Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autentická replika unikátního Mustangu jde do aukce. Nechal ji vyrobit sám Carroll Shelby

Lukáš Volšický
Diskuze (0)

Věnujete se sbírání klasických amerik a hledáte opravdovou vzácnost? Už v červenci se v Americe bude dražit autentická replika vzácného prototypu Mustangu, kterou si nechal postavit sám Carroll Shelby. Seznamte se s příběhem „Zeleného sršně“.

Jedinečná šance pro sběratele extrémně vzácných klasických amerik je na světě. Už brzy se bude prodávat unikátní Shelby Mustang s přezdívkou „Green Hornet“ (Zelený sršeň), který je věrnou replikou originálního prototypu a sám Carroll Shelby si jej nechal postavit pro svou sbírku. Bylo tomu mnoho let poté, co se původní originál prodal novému soukromému majiteli. Zřejmě pro něj měl vysokou sentimentální hodnotu.

Konec šedesátých let byl pro Shelbyho zlatou érou – úspěšně pomohl Fordu s legendárním vítězstvím v Le Mans v roce 1966 a kultovní Shelby Cobra byla jedním z nejžádanějších sportovních aut ve Spojených státech amerických. Kalifornská značka slavného závodníka a konstruktéra se současně věnovala tuningu populárního Fordu Mustang a snažila se posunout jeho dynamické schopnosti na novou úroveň.

„Green Hornet“ pomohl s testováním nových technologií

A tady přijíždí na scénu prototyp Green Hornet. Shelby American si v roce 1967 ve výrobě Fordu objednali nový Mustang se základní karoserií kupé, aby jim posloužil jako vývojový prototyp pro nový program GT/Super Coupe. Spolu s červeným sourozencem „Little Red“ byl jedním ze dvou klasických kupé s úpravou od Shelby. Společnost u všech projektů zakládala na stylovějších verzích fastback a kabriolet.

Později byl projekt GT/Super Coupe sice zrušen, ale Green Hornet našel nové využití jako prototyp speciálních mustangů California Special pro kalifornský trh. S novým pojmenováním Shelby EXP500 následně pomohl s testováním pro mustang nových technologií jako byly nezávislé zadní zavěšení, kotoučové brzdy na všech kolech, Shelby upravená automatická převodovka C6 nebo obrovský osmiválcový big block 428 CJ-X.

Shelbymu se stýkalo, takže si nechal postavit repliku

V automobilovém průmyslu je nepsaným pravidlem, že vývojové prototypy končí v lisu, aby se neobjevily v rukách veřejnosti. Hlavním důvodem je strach výrobců ze závad a následné kritiky poškozující image značky. U Green Hornetu však příběh pokračuje dodnes, protože technici přesvědčili automobilku, aby jej mohli zachovat. Spolu s jeho červeným sourozencem, oba originály tak existuje do dnešních dnů.

Carroll Shelby Zeleného sršně později prodal, a když se mu zastesklo, nechal si vyrobit autentickou repliku. Zakládá na stejném modelovém roku 1968, je v oficiálně pojmenovaném odstínu Lime Golf a má odpovídající osmiválec Shelby 428 o 400 koních při 6000 ot./min. Převodovka je třístupňová automatická a kotoučové brzdy jsou na všech kolech, ale namísto modernějšího nezávislého zadního zavěšení má tradičnější tuhou nápravu.

Video se připravuje ...

Obyčejnější replika Green Hornetu byla v originální sbírce aut Carrolla Shelbyho až do roku 2019 – poprvé byla prodána až sedm let po jeho smrti. Dnes ji čeká další změna domova, protože už v červenci se bude prodávat v dražbě aukčního domu Mecum Auctions. Velkou zajímavostí vozu je, že má najeto pouze 1.643 mil (2.644 kilometrů). Vyvolávací cena bohužel není známá.

Lukáš Volšický
Diskuze (0)

Doporučujeme