Auto Bild Qualitätsreport 2007: Mazda má hattrick

Auto Bild Qualitätsreport 2007: Mazda má hattrick Zdroj: acz

Auto Bild Qualitätsreport 2007: Mazda má hattrick

Od roku 2001 zveřejňuje Auto Bild výroční zprávu o kvalitě a spolehlivost automobilů. Čtenářům nabízí rychlý, ale komplexní přehled, sestavený ze sedmi hodnocených disciplín. Zde jsou kompletní výsledky za rok 2007 a také pořadí za posledních 5 let.

Od roku 2001 zveřejňuje nejčtenější evropský motoristický časopis Auto Bild výroční zprávu o kvalitě a spolehlivost automobilů. Čtenářům nabízí rychlý a fundovaný přehled, složený ze sedmi hodnocených disciplín. Důležitý je fakt, že Auto Bild Qualitätsreport se nedívá jen na nová auta, ale velkou pozornost věnuje tomu, jak si jednotlivé modely vedou v běžném provozu.

Využívá ojedinělou databázi technických zkušeben TÜV, v nichž musejí projít povinnými prohlídkami všechny automobily registrované v Německu. Obdoba našich STK je velmi přísná a o nějakých obchodech typu „koupím známku a emise, auto mi stojí na špalkách v garáži“ si zainteresovaní ani nedovolí nechat zdát. První prohlídka následuje po třech letech od uvedení do provozu, další po pěti letech od první registrace vozu.

Do statistik Auto Bild nezahrnuje automobily starší osmi let. Do roku 2004 se započítávaly i statistiky autoklubu ADAC, ovšem výrobci tyto údaje zkreslili aplikací záruky mobility a vlastními asistenčními službami, které se o nepojízdný vůz postarají a do statistik ADAC tak nezasáhne.

Pro české motoristy má Auto Bild Qualitätsreport velkou hodnotu. Jistě, testy německých servisů nejsou v našich končinách zase tak směrodatné, ale drtivá většina automobilů jezdí u nás i v Německu v totožných technických specifikacích a postihují je proto i shodné závady.

Jak hodnotí Auto Bild?

1. Dotazník Auto Bildu

Reprezentativní písemné dotazování na téma kvalita/spolehlivost provádí institut NFO s 22 795 majiteli automobilů. Klíčové téma: „Jak byste ohodnotili kvalitu vašeho vozu bodovou stupnicí 1 až 10?“

2. Svolávací akce

Jaké jsou sériové závady? Šlo o poruchy, ohrožující bezpečnost? Jak na výskyt potíží reagoval výrobce? Jak jednal s postiženými zákazníky. Poskytoval jasné a srozumitelné informace?

3. TÜV Report

Výtah z více než 7 000 000 technických kontrol, provedených na 186 modelech automobilů. Kontroly realizuje TÜV (Technischen Überwachungsverein, Společnost pro dohled nad technickým stavem). Vyčerpávající informace zveřejňuje publikace Auto Bild TÜV Report.

4. Dlouhodobý test Auto Bildu

Maraton dlouhý 100 000 km, neustálé výměny řidičů, změny provozních podmínek, jízdy po celé Evropě. Na konci čeká vůz demontáž na prvočinitele. Hodnotí se počet závad a jejich význam, provozní náklady, opotřebení hlavních komponentů...

5. Stížnosti čtenářů

Každý rok přijde do rubriky Stížnosti více než 10 000 dopisů a mailů. Čtenáři si v nich stěžují na konkrétní problémy a závady svých automobilů, a to jak výrobní, tak i ty vzniklé neprofesionální prací servisů.

6. Test servisů

Společnost DEKRA pro Auto Bild připraví vůz s řadou závad, který redakce anonymně nechá opravit osmi autorizovaným servisům v celém Německu. Hodnotí se počet provedených oprav, kvalita i cena práce.

7. Záruky

Jak je zákazník ochráněn v případě poruchy? Proč se prémiové evropské automobilky zdráhají poskytnout větší záruky než japonské a korejské značky?

Známkování
velmi dobře1
dobře2
průměr3
slabé4
nedostatečně5
nehodnoceno-

Mazda má hattrick!

V roce 2004 Mazda poprvé vystoupila na nejvyšší stupínek v hodnocení spolehlivosti podle kritérií Auto Bildu, letos se jí podařilo zkompletovat čistý hattrick, třetí vítězství v řadě. Na trůn nepustila ani někdejšího suveréna, Toyota i letos skončila na druhém místě, a to vinou vyššího počtu svolávacích akcí a oprav. Že by výsledek příliš rychlé expanze?

Po dvou úspěšných letech se více čekalo od korejských značek, ale Kia musí dořešit problémy svých starších modelů, Hyundaii pomůže lepší hodnocení TÜV. Z německých značek si polepšili Audi a Mercedes. Opel, Smart a BMW okupují poklidný střed tabulky společně s českou Škodou. VW a Ford musejí v kvalitě přidat, červené pásmo mají na dohled.

Qualitätsreport může být mnohým manažerům automobilek trnem v oku. Jednají pro okamžitý úspěch své značky a občas to vypadá, že se příliš nechtějí starat o to, co bude za pět, šest let. Ale právě zde je klíč k důvěře a loajalitě zákazníků. Firma, která si při prodeji připíše čárku a záhy hodí zákazníka přes palubu, ať se stará sám, uvažuje v dlouhodobé perspektivě velmi riskantně.

Svůj podíl na současné situaci některých automobilek ale máme i my, zákazníci. Tlačíme firmy k co nejnižším cenám, a kdo vyrábí ultralevně, musí občas někde něco ošidit, odbýt. Kvalita má svou cenu a kdo vidí dále, než za nejbližší roh, si tuto věčnou pravdu dobře uvědomuje.

Celkové výsledky 2007
Poř.ZnačkaHodnoceníZnámka (1-5)
1.Mazdavelmi dobře2,14
2.Toyotavelmi dobře2,29
3.Hondavelmi dobře2,43
4.Suzukiprůměr2,67
5.Nissanprůměr2,71
6.Chevroletprůměr2,75
7.Audiprůměr2,83
7.Mercedesprůměr2,83
7.Mitsubishiprůměr2,83
7.Volvoprůměr2,83
11.Hyundaiprůměr2,86
11.Opelprůměr2,86
11.Škodaprůměr2,86
11.Smartprůměr2,86
15.BMWprůměr3
16.VWprůměr3,29
17.Citroënprůměr3,33
17.Seatprůměr3,33
19.Fordprůměr3,43
20.Kiaslabé3,67
21.Alfa Romeoslabé3,83
22.Renaultslabé3,86
23.Fiatslabé4
23.Peugeotslabé4

Obsáhlý komentář k výsledků za rok 2007 najdete v článku
Auto Bild Qualitätsreport 2007: Koroze se vrací.

Výsledky z minulých ročníků
poř.20012002200320042006
1.ToyotaToyotaToyotaMazdaMazda
2.MazdaMazdaMazdaToyotaToyota
3.BMWNissanNissanHondaHonda
4.MercedesBMWMitsubishiHyundai+NissanHyundai
5.FordAudiBMW-Nissan
6.VWFordMercedesMitsubishiChevrolet
7.PeugeotŠkodaAudiOpelVolvo
8.OpelPeugeotFordVolvoSuzuki
9.RenaultMercedesSeatSmartMitsubishi
10.FiatMitsubishiPeugeotFordOpel
11.-SeatOpelCitroën+MercedesAudi+BMW+Smart
12.-VWŠkoda--
13.-RenaultRenaultSeat-
14.-OpelVWAudiŠkoda
15.-FiatFiatBMWMerecdes
16.---PeugeotFord+SEAT+VW
17.---Renault-
18.---Škoda-
19.---VWKia
20.---FiatAlfa Romeo
21.----Citroën
22.----Renault
23.----Fiat
24.----Peugeot

Auto Bild Qualitätsreport odstartoval v roce 2001, nejdříve s hodnocením 10 značek, dnes jich je 24. Protože se posunul termín zveřejnění Reportu z konce podzimu na jaro/léto, chybí v přehledu rok 2005 (data jsou vyhodnocena v roce 2006).

MOJE.AUTO.CZ: Vaše zkušenosti s autem zajímají i ostatní!
Vlastníte automobil, který vás mile překvapil? Nebo je to naopak a vy se stále jen trápíte se servisy a tahanicemi s prodejcem? Všechny tyto zkušenosti jsou cennými informacemi pro čtenáře Auto.cz. Vložením vaší recenze na váš soukromý nebo firemní automobil můžete nejen pomoci ostatním, ale v extrémním případě i sami sobě. Auto.cz čte měsíčně 400 až 500 tisíc reálných uživatelů, a to už může být důvod, proč by měl prodejce/výrobce vyřešit zrovna ten váš problém a zabránit tak negativní reklamě. Návod jak na to najdete v sekci MOJE.AUTO.CZ

Tento článek byl převzat z časopisu Auto Tip 16/2007.

-ab/red-

Foto Auto Bild