Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi TT Clubsport Turbo: Okřídlené kupé pro Wörthersee

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Audi přiveze k jezeru Wörthersee koncept kupé TT. Žádný elektromobil hledící na spotřebu, žádné palivové články, žádné bezpilotní ovládání. Je to přece sraz koncernových tunerů!

Bílé Audi TT řádně narostlo v bocích, oproti sérii o celých 14 centimetrů. Trochu tak připomíná soutěžní speciály skupiny B, nebo závodní cesťáky ze 70. let, ty však bývaly ještě širší. Sama automobilka tvrdí, že inspiraci hledala v modelu 90 pro americký šampionát IMSA GTO, tedy na konci osmdesátých let minulého věku.

Dostalo efektní dvacetipalcová dvoubarevná kola se sedmičkou dvojitých paprsků, oranžová vnější zpětná zrcátka a dozadu mohutné karbonové křídlo, taktéž s oranžovými boky. To je mimochodem manuálně nastavitelné, používá se v okruhovém značkovém poháru shodných tétéček. U Audi Sport ho tedy nemuseli vyvíjet na čistém papíře, jen ho o 20 cm rozšířili a upravili. Hlavní světla využívají techniku Matrix LED.

Pod přední kapotou trůní klasika, zážehový pětiválec TFSI z verze RS s objemem 2,48 l. Má ovšem dvojité přeplňování, jedno konvenční turbo doplňuje elektrické, tedy vlastně přesněji řečeno kompresor. Ten už od čtyř kruhů známe, pomáhá rychleji dosáhnout maximálních otáček a stará se o co největší plnicí tlak i tehdy, pokud výfukové turbo nemá dostatek plynů. Eliminuje také tradiční turbodíru, takže reakce na plynový pedál je spontánní. Ještě navíc zvyšuje točivý moment o 200 N.m. Elektrický kompresor mimochodem využívá síť s napětím 48 V, která je napojena na klasickou 12V, lithium-iontová baterie našla místo v zavazadelníku.

Výsledný výkon 441 kW bere dech. Motor dává masivních 650 N.m v rozmezí 3000-7000 otáček a startuje se červeným tlačítkem, jeho chlazení pochází také ze závodních okruhů. Newtonmetry přenáší šestistupňový manuál na všechna kola, systém quattro je vybaven lamelovou spojkou na zadní nápravě. Hliníková řadicí páka má odkrytou pochromovanou kulisu.

Interiér s digitálním přístrojovým štítem (virtuálním kokpitem), tříramenným volantem s plochou spodní částí a čtveřicí turbínových výdechů ventilace však není vyloženě závodní. S oranžovou barvou vně vozu ladí čalounění (Alcantarou) dvojice anatomických sedaček se čtyřbodovými pásy. Zadní tu nejsou, místo nich konstruktéři dovnitř vmontovali ochrannou klec z lehoučkých titanových trubek. Celé auto neváží více než 1396 kg, také uvnitř najdeme nějaký ten karbon.

Nelze se divit, že střela sprintuje z klidu na stovku během 3,6 s a o deset km/h překonává magickou třístovku. Supersport! V deceleraci mu napomáhá naopak čtveřice karbon-keramických kotoučů, ty přední mají průměr 370 mm. 4,33 m dlouhé a včetně zrcátek 1,97 m široké kupé jezdí na pneumatikách rozměru 275/30, rozchod kol činí vpředu 1736 a vzadu 1729 mm. Světlost se dá elektricky nastavit při přejezdu větších nerovností, v zatáčkách zase pomáhá torque vectoring.

Ničeho takového se v ultimativnější verzi TT RS nedočkáme, ale šéf vývojářů Audi Ulrich Hackenberg popsal jeho techniku jako velmi blízkou sériové produkci. Sraz u jezera Wörthersee se letos koná od 13. do 16. května.

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Avatar - AUDIRS6
11. 5. 2015 13:53
Re: Důležitá bude taky cena, aby R8 nevyšla levněji
:-)
Avatar - wakantanka
11. 5. 2015 13:38
Re: Důležitá bude taky cena, aby R8 nevyšla levněji
ja keď na tú titulnú fotku pozerám mám celkovo z tohto TT-čka pocit, že by mu ešte pasovala nálepka na zadný nárazník : "Keď vyrastiem budem R8 ! " >:D
Avatar - JDM
11. 5. 2015 11:12
Re: Kridlo
>:D vtipálku
Avatar - iudex
11. 5. 2015 09:05
Re: Kridlo
Ja by som povedal, že to nebude na ozdobu, iste bude plne funkčné a pri maximálke 310 km/h (!) aj nevyhnutné.
Avatar - AUDIRS6
10. 5. 2015 21:46
Re: Důležitá bude taky cena, aby R8 nevyšla levněji
Neviem ako pozorne si to cital, je to len show-car, so spomienkami na minulost a technikou buducnosti. ;-)
Ani ako predzvest TT RS sa to moc povazovat neda, nakolko ta bude proti TT / TTS len mierne modifikovana, ale aspon motor R5 TFSi potvrdeny je.
Ano - vdaka tomu, ze vypadla z ponuky R8 V8, tak TT RS bude moct byt silnejsie nez RS3, hovori sa o vyse 400 PS, a bude teda tvorit taky vykonovy aj cenovy medzistupen medzi TTS a R8 V10.