Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autem do Chorvatska: Výběr trasy - Jezdíte přes Rakousko nebo přes Maďarsko?

Aleš Jungmann
Diskuze (47)
Vybrat trasu, to není jen tak. Podíváme se na možné varianty i na poplatky, které vás cestou čekají.

Pohledem do mapy zjistíme, že do úvahy připadá více variant. Dokonce, vezmeme-li do úvahy různé menší mutace dle zkušeností, dopravní situace a polohy cíle, existují snad desítky tras.

Pokusíme se vám popsat alespoň ty nejvýznačnější. Zlatým pravidlem je nevyjíždět v pátek, sobotu či v neděli, budete riskovat velké zdržení v kolonách kvůli měnění turnusů. Nákup dálničních známek se často vyplatí uskutečnit s předstihem, například na pobočkách asistenčních služeb. Nejenže můžete ušetřit, ale vyhnete se nepříjemné situaci v případě, že na benzince budou mít známky vyprodané.

Hlavní trasy

Praha-České Budějovice-Linec-Graz-Maribor-Záhřeb-Split je jednou z nejoblíbenějších a zároveň nejkratších tras. Měří 1045 kilometrů, nevýhodou je dlouhý úsek bez dálnice či hrozba ucpaných slovinských dálnic a obchvatu Záhřebu. To první lze eliminovat jízdou přes Brno a Vídeň (tato trasa je tedy ideální pro Moravany a Slezany, z Prahy má 1087 km), ostatnímu se však nevyhnete. Spojka přes Jihlavu a Znojmo je sice lákavá, v praxi se však většinou příliš nevyplatí. Náklady na mýtné, tunely (uvažujeme, že pobyt bude trvat 7 až 10 dní) a dálniční známky jsou 3.345,- Kč při cestě tam a zpět. Objetím dvou placených tunelů (Bosrucktunnel a Gleinalmtunnel) přes Vídeň lze v jednom směru ušetřit 400 Kč.


Zvětšit mapu

Trasa Praha-České Budějovice-Linec-Salcburk-Villach-Lublaň-Rijeka dlouhá 788 km je potom vhodná na cestu na Istrii. Výhodou je využití kvalitních Slovinských dálnic (když už si je zaplatíte) a poplatek jen 7 kun (24 Kč) na těch chorvatských. Samozřejmě i zde je možná východní varianta přes Brno a Vídeň, Praha-Brno-Vídeň-Graz-Klagenfurt-Lublaň-Rijeka měřící 873 kilometrů. Cenu snížíte o 250 Kč díky vyhnutí se Tauerntunnelu a Katschbergtunnelu. Z Grazu dále samozřejmě můžete jet i přes Maribor.


Zvětšit mapu

Alternativou, zhusta využívanou majiteli silných vozů, kteří si „užijí“ svobody kterou poskytuje Německá dálnice, je pak trasa Praha-Mnichov-Salcburk-Villach-Lublaň-Rijeka dlouhá 932 kilometrů. Náklady jsou stejné jako přes Linec a Villach.


Zvětšit mapu

Causa Slovinsko

Cesta vozem vstříc mořskému vánku vede z našich luhů a hájů přirozeně přes Slovinsko. Jenže ouha, Slovinci si svou kvalitní dálniční síť cení na poměrně hodně peněz. Slovinci nedávno zavedli kromě ročních i měsíční dálniční známky, takže našinci se nákup dvou týdenních známek nevyplatí. Zaplatíte totiž dvakrát 15 euro, což je stejné jako platba 30 eur za měsíční známku – tedy výhoda nula. Pokud tedy pojedete do Chorvatska za léto více než jednou, chtělo by to výlety vtěsnat do jednoho měsíce.

No a nebo dálnice objíždět? I to je samozřejmě možné, souběžně s dálnicí často okresní silnice opravdu vedou. Pozor však na úseky, na kterých se dálnicím nevyhnete, třeba při cestě po A11 mezi Villachem a Lublaní, tedy známý téměř osmikilometrový Karawankentunnel. Zde musíte za průjezd zaplatit poplatek 6,50 eur. Tunel můžete objet třeba přes Itálii (okresky, jinak platíte dálniční mýto ve výši zhruba 5,5 eur/100 km) kudy samozřejmě můžete jet až na Terst či přes bližší Wurzenpass. Vzhledem k úspoře času i fyzických sil však platbu v Karawankentunnelu považujeme za přijatelné „nutné zlo“, dále můžete pokračovat mimo dálnice po silnici 637.

To situace při cestě z Grazu na Maribor přes hraniční přechod Spielfeld (A9) je o poznání méně komplikovaná – stačí ve Spielfeldu sjet na exitu 228 a najet na silnici 67 (ve Slovinsku potom 437 – Mariborská cesta), po které pokračujete bez problémů (a bez poplatků) dále.

Měsíční slovinská známka vyjde na 30 eur (765 Kč), týdenní stojí polovic.

Maďarsko?

Pokud nevyrážíte z Prahy, ale například z Moravy, zvažte cestu přes Maďarsko. Měsíční slovenská viněta vyjde na 360 Kč (desetidenní stojí 255 Kč), v Maďarsku pak za 2.950 forintů (260 Kč) nakoupíte známku týdenní, měsíční přijde na 450 Kč. Slovo „známka“ je zde lehce zavádějící, řidič totiž při platbě nahlásí registrační značku svého automobilu a ten je zaevidován v systému – nic nikam nelepíte.

Cesta je jednoduchá, před Budapeští odbočíte z dálnice M1/M5 na M7 a dojedete až na hraniční přechod s Chorvatskem (Letenye). Dálniční mýtné v Chorvatsku na cestě do Rijeky vás pak přijde na 110 kun, tedy zhruba 390 Kč, do Splitu pak od hranic dojedete za 223 kun (790 Kč). Tam a zpět se tedy dostanete za 2.390 Kč (pobyt delší než týden), vzdálenost je 1.280 km.

pozn.: od 7.6. 2012 došlo v Chorvatsku ke zdražení určitých úseků dálnic a to o zhruba 10 až 15 %. Údaje v článku jsou aktuální k tomuto datu.

Diskuse:

Kudy jezdíte do Chorvatska?

Jaké jsou vaše zkušenosti s danou trasou

Aleš Jungmann
Diskuze (47)
20. 8. 2011 21:28
mimo dalnici..!...uzasne. cestu si uzijete..!
Budejky, Enns, Steyr, Weyer, Trieben, Pols, Klagenfurt, Tržič, Krajn, Ljubljna, Kočevje, Delnice, Fužine, Križišče, Crikvenica a dal podel pobrezi. tuto trasu jsem abslovoval v roce 2010 a bylo to uzasne protoze bylo po celou dobu na co koukat a clovek si uzil jak rakouske tak slovinske alpy. slovinske hory jsou uzasne. cela trasa z prahy do cirkvenice v chorvatsku trvala 12-13 hodin a jeste si to clovek uzil. slovinskem se dalo po stare silnici valit i 130km/hod. i kdyz to nebyla dalnice po cem jsem jel. silnice byla hodne siroka pro 3 vozy. ve slovinskych alpach jsem zastavil na odpocivadle a po chvili se objevilo dalsi vozidlo a take s cechy dobrodruhy a setrilky ;-) nikde na cele trase jsem nezazil nejakou zacpu, takze se jelo v kuse a silnice byly celkem prazdny a to jsem jel nekdy zacatkem srpna, takze normal v sezone. pokud cloveku nevadi ze do chorvatska dorazi o 1-2 hodiny pozdeji, tak doporucuju. opravdu si to clovek uzije a uvidi spoustu krasnych mist, presneji jezera v rakousku u Klagenfurtu, zminovane slovinsko. navic usetrite za dalnicni znamky a take bych rekl, ze cesta je vzhledem k tomu ze je maly provoz mnohem bezpecnejsi..!..kdykoli jindy tam pojedu, pojedu uz pouze touto osvedcenou trasou. trasu jsem si predbezne vytiskl ze seznamu.cz/mapy a pouzil i autonavigaci a v poho ;)
29. 7. 2011 21:45
Brno - Rijeka
Doporučuju tuto trasu:
Brno - Mikulov - Vídeň - Graz - Klagenfurt - Loiblpass - Kranj (SLO) - Škofa Loka - Žiri - Logatec - Postojna - Irilska Bistrica - Rijeka (CRO).
Tudy se da jet trebas na Krk, Lošinj, Rab, nebo do Puly.
Jel jsem tudy ve dne i vnoci. V noci člověk nepotká auto. Ale ve dne je to krásnější jede se přes krásnej průsmyk (Loiblpass), ve slovinsku se jede přes takový kopečky žádný moc vesnice takže pohodička.
Ale zajímavý je že v noci jsem to jel cca 9 hodin zhruba v osm večer z brna a v pět ráno jsem přejel most na Krk. A když jsem se vracel zpět tak jsem jel přes den cca 12hod.

Já osobně mám raději jízdu v noci děti i manželka spí, já si v klidu poslouchám muziku a občas si se mnou popovídá navigace. Tak každý tři hoďky pauzička na kafíčko a cigárko, po dálnicích žádná hoňka tak 120km/h. Nejsem magor a vím že vezu rodinu tak si odpoledne než jedu tak 4 hoďky zdřímnu a je to v pohodě.
Ono je totiž strašně velkej rozdíl jestli člověk co si vyrazí na dovolenou má něco naježděno nebo jezdí jen o víkendu na chalupu a pak sedne do auta a myslí si že dá 800-1000km. Já najezdím někde mezi 40-ti až 50-ti tis. km ročně a nevídím v takovéhle cestě nejakej velkej problém.

Co se týče auta tak mám takovej pohřebák Fiat Scudo 2.0MultiJet 120k a na dlouhý cestování je naprosto bezproblémový. Už jsem s ním projel kus evropy a ještě se mě nestalo že bych vylezl nějak zlámanej.

Přeju všem co se vydáte k moři šťastnou cestu. Hlavně si uvědomte že nejste na závodech a to moře už tam nějakej pátek je a ještě určitě vydrží a neuteče Vám.
Avatar - Guttalax
27. 7. 2011 16:32
Re: Dialnica
Brno-Bratislava-Wien---------To je na palici. Proč tak složitě? :-!
25. 7. 2011 14:33
Re: TRASA TRAS
Souhlas, včetně toho loňského Toskánska :-) Taky jsme tam byli. :yes:
25. 7. 2011 07:28
Re: TRASA TRAS
Nevíte někdo - pořád ještě je ta "dálnice" ve Slovinsku vedená přes Lublaň přes semafory a občas i bez nich, kde bývá dálniční obchvat tu a tam také vedlejší silnicí k výpadovce z Laibachu? Nebo už je to za ty dva-tři roky, co jsem tam jel naposledy, už řešené nějak normálně?