Audi Group S Prototype: Tajné rallyové auto z Čech, které nakonec nedopadlo
Pokud jste navštívili muzeum v Ingolstadtu, možná jste na tohle auto narazili, v opačném případě se klidně může stát, že ho právě vidíte poprvé - to je Audi Group S Prototype. Superlehký rallyeový speciál s výkonem 1000 koní, jenž se mohl stát legendou závodních tratí. Model Audi Quattro sice úspěšně drtil v polovině osmdesátých let skupinu B, ale příchod menšího a obratnějšího konkurenčního Peugeotu 205 T16 naznačoval, že má velké a dlouhé audi s těžkým čumákem to nejlepší za sebou, nepomohlo totiž ani zkrácení rozvoru.
A tak se začalo přemýšlet, co s tím. Trn z paty mohla ingolstadtské značce vytrhnout sama FIA, která oznámila vznik skupiny S, která měla "béčko" nahradit. Měla být levnější a méně náročná na vývoj, požadovala se i pouze desetikusová homologační série produkčních aut. A Audi, poučeno z modelu Quattro, se pustilo do vývoje auta, které bylo jeho přesným opakem - extrémně malé a lehké, avšak stále s pohonem všech kol a brutálním pětiválcovým turbomotorem o výkonu 1000 koní.
Projekt to byl přísně tajný, věděla o něm jen hrstka manažerů a inženýrů v čele s Ferdinandem Piëchem. Tak tajný, že dokonce vznikal za "železnou oponou"! Tým pod vedením Rolanda Gumperta (ano, "toho" Gumperta) kvůli tomu dokonce přesídlil do jihomoravské Dešné. Prototyp byl extrémně krátký a kvůli vyvážení se motor usadil před zadní nápravou. Tvrdí se, že prvotní testování provázely problémy s utajením. Místo šotolinových zkoušek v Čechách bylo prozrazeno a ocitlo se pod náporem tisku, rychlý přesun na asfaltky do Německa, kde vůz krátce vyzkoušel Walter Röhrl (byl podle jeho slov fantastický) zase hlukem přilákal policii. A jednomu novináři se tam auto dokonce povedlo vyfotit. A pak že se všechno hned "rozkecá" až v době internetu...
No a to ostatní už je legenda. Jakmile zjistil Piëch, že je auto prozrazeno, údajně nakázal všechny prototypy sešrotovat a jejich likvidaci dokonce osobně přihlížel. Přijde mi to trošku přitažené za vlasy, nejednalo se o žádnou zbraň hromadného ničení, i když v rámci Group S jí auto klidně být mohlo. Na tuto třídu se mimochodem chystali, poněkud méně paranoidně, i další výrobci, známy jsou prototypy Fordu, Lancie, Opelu, Seatu, Toyoty a dokonce Lady. Spíše to souviselo s tragickým rokem 1986, jenž vedl nejen k zákazu třídy B, ale i ke zrušení plánované Group S, která by byla jen opakováním stejné chyby.
A jak je tedy možné, že je dnes jeden exemplář v muzeu Audi vystaven? To je prý zásluha Rolanda Gumperta, jenž sice poslušně zlikvidoval všechny "oficiální" prototypy v Německu, ale "zapomněl" říci, že jeden "neoficiální" ještě zůstal v Desné. A právě tento poslední kousek je nyní vzpomínkou na auto, které nikdy neexistovalo...