Auto Bild TÜV Report 2009 (vozy stáří 10-11 let): Desetiletá auta mají najeto obvykle přes 120 tisíc km

Průměrný podíl závad v této věkové kategorii činí 23,3 % a jen málo modelů přežije desetiletý provoz s méně než 100 tisíci najetými kilometry.
Do TOP 10 pronikly jen 3 německé sportovní vozy (Porsche 911, Mercedes-Benz SLK a BMW Z3), které lze považovat za sváteční automobily svých majitelů. Naopak japonští dříči mají bez výjimky více než pětimístný kilometrový proběh. A to včetně miniaut jako je Toyota Starlet. Toyota Carina, Mitsubishi Space Wagon nebo Pajero (všichni z první desítky) mají mezi 143 a 159 tisíci km.
Kilometrickým rekordmanem je Volvo 850, které po 10-11 letech provozu mívá v průměru 198 tisíc km a přesto je mírně nadprůměrným hříšníkem z pohledu TÜVu.
Pole poražených se od ostatních věkových kategorií neliší významně. Poslední místa patří Fordu Ka, Renaultu Twingo, Alfě Romeo 145(146, Škodě Felicia, ale také SEATu Toledo.
V této tabulce jsou vyhodnoceny modely, které byly do provozu uvedeny v letech 1996 a 1997.
Auto Bild TÜV Report 2009, kategorie 10-11letých automobilů | |||
Pořadí | Model | podíl aut s vážnou závadou | počet tisíc ujetých km |
1. | Porsche 911 | 5,6% | 88 |
2. | Toyota RAV4 | 9,0% | 122 |
3. | Toyota Starlet | 10,0% | 108 |
4. | Mercedes SLK | 11,7% | 94 |
5. | BMW Z3 | 15,2% | 92 |
6. | Toyota Corolla | 15,7% | 117 |
7. | Mitsubishi Space Wagon | 15,9% | 143 |
8. | Toyota Carina | 16,0% | 143 |
9. | Mazda MX-5 | 16,6% | 102 |
10. | Mitsubishi Pajero | 16,7% | 159 |
11. | Suzuki Vitara | 17,5% | 110 |
12. | Saab 9-3 | 17,8% | 146 |
13. | Honda Civic | 18,2% | 122 |
14. | Opel Corsa | 18,4% | 107 |
15. | VW Polo | 18,5% | 113 |
16. | Audi A3 | 18,6% | 140 |
16. | Citroen Xantia | 18,6% | 146 |
18. | Nissan Almera | 19,4% | 126 |
19. | Mercedes C-Klasse | 19,5% | 137 |
20. | Škoda Octavia | 19,7% | 142 |
21. | Peugeot 406 | 19,9% | 138 |
21. | Mazda 323 | 19,9% | 121 |
23. | Mercedes A-Klasse | 20,0% | 114 |
24. | Suzuki Swift | 20,4% | 61 |
24. | Daihatsu Cuore | 20,4% | 89 |
26. | Seat Arosa | 20,6% | 112 |
27. | Mitsubishi Carisma | 20,7% | 132 |
28. | Mazda 626 | 20,8% | 135 |
29. | Jeep Grand Cherokee | 21,4% | 137 |
29. | Honda Accord | 21,4% | 137 |
31. | Opel Vectra | 21,6% | 132 |
32. | BMW 7 | 21,7% | 175 |
32. | Peugeot 106 | 21,7% | 108 |
34. | Mercedes E-Klasse | 21,8% | 161 |
35. | Seat Ibiza/Cordoba | 21,9% | 123 |
36. | Nissan Primera | 22,1% | 134 |
37. | Audi A4 | 22,6% | 154 |
38. | Citroen Saxo | 22,8% | 110 |
39. | VW Sharan | 22,9% | 172 |
40. | VW Golf/Vento | 23,0% | 135 |
41. | Volvo 850 | 23,2% | 198 |
42. | Opel Astra | 23,3% | 127 |
42. | Volvo S40/V40 | 23,3% | 161 |
44. | Mitsubishi Colt/Lancer | 23,4% | 121 |
45. | Audi A6 | 24,2% | 150 |
46. | VW Passat | 24,6% | 152 |
47. | BMW 5 | 24,7% | 158 |
48. | Opel Omega | 25,4% | 148 |
49. | Peugeot 306 | 25,5% | 121 |
49. | Renault Espace | 25,5% | 157 |
51. | Fiat Bravo/Brava | 26,3% | 117 |
51. | Nissan Micra | 26,3% | 103 |
53. | Ford Galaxy | 26,7% | 164 |
54. | BMW 3 | 26,9% | 139 |
55. | Ford Mondeo | 27,7% | 142 |
56. | Renault Clio | 27,8% | 104 |
57. | Renault Scénic | 28,2% | 138 |
58. | Renault Laguna | 28,3% | 145 |
59. | Ford Escort | 29,1% | 64 |
60. | Citroen ZX | 29,2% | 128 |
60. | Fiat Punto | 29,2% | 111 |
62. | Ford Fiesta | 29,3% | 60 |
63. | Renault Mégane | 30,2% | 116 |
64. | Seat Toledo | 30,3% | 145 |
64. | Skoda Felicia | 30,3% | 109 |
66. | Alfa Romeo 145/146 | 31,8% | 132 |
67. | Renault Twingo | 32,6% | 114 |
68. | Ford Ka | 33,1% | 61 |
Jak vznikla statistika Auto Bild TÜV Report 2009?
Německé technické kontroly prováděné organizací TÜV v jednotlivých spolkových zemích jsou každoročně cenným zdrojem informací o kvalitě vozového parku, který se pohybuje na německých silnicích. Letošní žebříček čerpá z údajů sebraných v období 12 měsíců začínajícím v červnu roku 2007 a končícím červencem 2008. Statistika obsahuje jen ty modely, u nichž bylo provedeno dostatečné množství kontrol (více než 10.000) a mohou tak být srovnávány s ostatními (jde o statistickou významnost a srovnatelnost dat).
Celkem bylo do šetření zahrnuto 7,7 milionů kontrol. Výsledkem každé z nich je protokol, obsahující lehké, vážné a nebezpečné závady. Jejich význam je obdobný jako u české STK. Vozidlo s lehkou závadou (to je ta, která neohrožuje bezpečnost provozu) dostává známku stvrzující způsobilost k provozu, vozidlo s vážnou závadou dostane známku až po odstranění závady a pokud máte automobil na kterém technici naleznou nebezpečnou závadu, po vlastní ose neodjedete.
Novinkou letošního žebříčku jsou průměrné počty najetých kilometrů daného modelu v dané věkové kategorii. Pochopitelně s rostoucím věkem kilometry přibývají a tím se také zvětšuje opotřebení a nutnost důkladnější údržby. Na druhou stranu výsledky podle TÜVu nenaznačují, že by byl počet ujetých kilometrů statisticky významným parametrem ovlivňujícím výsledky v rámci jedné věkové kategorie.