Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi Quattro se vrací do WRC!

David Bureš
Diskuze (6)

Quattro je dodnes ve světě rallye pojem. Po letech se vrací na rallyeovou scénu, byť závodní Audi A1 nestaví přímo ingolstadtská automobilka.

Audi Sport Quattro je dodnes jeden z nejslavnějších rallye speciálů, který byl v osmdesátých letech nasazován v legendární Skupině B. I díky němu získala značka Audi celosvětové renomé. Dodnes je tak Quattro ve světě rallye pojem, byť čtyři kruhy v posledních letech závodily v jiných disciplínách. Teď se však Audi do WRC vrací!

Má to však dvě ale. Závodní speciál na bázi Audi A1 nestaví přímo automobilka, ale jedná se o projekt švédského závodníka Mattiase Ekströma, který se do WRC vrátil letos po takřka 15 letech, a to ta volantem Škody Fabia R5. A navíc nejde o speciál pro vrcholnou kategorii, ale nižší specifikaci Rallye 2, která umožní vůz nasadit v kategoriích WRC2 a WRC3.

Právě v reakci na pravidla těchto kategorií je stavěné auto poháněno turbodmychadlem přeplňovanou šestnáctistovkou o výkonu až 193 kW, která je spárována s pětistupňovou sekvenční převodovkou. Poháněná jsou samozřejmě všechna kola. Svým způsobem tak jde tedy opět o „Audi Quattro“ jako před lety.

„Když byla na trh uvedena aktuální generace Audi A1, věděli jsme, že z ní chceme něco postavit. A protože každý zná mou vášeň pro rallye, rychle se ukázalo, že postavíme rallyeový vůz,“ říká závodník s dvěma mistrovskými tituly z DTM a jedním z rallyecrossu. Právě mistrovství světa v rallyecrossu vyhrál v roce 2016 s malým hatchbackem od Audi.

„Sada Rally2 poskytuje závodníkům jedinečnou kombinaci ceny a výkonu, navíc v tomto případě je také kombinována s legendární značkou a slavným bodykitem,“ doplňuje ředitel společnosti Rallye Technic Chris Coertsee, která se na vývoji podílí. A to ve spolupráci s nově založeným Ekströmovým týmem EKS JC.

Zatím je automobil určen pouze pro Ekströmovo užití, jakmile však bude švédský závodník spokojen s jeho schopnostmi, nabídne ho k prodeji nebo pronájmu i jiným stájím.

„Auto už je hotové. Zbývá už jen práce na nastavení. Potřebujeme najezdit nějaké testovací kilometry a získat informace,“ říká Ekström. Testování nejprve začne na sněhu a šotolině, později se k nim přidají i zkoušky na asfaltu. Tým si nedává žádné termíny, je však jisté, že závodní Audi A1 uvidíme v některých soutěžích už na jaře nebo v létě. S nastavením přitom pomáhá někdejší juniorský WRC šampion Emil Bergkvist.

Audi do světa světového šampionátu v rallye vstoupilo na začátku osmdesátých let, kdy se stalo pionýrem pohonu všech kol. Ten se ukázal jako obří konkurenční výhoda, která se v průběhu let stala ve vrcholné kategorii WRC standardem, právě díky Audi. V roce 1987 se však čtyři kruhy po konci Skupiny B z rallye stáhly, a to po 24 vítězstvích v 58 závodech.  

David Bureš
Diskuze (6)

Doporučujeme

Avatar - white label
6. 3. 2021 23:51
Re: No zajímavé,
Máš pravdu, "překlep"...
Avatar - wakantanka
6. 3. 2021 22:29
Re: No zajímavé,
On je Focus R5? Som v tom, že už dlho je Fiesta.
6. 3. 2021 12:26
No zajímavé,
ale myslím, že kdo má 5 pohromadě, tak si v této kategorii koupí Fabii R5 nebo Focus R5, což jsou tovární speciály s širokou dostupností servisu i dílů a má jistotu, že má špičkové auto s profi zázemím. Jakýkoliv garážista byť i tak slavného jména jako je Ekström tomu těžko může konkurovat.
Avatar - white label
6. 3. 2021 11:46
AQS
škoda, že už se nedělá 3dv. A1/S1, na jejím základě by to vypadalo líp.
6. 3. 2021 11:17
Re: Aha
Nepíše se, že je to WRC, ale že se vrací do WRC. Neplést si world rallye car a world rallye championship. Každopádně to zřejmě bude jen hobby projekt ve srovnání s továrními R5. Už 193KW je hodně pozadu oproti Fabii.