Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi AI2 - Hliníková vize

Tomáš Zajíček
Studie Audi Al 2 vychází z trendu úsporných vozidel budoucnosti. Snaží se tedy splnit protichůdné požadavky na nízkou hmotnost při zachování bezpečné konstrukce, prostornost při malém rozměru, nízkou spotřebu při dostatečném výkonu.

Tyto požadavky se pokusili ztělesnit vývojáři automobilky Audi do studie Al 2 s délkou 3.76 m. Díky velkému rozvoru 2406 mm nabízí velký vnitřní prostor pro čtyři dospělé cestující. Vnitřní prostor je navíc opticky zvětšen díky průhledné plastové střeše. Nízká hmotnost vozu je zajištena širokým použitím hliníku, jak pro karoserii, tak pro motorové části. Tímto je dosažena pohotovostní hmotnost pouhých 750 kg u základní verze. Plně vybavený model je o 60 kg těžší. I přesto je hmotnost o více jak 250 kg nižší než u klasické ocelové konstukce. Je zajímavé, že nosnost vozu je větší než polovina hmotnosti vozidla - 425 kg. Důležitým prvkem u městských vozítek je velikost zavazadlového prostoru. U Audi Al 2 se podařilo zavazadlový prostor nafouknout na 350/840 l.

Vyvýšená karoserie, podobně jako u Mercedesu A ( viz předešlé číslo), zajištuje výbornou ochranu cestujících při nárazu zboku i zepředu. Druhá generace karoserie ASF (Audi Space Frame), která byla poprvé použita u seriového modelu Audi A8, má velkou tuhost v krutu i ohybu a pohlcuje dobře nárazovou energii. V případě nárazu zepředu se motor i převodovka zasune z části pod podlahu. Po aktivaci dvou předních airbagů se automaticky spustí poplašný signál do centra GPS (Global Positioning System), které zaznamená polohu vozu a předá tyto informace nejbližší záchranné službě. V tomto případě je také spuštěn „hands free telefon pro kontakt s posádkou. Bezpečnost při nárazu zboku je posílena vyvýšeným posezem cestujících a bočními airbagy. Kromě bočních airbagů chrání hlavy cestujících i nový typ airbagu, který se vystřeluje z horní části podél celé délky interiéru. Pro vyšší bezpečnost nejmenších cestujících počítá Audi Al 2 s novým připevňovacím systémem ISOFIX, který umožňuje zajistit dětskou sedačku bez použití bezpečnostních pásů.

Al 2 je vybaven systémem ADC, který kontroluje odstup za sebou jedoucích vozidel. Systém ADC je navržen pro zvýšení bezpečnosti jízdy, ale také pro pohodlnější jízdu zajištěnou nastavením konstantní rychlosti nebo vzdálenosti vozu jedoucího před vozidlem.

Vybavení interiéru vozu odpovídá koncepci vozu budoucnosti. Většina ovládacích prvků je soustředěna na volant. To usnadňuje ovládání audio soupravy, telefonu, klimatizace a dalších drobností. Vyjímečné je bezdotykové ovládání prvků vnitřní výbavy pomocí fotoelektrických senzorů.

Chloubou konstruktérů Audi je zážehový pětiventilový tříválec s přímým vstřikem paliva (FDI). I při poměrně nízkém objemu - 1,2 l se podařilo dosáhnout slušného výkonu 55 kW/5500 ot/min a točivý moment 115 Nm vrcholí již při 3000 ot/min. Díky nízké hmotnosti dokáže Al 2 zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než 12 sekund. Maximální rychlost přesahuje hodnotu 170 km/h, což je na malý tříválec slušný výkon. Ovšem nejdůležitější vlastností tohoto motoru je jeho mimořádně nízká spotřeba. Ta je až o 40% menší než u běžného seriového vozu stejné velikosti. Převodovka je pětistupňová s automatickou spojkou a systémem řazení Tiptronic.

Nezbývá něž si počkat, co z těchto technických vymožeností zbude pro seriově vyráběný vůz.

Základní technické parametry:
Motortříválcový zážehový motor s přímým vstřikem paliva
Zdvihový objem (cm3)1200
Výkon při otáčkách (kW/ot.)55 / 5500
Toč. moment při otáčkách (N.m/ot.)115 / 3000
Zrychlení 0-100 km/h (s)12
Nejvyšší rychlost (km/h)170
Spotřeba (l/100km)4,3
Rozměry (mm)3765 / 1620 / 1557
Objem zav. prostoru (l)350/840
Pohotovostní hm. (kg)750
Nosnost (kg)425

Tomáš Zajíček