Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Autem do Chorvatska: Výběr trasy - Jezdíte přes Rakousko nebo přes Maďarsko?

Autem do Chorvatska: Výběr trasy - Jezdíte přes Rakousko nebo přes Maďarsko? Zdroj: acz

Autem do Chorvatska: Výběr trasy - Jezdíte přes Rakousko nebo přes Maďarsko?

Vybrat trasu, to není jen tak. Podíváme se na možné varianty i na poplatky, které vás cestou čekají.

Pohledem do mapy zjistíme, že do úvahy připadá více variant. Dokonce, vezmeme-li do úvahy různé menší mutace dle zkušeností, dopravní situace a polohy cíle, existují snad desítky tras.

Pokusíme se vám popsat alespoň ty nejvýznačnější. Zlatým pravidlem je nevyjíždět v pátek, sobotu či v neděli, budete riskovat velké zdržení v kolonách kvůli měnění turnusů. Nákup dálničních známek se často vyplatí uskutečnit s předstihem, například na pobočkách asistenčních služeb. Nejenže můžete ušetřit, ale vyhnete se nepříjemné situaci v případě, že na benzince budou mít známky vyprodané.

Hlavní trasy

Praha-České Budějovice-Linec-Graz-Maribor-Záhřeb-Split je jednou z nejoblíbenějších a zároveň nejkratších tras. Měří 1045 kilometrů, nevýhodou je dlouhý úsek bez dálnice či hrozba ucpaných slovinských dálnic a obchvatu Záhřebu. To první lze eliminovat jízdou přes Brno a Vídeň (tato trasa je tedy ideální pro Moravany a Slezany, z Prahy má 1087 km), ostatnímu se však nevyhnete. Spojka přes Jihlavu a Znojmo je sice lákavá, v praxi se však většinou příliš nevyplatí. Náklady na mýtné, tunely (uvažujeme, že pobyt bude trvat 7 až 10 dní) a dálniční známky jsou 3.345,- Kč při cestě tam a zpět. Objetím dvou placených tunelů (Bosrucktunnel a Gleinalmtunnel) přes Vídeň lze v jednom směru ušetřit 400 Kč.


Zvětšit mapu

Trasa Praha-České Budějovice-Linec-Salcburk-Villach-Lublaň-Rijeka dlouhá 788 km je potom vhodná na cestu na Istrii. Výhodou je využití kvalitních Slovinských dálnic (když už si je zaplatíte) a poplatek jen 7 kun (24 Kč) na těch chorvatských. Samozřejmě i zde je možná východní varianta přes Brno a Vídeň, Praha-Brno-Vídeň-Graz-Klagenfurt-Lublaň-Rijeka měřící 873 kilometrů. Cenu snížíte o 250 Kč díky vyhnutí se Tauerntunnelu a Katschbergtunnelu. Z Grazu dále samozřejmě můžete jet i přes Maribor.


Zvětšit mapu

Alternativou, zhusta využívanou majiteli silných vozů, kteří si „užijí“ svobody kterou poskytuje Německá dálnice, je pak trasa Praha-Mnichov-Salcburk-Villach-Lublaň-Rijeka dlouhá 932 kilometrů. Náklady jsou stejné jako přes Linec a Villach.


Zvětšit mapu

Causa Slovinsko

Cesta vozem vstříc mořskému vánku vede z našich luhů a hájů přirozeně přes Slovinsko. Jenže ouha, Slovinci si svou kvalitní dálniční síť cení na poměrně hodně peněz. Slovinci nedávno zavedli kromě ročních i měsíční dálniční známky, takže našinci se nákup dvou týdenních známek nevyplatí. Zaplatíte totiž dvakrát 15 euro, což je stejné jako platba 30 eur za měsíční známku – tedy výhoda nula. Pokud tedy pojedete do Chorvatska za léto více než jednou, chtělo by to výlety vtěsnat do jednoho měsíce.

No a nebo dálnice objíždět? I to je samozřejmě možné, souběžně s dálnicí často okresní silnice opravdu vedou. Pozor však na úseky, na kterých se dálnicím nevyhnete, třeba při cestě po A11 mezi Villachem a Lublaní, tedy známý téměř osmikilometrový Karawankentunnel. Zde musíte za průjezd zaplatit poplatek 6,50 eur. Tunel můžete objet třeba přes Itálii (okresky, jinak platíte dálniční mýto ve výši zhruba 5,5 eur/100 km) kudy samozřejmě můžete jet až na Terst či přes bližší Wurzenpass. Vzhledem k úspoře času i fyzických sil však platbu v Karawankentunnelu považujeme za přijatelné „nutné zlo“, dále můžete pokračovat mimo dálnice po silnici 637.

To situace při cestě z Grazu na Maribor přes hraniční přechod Spielfeld (A9) je o poznání méně komplikovaná – stačí ve Spielfeldu sjet na exitu 228 a najet na silnici 67 (ve Slovinsku potom 437 – Mariborská cesta), po které pokračujete bez problémů (a bez poplatků) dále.

Měsíční slovinská známka vyjde na 30 eur (765 Kč), týdenní stojí polovic.

Maďarsko?

Pokud nevyrážíte z Prahy, ale například z Moravy, zvažte cestu přes Maďarsko. Měsíční slovenská viněta vyjde na 360 Kč (desetidenní stojí 255 Kč), v Maďarsku pak za 2.950 forintů (260 Kč) nakoupíte známku týdenní, měsíční přijde na 450 Kč. Slovo „známka“ je zde lehce zavádějící, řidič totiž při platbě nahlásí registrační značku svého automobilu a ten je zaevidován v systému – nic nikam nelepíte.

Cesta je jednoduchá, před Budapeští odbočíte z dálnice M1/M5 na M7 a dojedete až na hraniční přechod s Chorvatskem (Letenye). Dálniční mýtné v Chorvatsku na cestě do Rijeky vás pak přijde na 110 kun, tedy zhruba 390 Kč, do Splitu pak od hranic dojedete za 223 kun (790 Kč). Tam a zpět se tedy dostanete za 2.390 Kč (pobyt delší než týden), vzdálenost je 1.280 km.

pozn.: od 7.6. 2012 došlo v Chorvatsku ke zdražení určitých úseků dálnic a to o zhruba 10 až 15 %. Údaje v článku jsou aktuální k tomuto datu.

Diskuse:

Kudy jezdíte do Chorvatska?

Jaké jsou vaše zkušenosti s danou trasou