Auto s prvním V8 na světě bylo převratné i v dalších ohledech
Byl to Cadillac, kdo zásadním způsobem ovlivnil raný automobilový průmysl. Osmiválcový model byl vzorem vývoje od počátku 20. století.
Cadillac se od svého založení definoval jako průkopník v kreativitě a designu. Odhodlání neslo ovoce zpočátku 20. století díky technickým pokrokům, jakými byly první elektrický samočinný startér nebo použití nahraditelných či vyměnitelných komponentů. V roce 1915 se detroitská automobilka zapsala do historie zavedením prvního sériově vyráběného motoru V8.
Podle dobové propagační brožury osmiválec „zrychluje téměř magickou silou“ a inženýři v oboru jej nazvali „vrcholem automobilových motorů“. V této souvislosti se za hybatele vývoje automobilového průmyslu považuje Cadillac Type 51 navržený podle nových standardů společnosti.
Type 51
První Cadillacy měly jednoválcové motory nahrazeny v roce 1905 kultivovanějšími čtyřválci. Jednoválcový agregát vydržel ještě čtyři léta, než byl z nabídky úplně odstraněn a výroba se zúžila pouze na Model Thirty. Po čtyřválcovém mezikroku se v roce 1915 konečně objevil Type 51 vybavený novým podvozkem, elektrickým startérem, a hlavně vidlicovým osmiválcem umožňující dosahovat maximální rychlosti přibližně 70 mph (113 km/h).
Revoluční pohonná jednotka s hlavou do písmene L byla vůbec prvním sériově vyráběným vidlicovým osmiválcem, o navržení novinky se postaral vedoucí inženýr a pozdější viceprezident Cadillacu D'Orsay McCall White.
Celkový objem motoru dosahoval 5,2 litru při vrtání 79,4 a zdvihu 130,2 milimetrů. Litinové válce byly uspořádány ve dvou blocích po čtyřech kusech na opačných koncích klikové skříně ze slitiny hliníku a mědi v devadesátistupňové pozici. Jediný vačkový hřídel ovládal sací a výfukové ventily prostřednictvím nastavitelných zdvihátek. Vodou chlazené ústrojí doplnil plovákový karburátor. Jednotlivé součástky bylo relativně snadné opravit či úplně vyměnit.
Výkon V8 vycházel na 52 kW (72 koní) při dosažení 2400 ot./min, točivý moment 244 Nm gradoval o 400 ot./min níže. Zhruba 1,8 tuny vážící Cadillac měl roztáčenou zadní nápravu přes třístupňovou selektivní kluznou převodovkou s několika kotouči a suchou spojkou, která byla zabudována do motoru. Brzdnou sílu zajišťovaly mechanické brzdy na dvou kolech o daném rozměru 27 palců.
Kromě zmíněných inovací se Type 51 stal prvním Cadillacem s levostranným řízením (pravostranný typ byl stále dostupnou alternativou). Rozvor vozu se měnil v průběhu času, nejkratší varianta dosahovala 310 centimetrů, nejdelší měla 368 centimetrů. Největší čtyřdveřové provedení mohlo odvézt najednou až sedm pasažérů, cenově vycházelo na tehdejších 1975 USD.
Type 51 si rychle vysloužil celosvětové uznání za bezprecedentní za spolehlivost a dynamiku, pro další vývoj motorismu znamenal významný posun v použití motorů s vysokou kompresí. Konkurence přijala za své také například způsob chlazení a hlava do L je na seznamu nejlepších agregátů 20. století. Automobilka Cadillac v roce 1915 prodala dohromady více než 13 tisíc nových vozidel, o rok později počet narostl o podstatných pět tisíc dodaných exemplářů.