Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Automatické parkoviště na Rathbone Square
Automatické parkoviště na Rathbone Square
Automatické vertikální parkování šetří prostor, v případě poruchy jsou ale auta v podstatě nedostupná. Většinou ale také oprava trvá méně, než dva roky.
Automatické parkoviště na Rathbone Square
11 Fotogalerie

Automatické parkoviště v Londýně má poruchu. Auta nevydalo už přes dva roky

Michal Dokoupil

Přijít zpátky na parkoviště a nenajít tam své auto je noční můrou snad většiny majitelů. V Londýně se stala zajímavá situace, kde auto sice na parkovišti netknuté zůstalo, ale majitelé o něj v podstatě přišli i tak.

Automatická vertikální parkoviště jsou ve velkých městech populární už celé dekády. Není divu, systém je to geniální. Auta jsou na celých posuvných patrech posouvána do výšky, takže se jich na stejný půdorys vejde výrazně více, a automatizace celého systému vylepšuje i zkušenost pro uživatele. Dokud se ovšem neobjeví porucha, která celý systém zastaví, a ke svému autu se tak nedostane nikdo.

Přesně to se stalo v centru Londýna na Rathbone Square, kde takto selhal vytížený systém. Ke svým autům se nemohlo dostat dle odhadu až 40 majitelů. Jenže tou zásadní informací je, že systém selhal už v prosinci 2022 a opravit se jej podařilo až minulý měsíc. Ani tak se ale auta zatím nepodařilo dostat ven, po více než dvou letech.

Zprávu přinesl web BBC, který rovnou vyzpovídal několik majitelů, kteří takto v podstatě přišli o své vozy. Jedním z nich je Marc Lucas, spolumajitel nábytkářské firmy, který na parkovišti nechal jen šest měsíců starou firemní elektrickou dodávku Vauxhall Vivaro (Opel pro britský trh). Provozovatel parkoviště jej informoval, že k vozu se nedostane, protože selhala mechanická součást parkovacího systému.

Nutné bylo sehnat náhradní součásti, jenže to se nedařilo celé měsíce a poté roky. Původní odhad byl samozřejmě výrazně kratší a firma pana Lucase si proto pronajala náhradní dodávku, zatímco se stále splácela půjčku na tu uvězněnou. Nakonec byli kvůli neustálému protahování opravy nuceni si druhou dodávku pořídit, opět na půjčku. Komunikace ze strany provozovatele je každopádně bídná, a třeba informaci o opravení systému pan Lucas získal až díky BBC.

Situaci komplikuje to, že uvězněná dodávka je elektrická. Po dvou letech už se baterie mohla dostat na velmi nízkou úroveň nabití, což ji při dlouhém stání poškozuje. Po vysvobození z automatického vězení tak může majitele čekat nehezké překvapení. BBC se po zveřejnění zprávy ozvali i další dva majitelé uvězněných vozů, podle kterých je dalších takových asi 40.

Provozovatel samozřejmě vinu hodil na konstruktéra systému. „Naše firma nebyla zapojena do návrhu, výroby ani instalace systému" a její role byla „striktně omezena na služby údržby a oprav, jak bylo nařízeno správcem objektu“, uvedl mluvčí společnosti Double Parking Systems. „Když v prosinci 2022 nastala velká závada, rychle jsme zareagovali – na místo jsme dorazili do několika hodin a krátce nato jsme podali cenové nabídky na opravy. Bohužel, hlavními příčinami zpoždění při řešení problému byly prodloužené procesy schvalování nákupu a zpoždění při dodávce specializovaných dílů od zahraničních dodavatelů - faktory zcela mimo naši kontrolu," řekl mluvčí.

Video placeholder
Silničář: Neohleduplné parkování • Zdroj: Videohub

Výrobce mu skrze BBC oponoval. „Firma Klaus Multiparking reagovala ihned po zjištění problému a zahájila nezbytné kroky pro získání náhradních dílů. Nemáme kontrolu nad tím, kdy a jak budou nezbytné kroky na místě koordinovány a provedeny,“ řekl k tomu mluvčí firmy. Ani po slovní přestřelce se však situace nevyřešila a majitelé vozů k nim ani v dubnu nemají přístup.

Zdroj: BBC I Foto: Double Parking Systems, video: auto.cz