Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi má auto do města. Koncept Ai:Me je autonomní elektromobil schopný komunikovat s okolím

David Bureš
Diskuze (1)

Audi Ai:Me je 4,3 metru dlouhé vozítko schopné autonomní jízdy na úrovni 4. Využívá elektromotor o výkonu 125 kW.

Audi je jednou z automobilek, které v nadcházejících letech chtějí významně expandovat v oblasti elektromobilů. Již prodávané SUV e-tron doplní verze s dynamičtější siluetou e-tron Sportback, kompaktní SUV Q4 e-tron a také luxusní fastback e-tron GT. Podoba dalších elektrických Audi je zatím ve hvězdách, výrobce ale teď představuje jednu vizi takového auta, koncept Audi Ai:Me.

Audi Ai:Me prezentovaný na právě probíhajícím autosalonu v Šanghaji je přesně tím typem vozidla, o kterém se dnes hovoří, že takové bude v budoucnu na silnicích hojně zastoupeno. Je to kompaktní městské přibližovadlo s elektrickým pohonem a schopné autonomní jízdy na úrovni 4, tedy něco, co v dnešní době automobilky tak rády představují.

V případě Audi Ai:Me se jedná o 4,3 metru dlouhé a 1,9 metru široké auto, což odpovídá vozům kompaktní třídy. Jeho interiér je ale mnohem prostornější, a to díky výšce 1,52 metru a rozvoru 2,77 metru.

Velký vnitřní prostor umožňuje využití platformy určené výhradně pro elektromobily, díky čemuž uvnitř nemusí být tunel pro spojovací hřídel. A navíc převisy karoserie mohou být velice krátké. O pohon se mimochodem stará synchronní elektromotor o výkonu 125 kW, umístěný u zadní nápravy. Svoji energii čerpá z baterií s kapacitou 65 kWh.

Právě tato možnost obří kabiny znamená, že se tvůrci Audi Ai:Me zaměřili právě na tuto oblast. Interiér má připomínat obývací pokoj, přičemž s ohledem na možnost autonomní jízdy byly potlačeny takové prvky jako volant a pedály. Naopak zdůrazněny byly odkládací plochy, které se u autonomních vozidel budou hodit ještě více než kdy jindy. Uvnitř konceptu tak nechybí speciální magnety, které udrží kovové hrnky nebo talíře na svém místě. To když se posádka rozhodne během jízdy s Ai:Me najíst.

S ohledem na variabilitu Audi koncepci kabiny nazývá 2+x, dovnitř se ale každopádně vejdou čtyři osoby. Přední sedadla mají připomínat pohodlná křesílka, řidič může využít speciální podložky na nohy, to když zrovna nepotřebuje pedály. Zadní lavice je pak protažená do boků kabiny, díky čemuž si zde pasažéři mohou sednout takřka jakkoliv.

Ovládání komunikačních a interaktivních systémů probíhá prostřednictvím systému sledování očí, hlasových pokynů a dotykových ploch umístěných pod okny, které jsou ve výchozím stavu neznatelně ukryty v celku. Pod předním oknem je pak v celé jeho šíři trojrozměrný displej OLED, který umožňuje ovládání pohledem. K dispozici jsou dokonce brýle s funkcí virtuální reality pro zabavení během jízdy nebo hudební systém, který pomocí vysílání akustických vln s opačnou fází umí potlačit hluk zvenku. Opravdovou specialitou je pak využití rostlin, které mají vylepšit kvalitu vzduchu uvnitř.

To exteriér šestiúhelníkovou maskou single frame jasně dává najevo příslušnost ke značce. Velkou roli zde hrají světlomety, které pomocí různých symbolů umožňují komunikaci vozidla s okolím. To bude potřeba, protože třeba chodci u autonomních vozidel špatně poznají, jaký je jejich další záměr.

Moderní systémy pak umožňují automatizovanou jízdu na úrovni 4, která je v hierarchii této technologie druhá nejvyšší. Vozy z této kategorie umí samy jezdit v přesně definovaném prostředí, třeba na dálnici nebo v centrech měst. Pokud však takovou zónu opustí, musí řidič převzít kontrolu nad vozidlem, což znamená, že tato auta pořád musejí mít ovládání prvky jako volant či pedály.  

Audi Ai:Me je mimochodem třetím elektrickým konceptem specializovaným pro určitě prostředí. Předloni představené Audi Aicon mělo nabídnout pohodlí jak z privátního jetu na dlouhých cestách, zatímco loni prezentované Audi PB18 e-tron je sporťákem pro víkendy na závodní okruhy. Po Audi Ai:Me, elektromobilu do města, bude následovat ještě jeden takto specializovaný, zatím blíže nespecifikovaný koncept, který uvidíme na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.

David Bureš
Diskuze (1)

Doporučujeme