BMW řady 5, které vzdálenost mezi nápravami mezigeneračně zvětšilo ještě výrazněji.

Audi také získalo, společně s BMW, nejširší rozchod kol v segmentu. S výjimkou Jaguaru má nejširší karoserii, nižší celkovou výšku má zase jen Lexus.

Audi A6 - Základní rozměry - srovnání s konkurencí
Model Audi A6 BMW řady 5 Mercedes E Jaguar XF Infiniti M Lexus GS
Délka [mm] 4915 4899 4868 4961 4945 4835
Šířka [mm] 1874 1860 1854 1877 1845 1820
Výška [mm] 1455 1464 1464 1460 1500 1430
Rozvor [mm] 2912 2968 2874 2909 2900 2850
Rozchod vpředu [mm] 1627 1600 1585 1559 1575 1535
Rozchod vzadu [mm] 1618 1627 1604 1605 1570 1540
Zavazadlový prostor [l] 530 520 540 540 500 430

Světlomety

Moderní světelná technika dělá moderním Audi jméno. Jinak to nebude ani v případě nové A6, která nabídne plně diodové světlomety – stejně jako modely A8, A7 a R8.

Zejména xenonová světla se sadou diod pro denní svícení budou patřit k populárním příplatkovým položkám a poznávacím znakům nové generace. Součástí sady jsou adaptivní funkce světlometů, jak je známe z konkurenčních modelů. Novinkou je spolupráce světelné techniky s daty z navigačního systému MMI, která tak například přepíná světla do dálničního modu už na přivaděči, nebo rozsvěcuje odbočovací světlo ještě před křižovatkou.

audi novemodely predstavujeme vyssistredni audi novemodely predstavujeme vyssistredni  

K prémiovým modelům patří špičková technika, kterou v případě světlometů představují ty sestavené pouze ze světelných diod. Audi slibuje nejen efektní vzhled, přirozenou barvu světla a dlouhou životnost, ale i mimořádně nízkou spotřebu energie – v režimu potkávacích světel 40 W na každé straně.

Interiér

Vnitřní design i zpracování interiéru patří tradičně k silným zbraním Audi, což se zřejmě ani s příchodem nové A6 nezmění. Základ přístrojové desky sdílí A6 s A7 Sportback, v detailech se však liší. Nové dveře mají podobné výplně, ale například řešení madel s umístění ovladačů na nich je jiné. MMI je pro A6 standardem, podobně jako některá z výsuvných širokoúhlých obrazovek nadstandardních rozměrů (úhlopříčka 6,5 palce, resp. 8 palců) s vysokým rozlišením.

Velký rozvor vytvořil uvnitř další centimetry, z nichž těží posádka. Narostly ale vlastně všechny důležité interiérové míry. Nad předním sedákem teď naměříte 1046 mm (dosud 1033 mm), nad zadním 962 mm (dosud 960 mm), vnitřní šířka vpředu ve výši ramen činí 1460 mm (dosud 1450 mm) a vzadu 1429 mm (dosud 1421 mm). Ve výši loktů je vpředu k dispozici 1527 mm.

audi novemodely predstavujeme vyssistredni audi novemodely predstavujeme vyssistredni  

Automaticky regulovaná dvouzónová klimatizace je také součástí standardu nového Audi A6. Místo klasické mechanicky ovládané parkovací brzdy má A6 elektromechanické řešení, které uvolnilo prostor pro rozhraní palubní elektroniky na středovém tunelu.

Na přístrojovém štítu před řidičem může být za příplatek dodávaný sedmipalcový informační displej. Za příplatek je k dispozici i průhledový head-up displej, kterým jsou do zorného řidiče promítány údaje z palubních informačních systémů (rychlost, navigace, apod.). Pro dosažení optimální čitelnosti jsou číslice a symboly zobrazovány tak, jako by byly ve vzdálenosti 2,5 metru před řidičem.


Zavazadelník se mezigeneračně zmenšil na 530 l, měl by ale být snáze přístupný, mj. díky nižší hraně, která je teď 674 mm nad vozovkou (dosud 716 mm). Víko lze za příplatek ovládat elektricky.

Motory

Při uvedení na trh bude A6 dodávána se dvěma benzinovými a třemi naftovými motory. Všechny budou spojeny se systémem rekuperace energie při brzdění a systémem start-stop, bez ohledu na převodovku, jakou budou vybaveny.

Zážehová část nabídky bude nejprve tvořena pouze šestiválcovými motory. Základem je známý atmosférický šestiválec 2,8 FSI s uspořádáním válců do V, s variabilním časováním a zdvihem ventilů. Nejvyšší výkon 150 kW a točivý moment 280 Nm (dosahovaný v širokém spektru mezi 3000 a 5000 min-1) stačí ve verzi s pohonem předních kol a bezestupňovou převodovkou multitronic na zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,7 s, nejvyšší rychlost 240 km/h a kombinovanou spotřebu 7,4 l/100 km. Ve srovnání s předchozí generací má 2,8 FSI o 10 kW vyšší výkon a o 12 % nižší normovanou spotřebu.

Atmosférický šestiválec nabídne také spojení s pohonem všech kol quattro a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic. V této konfiguraci vzroste pohotovostní hmotnost o 70 kg, akcelerace na 100 km/h je o 0,4 sekundy pomalejší a kombinovaná spotřeba má hodnotu 8,0 l/100 km.

I druhý šestiválec 3,0 TFSI známe z předchozí generace, některá jeho technická řešení i jeho parametry však byly upraveny, podobně jako u 2,8 FSI. Stále je vybaven (navzdory písmenu T v označení) mechanickým kompresorem, dává 220 kW a 440 Nm (mezi 2900 a 4500 min-1).

Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 5,5 sekundy, o 0,5 s méně než srovnatelně výkonnému BMW 535i. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h a kombinovaná spotřeba se zastavila už na 8,2 l/100 km. To vše platí pro verzi se sedmistupňovou převodovkou s tronic a pohonem všech kol quattro. Jinou možnost Audi pro 3,0 TFSI nenabízí.

Audi A6 2011 - technická data
Model 2,8 FSI multitronic 2,8 FSI quattro 3,0 TFSI quattro 2,0 TFSI hybrid
Převodovka CVT 7DS 4x4 7DS 4x4 8A
Zdvihový objem [cm3] 2773 2773 2995 1984
Válce/ventily 6/4 6/4 6/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 150/5250-6200 150/5250-6200 220/5250-6500 155+33
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 280/3000-5000 280/3000-5000 440/2900-4500 -
Max. rychlost [km/h] 240 240 250 238
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,7 8,1 5,5 7,3
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,4 8,0 8,2 6,2
Poh. hmotnost [kg] 1685 1755 1815 -
Cena [Kč] 1.093.800,- 1.166.600,- 1.346.500,- -

Prozatím základní čtyřválec 2,0 TDI dostává 130 kW a 380 Nm (mezi 1750 min-1 a 2500 min-1). Jde o jediný motor dodávaný s ručním řazením, A6 s ním zrychluje na 100 km/h za 8,7 s a kombinovaná spotřeba činí jen 4,9 l/100 km, o 13 % méně než u odcházející generace.

Třílitrový šestiválec 3,0 TDI bude dodáván ve dvou provedeních: se 150 kW a 400 Nm a se 180 kW a 500 Nm. Slabší verze bude zpočátku dodávána pouze s pohonem předních kol a převodovkou multitronic, později se přidá i manuální převodovka. Silnější Audi naopak uvede na trh jako quattro s dvouspojkovou převodovkou S tronic.

Slabší 3,0 TDI má u BMW konkurenci v podobě 525d (150 kW, 450 Nm). S maximální rychlostí 240 km/h, akcelerací z 0 na 100 km/h za 7,2 s a kombinovanou spotřebou 5,2 l/100 km vykazuje Audi ve všech třech parametrech lepší hodnoty.

Vyrovnanější je i situace při srovnání 3,0 TDI quattro s 530d xDrive (190 kW, 560 Nm) – A6 jede nejrychleji 250 km/h, akceleruje za 6,1 sekundy a přesně stejných hodnot dosahuje i BMW. Audi přitom vykazuje kombinovanou spotřebu 6,0 l/100 km, dieselové BMW s pohonem všech kol a osmistupňovou automatickou převodovkou jen 5,7 l/100 km.

Audi A6 2011 - technická data
Model 2,0 TDI 3,0 TDI multitronic 3,0 TDI quattro
Převodovka 6M (CVT) CVT 7DS 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1968 2967 2967
Válce/ventily 4/4 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min-1] 130/- 150/3700-4500 180/4000-4500
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 380/1750-2500 400/1250-3500 500/1400-3250
Max. rychlost [km/h] 228 (-) 240 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,7 (-) 7,2 6,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,9 (-) 5,2 6,0
Poh. hmotnost [kg] - 1720 1795
Cena [Kč] 999.000,- 1.187.400,- 1.335.000,-

Všechny motory ve srovnání s předchozí generací vykazují nárůst výkonu při současném snížení kombinované spotřeby. Starší verzi motoru 2,8 FSI (140 a 162 kW) Audi nahrazuje jedinou variantou se 150 kW. Místo motoru 2,7 TDI (140 kW) pak nasazuje slabší verzi 3,0 TDI (150 kW), která se poprvé objevila v modelu Q7.

V daný okamžik nové Audi A6 nenabízí osmiválcový motor. Naopak hybridní pohon je úplnou novinkou.

Audi A6 - srovnání motorů s předchozí generací
Model C7/4G (od 2011) C6/4F (2004-2010)
Zážehové motory
čtyřválec 2,0 TFSI hybrid
155+33 kW
2,0 TFSI
125 kW, 280 Nm, 7,5 l/100 km
šestiválec 2,8 FSI
150 kW, 280 Nm, 7,4 l/100 km
2,8 FSI
140 kW, 280 Nm, 8,2 l/100 km
162 kW, 280 Nm, 8,4 l/100 km
šestiválec 4x4 2,8 FSI quattro
150 kW, 280 Nm, 8,0 l/100 km
2,8 FSI quattro
140 kW, 280 Nm, 8,7 l/100 km
162 kW, 280 Nm, 9,0 l/100 km
3,0 TFSI quattro
220 kW, 440 Nm, 8,2 l/100 km
3,0 TFSI quattro
213 kW, 420 Nm, 9,4 l/100 km
osmiválec - 4,2 FSI quattro
257 kW, 440 Nm, 10,2 l/100 km
Vznětové motory
čtyřválec - 2,0 TDI e
100 kW, 320 Nm, 5,3 l/100 km
2,0 TDI
130 kW, 380 Nm, 4,9 l/100 km
2,0 TDI
125 kW, 350 Nm, 5,7 l/100 km
šestiválec 3,0 TDI
150 kW, 400 Nm, 5,2 l/100 km
2,7 TDI
140 kW, 400 Nm, 6,2 l/100 km
šestiválec 4x4 - 2,7 TDI quattro
140 kW, 400 Nm, 7,1 l/100 km
3,0 TDI quattro
180 kW, 500 Nm, 6,0 l/100 km
3,0 TDI quattro
176 kW, 500 Nm, 7,1 l/100 km

A6 hybrid

Krátce po zahájení prodeje nové A6 se na trh dostane druhý hybridní model značky Audi (po Q5 hybrid) – A6 hybrid. Poháněna u něj budou přední kola a jako jediná verze nové A6 dostane automatickou převodovku.

Jeho čtyřválec 2,0 TFSI (155 kW) bude spojen s elektromotorem (33 kW, 211 Nm). Elektromotor zaujímá místo hydrodynamického měniče v upravené osmistupňové automatické převodovce, která posílá hnací sílu na přední kola.

audi novemodely predstavujeme vyssistredni audi novemodely predstavujeme vyssistredni  

Lithiový akumulátor (1,3 kWh, 39 kW) je umístěn v zavazadelníku a je chlazen vzduchem z interiéru a navíc chladicím systémem vozidlové klimatizační jednotky. Audi A6 hybrid je full-hybrid, umí jet čistě na elektřinu rychlostí až 100 km/h. Při rychlosti 60 km/h ujede na elektřinu vzdálenost 3 km.

Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 7,3 s, nejvyšší rychlost činí 238 km/h, kombinovaná spotřeba činí 6,2 l/100 km.

Pohon a převodovky

Audi A6 je nabízeno hned s několika kombinacemi pohonu a převodovek, z nichž mnohé jsou v daném segmentu unikátní. Všechny verze profitují z umístění předního diferenciálu hned za podélně uložený motor, ještě před převodovkou. Tato pozice umožnila posunout přední nápravu více dopředu, prodloužit rozvor a zlepšit rozložení hmotnosti.

Pouze pro čtyřválec 2,0 TDI je k dispozici manuální převodovka s pohonem předních kol (později i pro 3,0 TDI se 150 kW). Alternativou je bezestupňová převodovka multitronic s pohonem předních kol – unikátní kombinace, kterou z prémiových automobilek nabízí pouze Audi. Toto řešení je určeno také pro motory 2,0 FSI a slabší 3,0 TDI.

Standardem u 3,0 TFSI a silnějšího 3,0 TDI, pro 2,8 FSI pak za příplatek, je stálý pohon všech kol quattro a sedmistupňová dvouspojková převodovka S tronic. Dvouspojkové ústrojí se díky A6 objevuje ve vyšší střední třídě vůbec poprvé, nepočítáme-li sesterský model A7. Konkurence sází na stále obvyklejší automatické převodovky s měničem a pěti až osmi převodovými stupni.

audi novemodely predstavujeme vyssistredni audi novemodely predstavujeme vyssistredni  

Systém quattro využívá v A6 mezinápravový diferenciál s korunovým převodem. Výchozí poměr rozdělení momentu mezi nápravy je 40:60, skutečný poměr se ale dynamicky mění.

Nová verze quattra obsahuje funkci torque-vectoring. Při zatáčení ve vyšších rychlostech, když hrozí prokluz kol na vnitřní straně, systém jemně přibrzdí příslušná kola, aby předešel tomuto nežádoucímu jevu.

Za příplatek se pak ke quattru dodává aktivní sportovní diferenciál. Dvojice vícelamelových, elektro-hydraulicky ovládaných, spojek zasahuje do rozdělení točivého momentu mezi kola zadní nápravy. Tím se zlepšuje ovladatelnost v zatáčkách a také schopnost rozjezdu ve ztížených podmínkách. Ve většině situací dokáže aktivní diferenciál na jedno ze zadních kol přenést téměř všechen dostupný točivý moment.

Podvozek

Podvozek nové A6 dále rozvíjí konstrukční filozofii předchůdce. Přední zavěšení přechází od čtyřprvkového řešení k pětiprvkovému. Každé z ramen, stejně jako mnoho dalších komponent nápravy, je vyrobeno z hliníku. Vzadu se nachází lichoběžníky se samořídicím efektem.

Kromě standardního podvozku s ocelovými pružinami Audi nabídne dvě další možnosti: sportovní podvozek a sportovní podvozek S line. Příplatkovou výbavou je vzduchový podvozek, vzadu s oddělenými vzduchovými pružinami a tlumiči. Systém samočinně udržuje jednu ze tří úrovní světlé výšky, na dálnici se automaticky sníží pro zlepšení stability a snížení spotřeby paliva.

Všechny A6 dostanou systém Audi drive select dynamic handling. V základní verzi se mění reakce motoru a účinek posilovače řízení podle zvoleného režimu (Comfort, Auto, Dynamic, Individual a Efficiency). Podle výbavy konkrétního auta se zvolenému nastavení přizpůsobuje také převodovka, vzduchový podvozek, adaptivní světla a další.

Ovladatelnost dále může zlepšit příplatkový sportovní diferenciál pro pohon quattro. Kromě přímého, sportovněji naladěného řízení s elektro-mechanickým posilovačem a pevným převodem 16,1:1 nabídne Audi také dynamické řízení, u kterého se převod mění v závislosti na rychlosti auta.


audi novemodely predstavujeme vyssistredni audi novemodely predstavujeme vyssistredni  

Diskuze (54)
2. 8. 2011 14:10
ÚSPORNĚJŠÍ NEEEEEE
to se tady ti odborníci ve Fabkách můžou zbláznit..... no neblbni redakce.
4. 2. 2011 00:33
Re: CVT
To je jiná otázka... Řekl bych, že manuály přijdou později. Méně pravděpodobný scénář je, že Audi přestane nabízet manuální převodovky u cesťáků vyšších tříd. Výjimkou by samozřejmě zůstala 2.0 TDI, která by zase na oplátku neměla vůbec automat.

Uměl bych si představit i vyřazení předohrabu a CVT pro šestiválce z nabídky. Řadě by to podle mě dodalo na prestiži, ale těžko říct, jak by to poškodilo prodeje. Jedinou vadou na kráse by pak byla 2.0 TDI.
4. 2. 2011 00:30
Re: Spotreba ala Kocourkovo
Diesel to na papíře dává za šest za sto, ne? Tak jaképak méně...
Avatar - Parda71 (BMWfans)
31. 1. 2011 20:31
Re: CVT
Tak potom je to asi špatná konstrukce a jako taková by měla z aut vymizet.Já osobně bych teda auto s převodovkou, co se má po 150tis. km rozsypat, nechtěl.
Avatar - Parda71 (BMWfans)
31. 1. 2011 20:29
Re: CVT
Pravda, ale minulá A6 měla možnost manuálu u 2.7TDI u předokolky. Nechápu tu nemožnost volby+ navíc jen tak blbá převodovka