Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi AI:TRAIL quattro je další futuristický koncept čtyř kruhů. Je budoucností jízdy v terénu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Audi uzavírá kvarteto svých vizionářských vozů a na IAA 2019 vystavuje elektricky poháněný terénní automobil budoucnosti.  

Audi prezentuje AI:TRAIL quattro jako komplexní koncept trvale udržitelné mobility po nezpevněných cestách. Automobilka navíc dodává, že se jedná o poslední ze čtyř futuristických konceptů, které v uplynulých letech představila. Prvním byl v roce 2017 koncept Aicon, po kterém následovaly modely PB18 Grand Tourer a AI:ME.

Koncept Audi AI:TRAIL quattro, jehož výstavní premiéra se odehrává na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, má kombinovat funkci automatizované jízdy s vynikající průchodností terénem. Kabina, prosklená až do oblasti podlahy, má nabízet dosud nevídaný výhled všemi směry. Velkorysá kapacita akumulátorů pak má zajistit dostatečný dojezd i mimo oblasti s dobrým pokrytím nabíjecími stanicemi.

Pojmenování Audi AI:TRAIL má symbolizovat průzkum přírody. V interiéru proto nejsou vůbec žádné velké displeje pro přehrávání seriálů nebo zobrazování videokonferencí. Místo toho umožňují velké prosklené plochy volný výhled na okolí.

Koncept s vnější délkou 4,15 metru a šířkou 2,15 metru dává již svým vzhledem s nulovými převisy karoserie jasně najevo svůj potenciál pro jízdu mimo zpevněné vozovky. Vnější výška 1,67 metru a 22“ kola s pneumatikami o vnějším průměru 850 mm pak již u stojícího vozu naznačují jeho schopnosti v terénu.

Světlá výška je 340 mm a vozidlo má být schopné brodění do hloubky přes 500 mm. Specifická konstrukce pak má umožňovat snadné zdolávání skalnatého, členitého terénu, aniž by hrozil kontakt sady akumulátorů, uložené pod podlahou vozidla, s povrchem.

Audi AI:TRAIL má vynikat lehkou a zároveň velmi tuhou konstrukcí karoserie, k jejíž výrobě bylo využito kombinace materiálů, zahrnující technicky vyspělé oceli, hliníkové povrchové panely a kompozity vyztužené uhlíkovými vlákny. Navzdory velké sadě akumulátorů se tak podařilo dosáhnout hmotnosti 1750 kg.

Pohon čtyřmístného konceptu s možností automatizované jízdy na silnicích až do úrovně 4 zajišťují čtyři elektromotory, které jsou uloženy v blízkosti kol a každý z nich přímo roztáčí příslušné kolo. Nejvyšší celkový výkon dosahuje 320 kW, maximální točivý moment je 1000 N.m.

S ohledem na zamýšlenou provozní oblast bez nabíjecí infrastruktury byla při návrhu a vývoji Audi AI:TRAIL věnována hlavní pozornost dojezdu. Cílem pro sadu lithium-iontových akumulátorů byl dojezd 400 až 500 kilometrů podle WLTP na silnicích nebo v nenáročném terénu. Při jízdě v náročnějším terénu se dojezd zkracuje na zhruba 250 kilometrů. Pro dosažení uvedeného dojezdu byla nejvyšší rychlost na silnici omezena na 130 km/h.

Video se připravuje ...

Pozornost si rozhodně zaslouží osvětlení konceptu. Místo klasických světlometů jsou pod střešními A-sloupky umístěny vyčnívající zdroje světla, které mohou svítit jak do okolí, tak i dovnitř. Tento prvek LED s variabilně nastavitelnou intenzitou světla a směrem svícení může být využíván jako stolní lampa pro interiér nebo jako osvětlení okolí vozidla. Stejným způsobem fungují také zadní světlomety.

Místo konvenčních tlumených a dálkových světel disponuje Audi AI:TRAIL celkem pěti bezrotorovými, trojúhelníkovými a elektricky poháněnými drony s integrovanými jednotkami Matrix LED. Drony mohou přistát na střešním nosiči nebo přímo na střeše vozidla, kde se připojí k indukční nabíječce.

Létající objekty s označením „Audi Light Pathfinder“ vytvářejí potřebný vztlak podobně, jako uvádějí bezrotorové ventilátory do pohybu vzdušné proudy. Díky lehké konstrukci mohou letět před vozem s relativně nízkou spotřebou energie a osvětlovat cestu, čímž zcela nahrazují světlomety. Kamery na dronech poskytují na přání řidiče obraz, který je prostřednictvím WLAN přenášen na displej před řidiče.

Zdroj: Audi AG

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Doporučujeme