Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi R18: Nová zbraň pro Le Mans

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)
Audi pokračuje v budování své pověsti specialisty na vytrvalostní závody a představuje zcela nový vůz pro třídu LMP1.

V pátek 10. prosince se v Ingolstadtu představilo nové Audi R18, které má navázat na úspěchy modelů R8, R10 TDI a R15 TDI. Automobilka se čtyřmi spojenými kruhy ve znaku při představení svého nového závodního vozu neopomněla připomenout, že v Le Mans debutovala v roce 1999. Od té doby zde zvítězila devětkrát a vyrovnala tak skóre s Ferrari. Fanoušci Porsche mohou prozatím zůstat v klidu, protože tato značka má na svém kontě 16 celkových vítězství v Le Mans.

Poprvé od roku 1999 představuje Audi závodní speciál pro třídu LMP1 s uzavřenou karoserií. Základem R18 je jednodílný monokok z uhlíkových vláken, k jehož přednostem patří úspora hmotnosti. Při vývoji se vycházelo z Audi R8C z roku 1999 a vítěze 24 hodin Le Mans z roku 2003, kterým byl sesterský Bentley Speed 8. Pro zkrácení vývoje byly využity i zkušenosti s Audi A4 DTM. Od něj si konstruktéři vypůjčili systém vyhřívání čelního skla, odvětrávání kokpitu a několik dalších prvků.

V případě podvozku a aerodynamiky vycházeli vývojový tým z know-how získaného při vývoji modelů R8, R10 TDI a R15 TDI. Ke specifickým rysům nového Audi patří stejně velká přední i zadní kola. Tato konfigurace umožňuje vyváženější rozložení hmotnosti.

Vedle designu uzavřené karoserie s velkou hřbetní ploutví zaujme exteriér nového R18 i hlavními světlomety. Ty jsou kompletně složeny z LED a jsou výsledkem spolupráce mezi Audi Sport a divizí technického rozvoje Audi AG.

Vzhledem ke zcela novým pravidlům pro sezónu 2011 je konec s velkými motory Audi R15 TDI a R10 TDI, kterým před zadní nápravou pracovaly turbodiesely o objemu 5,5 l s deseti, resp. dvanácti válci do V. I nové R18 zůstává věrné naftě, ale jeho turbodiesel nese označení 3,7 V6 TDI. Se zcela novou pohonnou jednotkou spolupracuje nově vyvinutá šestistupňová převodovka.

Vývoj Audi R18 byl zahájen v polovině roku 2009. Jeho nový šestiválec běžel na dynamometru poprvé v létě letošního roku. První testy na závodní dráze absolvoval nový speciál s Allanem McNishem za volantem koncem letošního listopadu.

První ostrý start Audi R18 je naplánován na šestihodinový závod v belgickém Spa-Francorchamps, který se pojede 8. května 2011. Ještě před tím se veřejnosti představí 24. dubna při oficiálním testování na letošní závod 24 hodin Le Mans, který se pojede 11. a 12. června.

Audi má v plánu nasadit v Le Mans celkem tři vozy, které pojedou v barvách Audi Sport Team Joest. Tento tým se bude se dvěma Audi R18 účastnit i šampionátu Intercontinental Le Mans Cup (ILMC). Tento seriál vytrvalostních závodů se skládá z celkem sedmi podniků na třech kontinentech. Audi R18 se zúčastní s výjimkou prvního závodu v Sebringu, kde jej ještě zastoupí dvojice R15 plus plus, celého seriálu.

Vedle Audi R18 mají v Ingolstadtu v plánu nadále pokračovat ve své účasti v seriálu DTM. V příštím roce chce Audi prostřednictvím týmů Abt Sportsline, Phoenix a Rosberg nasadit celkem devět vozů. Zároveň se bude pracovat na novém Audi A4 DTM. Vůz s interním označením R17 bude připraven pro sezónu 2012, kdy vstoupí v platnost nové předpisy. První testy nového speciálu pro DTM jsou naplánovány na léto 2011.

Nadále bude Audi podporovat soukromé týmy, pro které připravuje Audi R8 LMS. Novinkou zákaznického programu bude Audi TT GT4 odvozené od sériového TT RS. Dodávky tohoto vozu prvním klientům jsou naplánovány na rok 2012.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)
Avatar - kari.laz
14. 12. 2010 12:06
Re: desing
Tak to by byl pořád někde za půlkou, protože většina aut v LMP1 jsou fakt hnusný, ale o to asi v závodech nejde, že.
Avatar - kari.laz
14. 12. 2010 12:04
Re: downsizing
Ten údaj mi taky chybí. Zajímal by mě krouťák a výkon.
13. 12. 2010 21:13
TDI
Ale kluci co ten dehet ? Proč nejsou povolený turba i do benzínu ? Le-mans :no:
13. 12. 2010 17:39
tak predsa uzatvorena kabina
lebo doteraz stale argumentovali ze lepsia aerodynamika je v prospech otvorenej kabiny :-) a ked sa im zacne kazit stierac ako francuzom odporucam Sheron Rain-Off stierac nebude treba 98% casu straveneho na trati :-)
Avatar - Glaukos
13. 12. 2010 16:19
Re: nadhera
Francouz už přišel, najdeš mezi staršímy člányk na Autofunu