Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi Q5: Víc sportovní než užitkové

BMW nabízí své SUV X3 už několik let, Mercedes nedávno představil třídu GLK, Volvo má XC60. Odpovědí Audi je Q5.

Audi vstupuje do nového tržního segmentu. Mezi kompaktními SUV evropských značek dlouho osamoceně vládlo BMW X3 a jedinou alternativou byl více terénní Land Rover Freelander. Jenže to se teď rychle mění – Mercedes představil svoji novou třídou GLK a téměř současně přichází srovnatelně velké auto od Audi.

Argumentem pro Q5 jsou základní hodnoty značky převedené do kompaktního SUV. Má sportovní design v duchu nejnovějších modelů Audi, pohon všech kol quattro, motory s přímým vstřikováním FSI a TDI a sofistikovaný podvozek. V neposlední řadě také masku chladiče single-frame, zadní světla ze světelných diod a vpředu diody pro denní svícení – jasný poznávací znak posledních modelů Audi.

Audi - srovnání modelů SUV
Rozměr Q5 A4 Avant
quattro
Allroad
quattro
Q7
Délka [m] 4,63 4,70 4,93 5,09
Šířka [m] 1,88 1,83 1,86 1,98
Výška [m] 1,65 1,44 1,46 1,74
Rozvor [m] 2,81 2,81 2,83 3,00
Objem zav. prostoru [l] 540 490 565 775

Název Q5 má v sobě zakódované umístění v hierarchii modelů Audi. Písmeno Q značí karoserii SUV, číslovka 5 pak, že se řadí pod větší model Q7. Po technické stránce vychází Q5 z nové generace A4. I proto má s ní shodný rozvor 2,81 metru (jen o 2 cm méně než Allroad quattro), proti A4 Avant je ale Q5 o 7 cm kratší a o 5 cm širší. Výška 1,65 m je téměř přesně v polovině mezi A4 Avant a Allroad quattro na jedné straně a velkým SUV Q7 na straně druhé.

Audi Q5 - srovnání s konkurencí
Rozměr Audi Q5 BMW X3 Mercedes-Benz GLK
Délka [m] 4,63 4,57 4,53
Šířka [m] 1,88 1,85 1,86
Výška [m] 1,65 1,67 1,70
Rozvor [m] 2,81 2,80 2,76
Objem zav. prostoru [l] 540/1560 480/1560 450/1550

Z trojice německých konkurentů je Q5 nejdelší (proti GLK dokonce o 10 cm) a nejširší. Naopak její karoserie je nejnižší, což podporuje fakt, že Q5 má mít sportovnější charakter než další dva vozy. Ze srovnání zavazadlových prostorů vychází Audi se svými 540 litry vítězně, pokud ale srovnáme objem při sklopených zadních sedadlech, jsou na tom všechna tři německá SUV stejně.

Modernizované motory

Q5 bude zpočátku dostupné se čtyřmi motory. Základem je vylepšený přeplňovaný přímovstřikový motor 2,0 TFSI o výkonu 155 kW. Nový systém vstřikuje palivo do válců pod tlakem 150 bar. Konstrukce sacích kanálu zlepšuje proudění směsi ve válcích. Také došlo ke snížení teploty spalování, čímž je potlačena tendence ke klepání. Vzhledem k přeplňování má 2,0 TFSI relativně vysoký kompresní poměr 9,6:1. Chod motoru zklidňují dvě vyvažovací hřídele. Novinkou je variabilní zdvih sacích i výfukových ventilů Audi Valvelift.

V roce 2009 se na vrchol modelové řady postaví šestiválcový motor 3,2 FSI o výkonu 195 kW. I tato pohonná jednotka je vybavena rozvodovou technologií Audi Valvelift, která v případě šestiválce snižuje spotřebu paliva o 5 %. Jak zkratka FSI napovídá, také šestiválec 3,2 l disponuje přímým vstřikováním paliva.

design audi predstavujeme design audi predstavujeme

Turbodiesely zastupují dvě pohonné jednotky s technologii common-rail třetí generace – čtyřválcové 2,0 TDI (125 kW) a šestiválcové 3,0 TDI (176 kW). Piezovstřikovače s osmi otvory vstřikují palivo pod tlakem až 1800 bar, což zaručuje dobrou atomizaci a promíchání směsi se vzduchem. Jeden vstřik trvá 1 až 2 ms. To umožňuje během jednoho cyklu provést až pět přesně načasovaných vstříknutí, čímž je snížena spotřeba a motor má hladší chod.

Agregát 2,0 TDI je v motorovém prostoru uložen podélně pod úhlem 20° (blok nakloněn k pravé straně vozu). Elektricky ovládané klapky v sacím potrubí regulují víření vzduchu vzhledem k otáčkám a zatížení motoru. To společně s upravenou geometrií pístů umožnilo zvýšit maximální otáčky na 5000 ot./min a zlepšilo termodynamické vlastnosti spalovacích prostorů. Komfortní chod je zajištěn dvěma vyvažovacími hřídeli a tlumičem uložení turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek. K lepšímu zvukovému projevu přispívá nový kryt rozvodového řemene.

Motor 3,0 TDI je osazen novým turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek. Mezichladič stlačeného vzduchu se přesunul dopředu před chladič. Toto umístění zlepšuje jeho účinnost. Samozřejmostí je filtr pevných částic, zde umístěn blízko motoru, aby se snadno regeneroval. Navíc je motor vybaven modifikovanou recirkulací ochlazených výfukových plynů, což výrazně snižuje emise oxidů dusíku. Šestiválec již dnes splňuje podmínky emisní normy Euro 5.

Audi Q5 - přehled motorizací
Motor 2,0 TFSI 3,2 FSI 2,0 TDI 3,0 TDI
Zdvihový objem [cm3] 1984 3197 1968 2967
Válce/ventily 4/4 6/4 4/4 6/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 155 199 125 176
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 350/1500-4200 330/3000-5000 350/1750-2500 500/1500-3000
Max. rychlost [km/h] 222 232 204 225
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,2 6,8 9,5 6,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 8,5 9,3 6,7 7,5

Také převodové ústrojí Q5 přináší inovace známých komponent. Motor 2,0 TFSI a poprvé i 3,0 TDI se budou dodávat se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic. Řidič si může pro jízdu vybrat standardní, sportovní nebo manuální režim, kdy lze řadit řadicí pákou nebo příplatkovými pádly pod volantem.

Převodovka S tronic se skládá ze dvou celků. Větší spojka K1 ovládá převody 1, 3, 5 a 7, které jsou umístěny v zadní části skříně převodovky. Spojka K2 se nachází uvnitř K1 a směřuje moment na převody 2, 4, 6 a zpátečku. Jednotlivé převody jsou na dvou hřídelích seřazeny v pořadí od předu 4, 6, 2, R, 1, 3, 7 a 5. Princip fungování spočívá v tom, že současně jsou zařazeny dva převody, ale jen jeden z nich je aktivní. Druhý na vedlejší větvi čeká na aktivaci rozepnutím příslušné spojky. Samotný proces přeřazení je tedy omezen na rozepnutí jedné a sepnutí druhé spojky, což trvá jen několik setin sekundy. Součástí převodovky S tronic je tzv. mechatronický modul, který přes hydraulické ventily řídí ovládací tlak oleje v převodovce. To umožňuje kontrolovat rychlost změny převodu.

Pro motor 2,0 TDI je určena šestistupňová manuální převodovka s hořčíkovou skříní. Informační systém zobrazuje řidiči údaj o aktuálně zařazeném převodu a upozorňuje na vhodný okamžik pro přeřazení.

design audi predstavujeme design audi predstavujeme

Všechny verze jsou vybaveny stálým pohonem všech kol quattro. Za převodovkou proto následuje samosvorný mezinápravový diferenciál. Hřídel mezi převodovkou a diferenciálem je namontována pod úhlem 7,2° a kvůli úspoře hmotnosti je dutá. Standardní nastavení distribuce sil mezinápravovým diferenciálem je v poměru 40 % na přední a 60 % na zadní kola, což dodává autu sportovní charakter. V závislosti na podmínkách může být na zadní kola přeneseno až 85 % momentu a na přední až 65 %. Díky tomu může být řada situací vyřešena bez zásahů stabilizačního systému. Protočení jednotlivých kol navíc řeší elektronická uzávěra diferenciálů.

Podvozek na vysoké úrovni

Podvozek hojně využívá hliníkových komponent. Přední kola mají pětiramenné zavěšení, všechna ramena jsou z kovaného hliníku. Podélné a boční síly jsou zachycovány rameny odděleně. Automobil se vyznačuje lepší podélnou stabilitou a přesněji se ovládá. Uchycení horních ramen je také hliníkové, přední stabilizátor je uvnitř dutý. To vše výrazně redukuje neodpruženou hmotu, s výrazným vlivem na komfort odpružení.

Z hliníku je vyroben i pomocný rám, ke kterému je připevněn motor a přední náprava. Navíc má Q5 stejně jako nová A4 přední diferenciál umístěný mezi motorem a převodovkou. Díky tomu jsou přední kola posunuta více dopředu, což zlepšuje rozložení hmot na nápravy a tedy i ovladatelnost.

Konstrukce zadní nápravy je inspirovaná modely A6 a A8. Poskytuje vysokou úroveň komfortu a zároveň je relativně kompaktní. Nakládací hrana zavazadlového prostoru i podlaha je proto položená relativně nízko nad zemí (69 cm). Pomocný rám zadní nápravy s dvěma podélnými a dvěma příčnými trubkami je vyroben z vysokopevnostní oceli. Aby se omezila neodpružená hmota, jsou lichoběžníková ramena vyrobena z tvrzeného hliníku a horní ramena z kovaného hliníku. Stabilizátor má podobnou konstrukci jako na přední nápravě.

Tlumiče a pružiny jsou stejně jako u velkých sedanů uloženy odděleně. Nastavení zadního odpružení minimalizuje ponoření přídě při prudkém brzdění. Se standardním podvozkem je světlá výška vpředu 214 mm a vzadu 230 mm. Za příplatek je možné mít tvrdší sportovní odpružení S line nebo adaptivní elektromagnetické tlumiče s možností nastavení komfortního nebo sportovního režimu.

design audi predstavujeme design audi predstavujeme

I se standardním nastavením je ale Q5 podle výrobce jedním z nejsportovnějších SUV. Jeho podvozek byl totiž nastaven pro co nejlepší výkon na silnici. Řízení servotronic má strmý převod a přímé reakce. Hydraulické čerpadlo funguje v závislosti na zatížení, čímž je spotřeba paliva snížena zhruba o 0,1 l/100 km. Za příplatek je pak dodáváno adaptivní řízení Audi dynamic steering, které mění charakter řízení v závislosti na rychlosti.

O zastavení Q5 se starají čtyři kotouče. V případě dvoulitrových motorů mají průměr 320 mm vpředu a 300 mm vzadu. Přední odvětrávané kotouče jsou dvoudílné, obě části jsou spojeny několika sty malých kovových spojů. Verze 3,0 TDI má brzdovou soustavu ještě posílenou. Její kotouče mají průměr 345 mm vpředu a 330 mm vzadu a jsou na obou nápravách odvětrávané.

Ráfky kol mohou mít průměr 17 až 20 palců. Základní verze má pneumatiky 235/65 R17, motory 2,0 TFSI a 3,0 TDI mají standardně větší kola s pneumatikami 235/60 R18. Největší originální kola, která lze objednat, mají rozměr 8,5 J x 20 a obouvají pneumatiky s rozměrem 255/45.

Audi Q5 se začne prodávat ve čtvrtém čtvrtletí roku 2008. Základní cena na německém trhu bude 38.300 Euro.