Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vzpomínáte? I tahle auta jezdila rallye. A některá velmi úspěšně!

Mirek Mazal
Diskuze (3)

Mnohá auta parkující u rodinných domů byla kromě služby prostého lidu nominována do nekompromisního zdolávání rychlostních zkoušek. Závodů rallye se účastnila zdánlivě civilní vozidla, do kterých by to člověk třeba ani neřekl.

Klasické populární rallyeové legendy jako Audi Quattro S1, Lancia 037 nebo Subaru Impreza WRC99 jsou právem chválené symboly rychlostních zkoušek. Slavné speciály se dostaly do podvědomí díky rychlosti za všech podmínek suchého, mokrého i zasněženého povrchu.

Status hmatatelné čtyřkolové historie motorsportu mají i některé vozy, které většinově sloužily lidu namísto zdolávání klikatých tras světových okreskových závodišť. Mimo hlavní pozornost existuje bohatá skupina upravených automobilů funkčních překvapivě dobře zároveň v roli soutěžního nářadí.

1. Volkswagen Golf Rallye

Snížený a oplastovaný Golf byl od roku 1989 speciální homologační edicí v rámci legitimity účinkování v rallye skupiny A. Limitovaná edice lidového vozu měla čtyřválcový přeplňovaný motor 1,8 R4 s výkonem 118 kW (160 koní) a točivým momentem 225 N.m. Poznávacím znamením bylo kromě svalnatého bodykitu i odlišné odpružení. Za charakteristickými disky kol se u všech pěti tisíc vyrobených kusů skrýval posílený brzdový systém.

Volkswagen Golf Rallye G60 Rally Car (1990) Volkswagen Golf Rallye G60 Rally Car (1990)

2. Ferrari 308 GTB

Ferrari 308 bylo původně vydáno jako sportovní náčiní už v roce 1975, dohromady bylo nakonec vytvořeno hned několik rallye variant. Ve skupině B tehdy nebylo zvykem používat sklolaminátovou karoserii, což byla specialita továrního závodního týmu. Italské supersporty nebyly převratně úspěšné, naopak se zasloužily o koncepci muší hmotnosti a motoru uprostřed. Snížení hmotnosti a posunutím pohonu za posádku bylo později platným receptem vítězství v atraktivní skupině B, kde se objevily celkem čtyři upravené kusy 308.

Ferrari 308 GTB Michelotto Group B (1983) Ferrari 308 GTB Michelotto Group B (1983)

3. Lada Riva

Na základě modelu Lada 2105 vznikla Lada VFTS (Vilnijuskaja fabrika transportnych sredstv = Továrna na dopravní prostředky ve Vilniusu). Výtvor SSSR poháněl 1,6litrový čtyřválec se dvěma karburátory o předpisově atmosférickém výkonu 118 kW (160 koní) a 165 N.m. V rámci rallye kategorie B/10 mohlo VFTS nastupovat jen bez přeplňování, což se sovětská vývojová inteligence snažila dohnat opět snižováním celkové hmotnosti vozidla. Ručička váhy se držela po jednou tunou, tím pádem polepený žigulík akceleroval na 100 km/h za 8,4 sekundy.

Lada Sport VFTS Lada Sport VFTS

4. Rolls-Royce Silver Shadow

Aristokratický Rolls-Royce Silver Shadow byl uveden v roce 1965, ovšem netradiční majitel Ray Richards přeměnil luxusní limuzínu na soutěžní verzi, která měla být použita ve světovém poháru sezóny 1970. Automobilka nebyla nadšena transformací elegána na výtržníka, dle očekávání auto změnu příliš dobře nereflektovalo. Těžkopádný sedan se objevil v několika soutěžích, ale globální úspěchy sbírali jiní.

Rolls-Royce Silver Shadow Rolls-Royce Silver Shadow

5. Citroën DS

Kultovní DS je nesmírně populární díky neokoukanému vzhledu, fantastické technice a maximálnímu pohodlí při jízdě rovně. Největším esem v rukávu inženýrů Citroënu bylo hydropneumatické odpružení, které bavilo běžné smrtelníky i závodní jezdce. Nadčasový podvozek doplněný samočinnou úpravou světlé výšky mohl být nastaven přesně na míru rallye, nejen proto DS vyhrálo dvakrát ve slavném Monte Carlu.

Citroën DS Citroën DS

6. Mazda 323 GTX

První generace 323 GTX byla neporazitelná, Mazda díky odlehčenému hatchbacku dosáhla dvou celkových vítězství v rallye. Pohon všech kol přenášel na zatáčkovité tratě nadstandardně vysokou porci výkonu produkovaného turbomotorem o objemu 1,8 litru. Není divu, že zachovalé kusy 323 GTX první série jsou dnes poměrně vzácné sběratelské předměty.

Mazda 323 GTX (1988) Mazda 323 GTX (1988)

7. Peugeot 205 Rallye

Sériový Peugeot 205 byl v roce 1988 odstrojen a převtělen do lehkého soutěžního vozu. Vznikla mrštná a především řidičsky zábavná hračka s motorem 1,3 R4 o výkonu 103 koní (76 kW). Pod bílou kapotou se skrývaly ostřejší vačky nebo dva karburátory Weber, což u 794 kilogramů koncové hmotnosti stačilo na překvapivou maximálku 190 km/h.

Peugeot 205 Turbo 16 Rallye Group B Peugeot 205 Turbo 16 Rallye Group B

8. Toyota Corolla WRC

Toyota Corolla byla také vedena jako Toyota Corolla WRC určená do bojů v rámci závodů mistrovství světa World Rally Championship. Díky zážehovému agregátu 3S-GTE o výkonu přes 300 koní na všechna kola bylo snadné pochopit, proč schopný vůz vyhrál rázem čtyři mistrovské podniky. Typ WRC navazuje na Corollu E110, ale do ostré akce byly prováděny funkční úpravy rozložení hmotnosti a adekvátního odpružení.

Toyota Corolla Compact WRC (1997) Toyota Corolla Compact WRC (1997)

9. Suzuki Ignis Sport

Malý dravec často prodávaný v poutavé žluté barvě nebyl nejrychlejším modelem japonského portfolia, přesto z něj Suzuki vytvořilo působivý kompakt. Poslušně zábavné stvoření umí zapůsobit a některým vůz učaroval natolik, že jej přemodelovali na vyrámovaný soutěžní stroj. Nejdůležitějším prvkem se rázem stal řidič, který musel vlastními schopnostmi dohánět technické nedostatky levného Ignise. Zde nikdy nebylo možné spoléhat na brutální zátah turba, všudypřítomná trakce 4x4 se také nedostavila.

6779708:full:true:true

10. Porsche 959 Rally

Upravené Porsche 959 bylo původně dokončeno za účelem startu v rallye skupiny B. Vývoj byl zrušen hned po smrti Henriho Toivonena čili po ukončení poutavé závodní etapy a celé Group B. Němci se začali soustředit na další závodnickou výzvu nejtvrdšího kalibru. Novou motivací se stal Dakar, který na druhý pokus Porsche v roce 1986 ovládlo prvním a druhým místem. Šestiválcové Porsche 959 na zvýšeném podvozku do cíle dovedl nejrychleji René Metge, kterého slavnostně následoval stříbrný kolega jménem Jacky Ickx. Od té doby se 959 s polepy Rothmans objevuje na různých motoristických akcích, ani letošní Dakar o tyto legendy nebyl ochuzen. Značka, do které by to člověk neřekl, má kromě univerzálních GT či opulentních SUV také velice odolnou soutěžní řadu legendárních automobilů.

Porsche 959 Paris-Dakar (1985) Porsche 959 Paris-Dakar (1985)

Mirek Mazal
Diskuze (3)

Doporučujeme

Avatar - mariov8
21. 1. 2021 12:05
Tak to se uplne nepovedlo
Očekával bych tam řadu zajímavějších raritek.
21. 1. 2021 09:22
Re: To je mazalanice
JJ, taky mě to překvapilo. Škoda, článek mohl mít několik pokračování a probrat rallye auta obecně! ;-)
Avatar - KANKUNEN
21. 1. 2021 06:35
To je mazalanice
Speciály domotané s raritkama.