Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi V8: Vstupence čtyř kruhů do luxusního segmentu je pětadvacet

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
Na podzim 1988 překvapily čtyři kruhy z Ingolstadtu svět představením luxusní limuzíny V8. Sedmičkovému BMW i třídě S od Mercedes-Benzu vyrostl nečekaný soupeř.

O Audi 300, jak zněl původní název, se špitalo už delší dobu. Fotky prototypů (dokonce maskovaných jako dvoudveřové!) se objevily i v našich motoristických médiích. Audi se svou vlajkovou lodí pochlubilo na autosalonu v Paříži 1988. Novinka nakonec nesla prostinký název V8. Ano, pod kapotou byl výhradně zážehový vidlicový osmiválec. Výroba byla zahájena v září.

Už při pohledu na limuzínu bylo zřejmé, že V8 nebyla tak úplně zcela novým modelem. Konstruktéři postupovali metodou „co dům dal“ a hnidopichové jim to neváhali připomenout. Ano, V8 s kódem D1 (typ 4C) měla svůj konstrukční základ v řadách 100 a 200 C3. Rozvor byl prodloužen na 2702 mm. Vpředu bychom našli vzpěry McPherson a spodní příčná ramena, vzadu byla kombinace trojúhelníkových a jednoduchých. Vinuté pružiny, plynokapalinové tlumiče a stabilizátory představovaly samozřejmost, stejně jako hřebenové řízení a čtveřice kotoučů s vnitřním chlazením včetně ABS. Sedan měřil jen 4,87 m, takže dnes by sotva patřil do vyšší střední třídy, zavazadelník si zachoval objem 610 l z menších sourozenců. Také motor vzešel z koncernové líhně. Hliníkový čtyřventilový osmiválec objemu 3562 cm3 s rozvodem DOHC byly vlastně dva spojené čtyřválce z dvojkového Golfu GTI...

Dával výkon 184 kW/5800 min-1. Točivý moment 340 N.m/4000 min-1 přenášela čtyřstupňová samočinná převodovka se třemi jízdními režimy výhradně na všechna kola, systém „quattro“ byl tedy standardem. Kromě automatu se dodával i pětistupňový manuál. Zajímavost představovaly nárazníky s vestavěnými kapalinovými tlumiči. Výbava byla skutečně luxusní: přední sedačky nepostrádaly vyhřívání, to měla také zpětná zrcátka, zámek řidičových dveří a tryska ostřikovače. V zimě k nezaplacení! Všechna okna ovládaly elektromotorky, nechyběla automatická (!) klimatizace, palubní počítač, ani centrální zamykání. Za dvojici čelních airbagů se tehdy ještě připlácelo. Limuzína s automatem vážila 1710 kg, uměla se rozjet až na 235 km/h a z nuly na stovku sprintovala během 9,2 s. S manuální převodovkou byly tyto hodnoty ještě lepší: 244 km/h a 7,6 s. Od „stovek“ a „dvoustovek“ se lišila už na první pohled kromě proporcí i jinou maskou, kapotou a většími výřezy blatníků pro patnáctipalcová kola. Základní verze stála v osmdesátém osmém v Německu nemalých 98.700 marek, což byla i vzhledem ke konkurenci cena velmi optimistická... Na počátku devadesátých let klesla pod 85 tisíc marek. Náhradní motor ale i tak vyšel na 20 a automatická převodovka na 13.000 DM!

Delší limuzína V8L (Lang – dlouhý) z konce roku 1989 měla rozvor prodloužený na 3018 mm a se svými 5,19 m už byla jasným zástupcem třídy luxusních aut. Přibrala přitom pouhých 60 kg. V létě 1991 přišel na řadu alternativně větší osmiválec 4172 cm3 který byl již od základu nově vyvinut. Dával 206 kW a rovných 400 N.m. Jím vybavené vozy koketovaly s rychlostí 250 km/h, ještě bez omezovače otáček. Místo pětistupňového manuálu mělo přímo řazené ústrojí rychlostí šest, samočinný „čtyřkvalt“ zůstal. Nová převodovka se ale dostala i do slabších verzí s motorem 3,6 l. Ceny vrcholných verzí vyšplhaly k částce 167.000 DM. Za tuhle sumu ale dostal klient kromě již zmíněných prvků výbavy palubní desku z ořechového dřeva, kvalitní audio, kůži Kodiak, případně Conolly, nebo koberečky z ovčí vlny. Třeba za samočinnou regulaci světlé výšky se však vždy připlácelo.

V8 měla i sportovní ambice. Audi připravilo speciály V8 pro německé mistrovství cestovních vozů. Od sezóny 1990 nemohly mít přeplňované motory, osmiválce 3,56 l taky byly stejně jako v sérii klasické atmosférické. Na počátku vývoje měly 313 kW na jeho konci až 345 kW a pohon všech kol jim zůstal. Čtyři kruhy triumfovaly hned v prvním ročníku, kterého se zúčastnily, tím šťastným byl Hans Joachim Stuck, který jel v satelitním týmu Schmidt Motorsport. V následující sezóně jeho úspěch zopakoval Frank Biela za stáj AZR (Audi Zentrum Reutlingen). Nadvláda čtyř kruhů i přes hmotnostní handicap (nejdříve 1250, později 1300 kg) však vzbudila nevoli u konkurence. Po protestech soupeřů ohledně nehomologovaného klikového hřídele se proto továrna během sezóny 1992 ze šampionátu stáhla...

Ve Frankfurtu 1993 vystavilo Audi blýskavý prototyp ASF (Audi Space Frame). Na začátku roku 1994 se z něj zrodila první generace řady A8 (D2) se stejnou hliníkovou samonosnou karoserií. V8 tak mohla odejít na zasloužený odpočinek, její výroba dobíhala do srpna téhož roku. Celkem vzniklo 21.565 kusů. Ano, je to málo, V8 však připravila „živnou půdu“ pro nástupce a dále posílila image značky. Zákazníci však kupovali spíše Mercedesy třídy S a BMW řady 7. V domácím Německu je dnes registrováno necelých šestnáct stovek těchto vozů.


Aleš Dragoun
Diskuze (22)
14. 12. 2013 19:03
Re: Chyba
Tomáši, děkuji za doplnění. Údaje, které jsem do článku použil (ano, byly pouze pro automat), jsou oficiální, které zveřejnila automobilka při premiéře.
26. 11. 2013 09:35
Chyba
"Limuzína s hmotností 1710 kg se uměla rozjet až na 235 km/h a z nuly na stovku sprintovala během 9,2 s."

Plati to ale iba pre automaticku prevodovku. A podla wiki ani to nie tak uplne -> [odkaz]

5st manual 3.6l dal stovku za 7.6 s, max rychlost bola 244 kmh. Tacho 250 i trosku viac...

Jednu sme v rodine mali - farba ako na titulke, 3.6, manual, ABS, 2x airbag, koza, drevo, elektricka strecha, vak na lyze, zaclonky na zadnych oknach, proste luxus...

Podobna jazdila po Ba ako sluzobny voz ochrany verejnych cinitelov. Inu som nazivo nikdy nevidel. Velka rarita v nasich koncinach.
23. 11. 2013 12:37
Audii
I tak prostě BMW a MB budou vždy ty lepší značky, jak audi, která se jím snaží vyrovnat. Když přeci audi spadá do koncernu vw, tak je to jen vylepšený passat:-D
Avatar - T613
23. 11. 2013 11:26
Re: vwzeitung.cz
redaktor si může napsat článek o čem chce, ale moc ten článek někam dát mají jiní
19. 11. 2013 07:53
Re: vwzeitung.cz
Britům se věnuje hlavně kolega Haas, já do jejich historie nakoukl jen občas... Máme tu veteránský server, tak mrkněte :-)