Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A8 - nová generace

Pavel Tilšer
Služebně nejstarší modelovou řadou automobilky Audi je v současnosti model A8, jehož premiéra byla již v roce 1994. Za tuto dobu bylo vyrobeno přes 100.000 vozidel této řady, která v době svého vzniku způsobila malou senzaci díky použití celohliníkové...

Nový model A8 se bude opět ucházet o přízeň zákazníků svými přednostmi: výtečnými jízdními vlastnostmi, inovativní technologií a bohatou výbavou, díky které opět posunuje hranici o kousek dále. Nový vůz odlišuje od konkurence zejména použití technických novinek, zcela duchu hesla firmy "Náskok díky technice". Při vývoji nového vozu byl důraz kladen zejména na tyto čtyři oblasti: design, lehká konstrukce, dynamika a elektronické systémy. Všechny tyto oblasti byly ovlivněny jedinou ideou: lehkostí. V souvislostech se jedná o lehkost ve smyslu designu, lehkost akcelerace, lehkost řízení a lehkost ovládání. Design nové vozu dává jasně najevo unikátní charakter Audi A8. Velké klenuté plochy jsou pečlivě rozděleny rovnými liniemi. Silueta plochého předku a krátké převisy doplněné o ostře řezané kontury zadní části vozu pouze zvýrazňují dynamický potenciál vozu.

V době uvedení na trh (podzim 2002) budou novinku pohánět dva zážehové vidlicové osmiválce. Silnější variantou je motoru V8 o objemu 4.2 litru s maximálním výkonem 246 kW (335 koní) při 6.500 ot. /min. Točivý moment tohoto agregátu dosahuje maxima 430 Nm při 3.500 ot. /min. S tímto motorem zrychluje A8 z 0-100 km/h za 6,3 sekundy. Alternativou je motor V8 o objemu 3.7 litru s vrcholným výkonem 206 kW (280 koní) při 6.000 ot. /min. Točivý moment vrcholí hodnotou 360 Nm při 3.750 ot. /min. Zrychlení z 0-100 km/h zvládne Audi A8 3.7 Quattro za 7,3 sekundy. Maximální rychlost obou vozidel je elektronicky omezena na 250 km/h. Přenos síly obou motorů na vozovku zajišťuje nová 6stupňová automatická převodovka Tiptronic s možností manuální volby rychlostních stupňů. Na přání je možno doplnit převodovku o možnost řazení pomocí "lopatek" na zadní straně volantu.

Díky velkorysému použití hliníkových slitin na karosérii a podvozku dosahuje vůz vynikající výkonnosti doplněnou o nízkou potřebu pohonných hmot.

Pohon všech čtyř kol však již nebude v této kategorii ojedinělou záležitostí, protože nyní bude mít pohon všech kol k mání i Mercedes S.

Odpružení vozu zajišťuje systém vzduchového odpružení, který je doplněn o variabilně nastavitelné tlumiče. Řidič může volit mezi třemi předdefinovanými programy, od sportovního nastavení až po velice komfortní.

Interiér vozu v ničem nezaostává nad exteriérem. Řidič a cestující jsou obklopeni veškerým dostupným pohodlím doplněným o nový komunikační systém MMI (Multi Media Interface). Ergonomie ovladačů a jejich umístění je na nejvyšší úrovni, což dovoluje naprosto jednoduché ovládání dovolující řidiči plnou koncentraci na okolní provoz: Dalšími prvky zajišťující bezpečnost, ale i pohodlí posádky jsou: automatická kontrola tlaku v pneumatikách, nový brzdový systém s elektromechanickou parkovací brzdou, nový tempomat s elektronicky nastavitelnou délkou rozestupů, nebo adaptivní světlomety, umožňující "osvětlené" projížděných zatáček.

Nové Audi A8 bude mít těžkou pozici v konkurenci s BMW třídy 7 a Mercedesu třídy S, ale díky svým technickým kvalitám si jistě najde mnoho zákazníků, kteří dávají přednost luxusní limuzíně se sportovním charakterem.

Pavel Tilšer