Audi TT Clubsport Turbo: Okřídlené kupé pro Wörthersee
Bílé Audi TT řádně narostlo v bocích, oproti sérii o celých 14 centimetrů. Trochu tak připomíná soutěžní speciály skupiny B, nebo závodní cesťáky ze 70. let, ty však bývaly ještě širší. Sama automobilka tvrdí, že inspiraci hledala v modelu 90 pro americký šampionát IMSA GTO, tedy na konci osmdesátých let minulého věku.
Dostalo efektní dvacetipalcová dvoubarevná kola se sedmičkou dvojitých paprsků, oranžová vnější zpětná zrcátka a dozadu mohutné karbonové křídlo, taktéž s oranžovými boky. To je mimochodem manuálně nastavitelné, používá se v okruhovém značkovém poháru shodných tétéček. U Audi Sport ho tedy nemuseli vyvíjet na čistém papíře, jen ho o 20 cm rozšířili a upravili. Hlavní světla využívají techniku Matrix LED.
Pod přední kapotou trůní klasika, zážehový pětiválec TFSI z verze RS s objemem 2,48 l. Má ovšem dvojité přeplňování, jedno konvenční turbo doplňuje elektrické, tedy vlastně přesněji řečeno kompresor. Ten už od čtyř kruhů známe, pomáhá rychleji dosáhnout maximálních otáček a stará se o co největší plnicí tlak i tehdy, pokud výfukové turbo nemá dostatek plynů. Eliminuje také tradiční turbodíru, takže reakce na plynový pedál je spontánní. Ještě navíc zvyšuje točivý moment o 200 N.m. Elektrický kompresor mimochodem využívá síť s napětím 48 V, která je napojena na klasickou 12V, lithium-iontová baterie našla místo v zavazadelníku.
Výsledný výkon 441 kW bere dech. Motor dává masivních 650 N.m v rozmezí 3000-7000 otáček a startuje se červeným tlačítkem, jeho chlazení pochází také ze závodních okruhů. Newtonmetry přenáší šestistupňový manuál na všechna kola, systém quattro je vybaven lamelovou spojkou na zadní nápravě. Hliníková řadicí páka má odkrytou pochromovanou kulisu.
Interiér s digitálním přístrojovým štítem (virtuálním kokpitem), tříramenným volantem s plochou spodní částí a čtveřicí turbínových výdechů ventilace však není vyloženě závodní. S oranžovou barvou vně vozu ladí čalounění (Alcantarou) dvojice anatomických sedaček se čtyřbodovými pásy. Zadní tu nejsou, místo nich konstruktéři dovnitř vmontovali ochrannou klec z lehoučkých titanových trubek. Celé auto neváží více než 1396 kg, také uvnitř najdeme nějaký ten karbon.
Nelze se divit, že střela sprintuje z klidu na stovku během 3,6 s a o deset km/h překonává magickou třístovku. Supersport! V deceleraci mu napomáhá naopak čtveřice karbon-keramických kotoučů, ty přední mají průměr 370 mm. 4,33 m dlouhé a včetně zrcátek 1,97 m široké kupé jezdí na pneumatikách rozměru 275/30, rozchod kol činí vpředu 1736 a vzadu 1729 mm. Světlost se dá elektricky nastavit při přejezdu větších nerovností, v zatáčkách zase pomáhá torque vectoring.
Ničeho takového se v ultimativnější verzi TT RS nedočkáme, ale šéf vývojářů Audi Ulrich Hackenberg popsal jeho techniku jako velmi blízkou sériové produkci. Sraz u jezera Wörthersee se letos koná od 13. do 16. května.