Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Auto a zima: Příprava vozu na zimní sezónu

Aleš Dragoun
Diskuze (42)
Přezout, dolít, dobít, zkontrolovat a umýt. Ale zase tak jednoduché to samozřejmě není, podrobněji tuto problematiku rozvádíme v článku.

Automobil je uzpůsoben k provozu hlavně v létě. Pokud se změní razantně klimatické podmínky a roční období, je nutné jej správně připravit.

To samozřejmě týká hlavně zimy. Nutností je přezutí na zimní pneumatiky. U nás jsou nově od 1. 11. do 31. 3. povinné. Tedy v případě, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu a ledu, nebo lze takovou skutečnost předpokládat. Tak hovoří zákon. Je pravda, že letošní teploty začátkem listopadu moc nenasvědčovaly, že by měla Paní Zima přijít, ale nyní už je všechno trochu jinak. Kdo tak neučinil už dříve, musel všechno dohánět. Zimní obutí vás sice vždy nezachrání, ale na sněhu, vlhkém asfaltu a při nízkých teplotách (pod 7oC) mají mnohem lepší vlastnosti než letní. Připomeňme, že minimální doporučovaná hloubka dezénu je 4 mm.

Chladicí kapalina vydrží maximálně tři roky. Starší při nízkých teplotách zamrzá a může poškodit motor, zejména hlavu a blok, ale pochopitelně také chladič. Což je nenávratné, s tím spojené spojené vysoké finanční výdaje asi netřeba zdůrazňovat. Nová chladicí kapalina by měla vydržet do -30oC, možné je ještě další přidání speciální nemrznoucí směsi. Sdružení ÚAMK každopádně doporučuje motoristům náplň odolnou alespoň do -25 stupňů Celsia. Pokud si kapalinu budete měnit doma svépomocí, pamatujte, že zakoupený koncentrát je nutné zředit v předepsaném poměru, jinak má paradoxně horší vlastnosti než správně naředěná směs. Typy chladících kapalin se nemají míchat.

Doručována je také výměna oleje za ten s viskozitní třídou W a s tím spojený nový olejový filtr. Velmi orientační, přesto dostatečně názorný je postup, kdy od zimní viskózní třídy (5W) odečtete 35: dostanete přibližnou teplotu, při které začíná oleji lidově řečeno docházet dech a jeho hustota brání v čerpatelnosti. V zimě raději kontrolujte hladinu oleje častěji.

Brzdová kapalina se mění každé dva roky, je tedy třeba alespoň prověřit její stav a zkontrolovat bod varu. Kapalina velmi snadno a ráda absorbuje vzdušnou vlhkost, což bod varu snižuje. Přes zimu se dá počítat s větším výskytem vlhkého počasí, takže kapalina je znehodnocována rychleji: raději tedy kapalinu s bodem varu na hraně vyměňte už na podzim.

Co může napáchat tzv. letní směs v ostřikovačích v zimě, je celkem jasné. Do příslušné nádobky tedy nalijte nemrznoucí - dnes se také většinou nabízí do -30oC. Stírátka by se měla vyměňovat po půl roce, jejich životnost rapidně snižuje líné odstraňování námrazy na skle pomocí ostříkávání a stírání. A motoristé také nesmí zapomínat ani na rozmrazovače zámků. V autě jsou vám pochopitelně k ničemu, stejně jako kartička s číslem na asistenční službu, která by vám v takové chvíli mohla pomoci. Žijeme sice v době dálkových centrálních zamykání, o čipových kartách nemluvě. Ale pořád je nejsnazší cestou strčit klíček do příslušného (a například grafitovým olejem ošetřeného) otvoru. A když nejde ani to, je problém. Je také dobré očistit těsnění kolem dveří a ošetřit jej přípravkem k tomu určeným, z běžných produktů se osvědčuje glycerin nebo třeba silikonový olej. Na bezrámové dveře se hodí přípravky se suchým teflonem, který na povrchu nezanechá stopy.

Spolehlivé starty za chladných zimních rán jsou kapitolou samou pro sebe. Otočíte několikrát klíčkem a nic? Nezkontrolovali jste akumulátor - stav elektrolytu, nedobili jej a nemáte očištěné kontakty. Nejlepší je naplnit baterii na plnou kapacitu a prověřovat ji i během studeného, sychravého a nevlídného období. Při dvacetistupňových mrazech totiž ztrácí až polovinu kapacity. Arktické teploty u nás nehrozí, ale pozor! Prázdná baterie může zamrznout již tehdy, když teploměr spadne lehce pod nulu! Pokud vaše autobaterie pamatuje více zim, může vám po plném nabití vydržet v provozuschopném stavu jen několik týdnů. K autobateriím se ještě příště vrátíme.

Vyplatí se zkontrolovat také alternátor. Elektrická soustava - to není jen spouštění motoru. Obecně platí, že je dobrým zvykem startovat vůz bez spuštěných zařízení spotřebovávajících proud. Nezapomeňte ani na vnější osvětlení, i když už svítíme celoročně. Vzhledem k brzké tmě je jeho správná funkce pro bezpečnost prvořadá. Majitelé turbodieselů jezdí v tomto ročním období na zimní naftu. Přesto je lepší do palivové nádrže přidávat aditiva, tomu se ještě budeme věnovat ve speciálním článku.

Péči věnujte i laku. Drobné škrábance zakryje korekční tužka. Důležité je auto důkladně umýt a navoskovat, eventuálně provést nástřik podvozku. Tento program vám nabídnou dnes snad všechny myčky. Mytí se ještě budeme věnovat. Kdo se o svoje auto stará důkladně, může dále použít tenkou průhlednou fólii na karoserii. Ceny za pokrytí celého auta jsou ale pro majitele starších vozů vysoké. Možností je i vinylový či kožený náhubek na přední část vozu. U kabrioletů je samozřejmostí ošetření plátěné střechy impregnačními přípravky.

Značkové opravny různých automobilek se doslova předhánějí v nabídkách kontroly auta před zimou zdarma nebo za malý poplatek. Nemáte-li s přípravou vašeho miláčka na toto drsné období zkušenosti, všechny úkony vám provedou. A je jedno, jestli máte novější či starší vůz. Takovouto prohlídku u ojetiny samozřejmě zvládne i kdejaký garážista.

Zapomněli jsme na něco? Doplňte nás prosím v diskusi.

Aleš Dragoun
Diskuze (42)
6. 1. 2017 16:10
Re: Ne, řeším zimní problémy až jak přijdou
O těch kapitolách - souhlas.
Hory bych možná rozdělil na extrémní situace (lopata, láno apod.)
Pokud je auto na plecháčích - np, pokud na elektronech - ošetřit (Al trpí v nizkých teplotách - [odkaz] ) a "zakonzervovat", plus kosmetická a technologická příprava by měly být.
29. 11. 2011 17:26
Re: Nezapomenout
a prave preto ma ford, suzuki, volvo atd HDI motory
29. 11. 2011 17:25
Re: Nezapomenout
HDIcka startuju aj bez zhavicov, akurat dlhsie tocia
Avatar - radekoo
29. 11. 2011 00:00
Re: to jsou stresy
>:D
28. 11. 2011 18:39
Re: hlavně zimní pneu když je + 0
zrovna tohle sem čekal, za +- nulových teplot se rozdíl smazává ( letní 205/45/16 - zimní 185/60/14), v případě kvalitních pneu i ta letní je překonává ale proč je politicky nekorekntí to říct nahlas (sám pneu zimní použivám dobrovolně) ale za těchto teplot je pořád lepší ta letní. A teď do mě.-)