Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Automatický parkovací dům - Mechanický portýr

Matouš Jelínek Matouš Jelínek 15. 2. 2013 • 16:23
24
16
Zobrazit náhledy (24)
Abarth Než řidič vůz opustí, musí zatáhnout ruční brzdu a zařadit jedničku. Abarth Při odchodu pak nesmí zapomenout odebrat parkovací lístek. Jakmile se zavřou vrata, paleta s vozem odjede do jednoho ze dvou výtahů. Systém vyhodnotí, kde je nejbližší volné místo, a odveze auto do jednoho ze šesti pater. Abarth Abarth Abarth Tam je pak pomocí manipulátoru zaparkováno. Abarth Abarth Abarth Když chcete vůz vyzvednout, musíte u terminálu zaplatit. Celý systém hlídají a obsluhují stovky laserových čidel a elektromotorů. Moderní vzhled se nám líbil. Třeba bývalý hejtman Rath proti němu však bojoval. Abarth Abarth V útrobách budovy je připraven dieselový agregát pro případ výpadku elektrické energie
Nesnášíte parkování? Samočinný parkovací dům to udělá za vás! Vypravili jsme se jej vyzkoušet.

V úplném centru středočeského Slaného vyrostl nový a docela nenápadný moderní dům. Jeho účel? Automaticky, bez zásahu řidiče ubytovat až 149 aut.

„V roce 2009 jsme dostali za úkol vyřešit parkování v centru. Možností byl buď klasický dům s nájezdovými rampami, nebo výtahový, kde řidič zajede na místo a systém se postará o zbytek,“ vzpomíná první místostarosta Slaného Jaroslav Hložek, který je ve městě odpovědný za dopravu.

„Pokud by radnice zvolila systém rampový, vešlo by se na vyhrazený pozemek pouze osmdesát až devadesát aut,“ popisuje. „Pro výstavbu domu o stejné kapacitě, jakou má automatizovaný, bychom museli zakoupit i vedlejší pozemek,“ odůvodňuje vyšší investici, která činila 86 milionů.

Privátní jednogaráž

Celý systém funguje tak, že šofér zajede do parkovacího domu a zastaví před jednou ze dvou závor. „Když auto zaznamená smyčka v podlaze, závora se otevře a řidič může vjet do připraveného parkovacího boxu,“ vysvětluje Vladimír Swiech, projektový manažer společnosti Koma, jež systém nainstalovala.

Motorista se pak musí přesně trefit na určené místo, s čímž mu pomáhá indikátor na boku garáže. „Právě tohle je jedna z věcí, kterou bychom ještě chtěli doladit. Ukazatel by měl být na čele garáže před řidičem, nikoliv na boku,“ říká místostarosta.

Obsluha pomůže

Když je vůz na svém místě, musí řidič zatáhnout ruční brzdu a zařadit jedničku. Pak může zamknuté auto opustit. „U východu si pak vezme parkovací kartičku,“ popisuje Hložek. V tu chvíli se za automobilem zavřou dveře a zmizí v útrobách parkovacího domu. „Víme, že to je nezvyklé. Proto bude po dobu letošního roku v místě sedět i vyškolená obsluha,“ uklidňuje místostarosta Jaroslav Hložek. Co se s autem dál děje, se můžete dočíst v samostatném článku Mezi čidly a elektromotory. Pro obyvatele Slaného bude navíc zpočátku parkovné zdarma.

Stejně prosté je i vyzvednutí vozu – zákazník prostřednictvím terminálu zaplatí a automobil během chvilky přijede zpět do jedné ze dvou kójí.

V mžiku zpět

„V podmínkách jsme měli uvedeno, že auto musí být vráceno uživateli do dvou minut,“ říká Hložek. Problém může nastat při vyjíždění většího množství aut. Přes ulici je totiž městské centrum, kde se pořádají například plesy. Když pak všichni najednou dojdou pro vůz, mohou čekat na výjezd. „Pokud ale skončí fotbalový zápas, je to na normálním parkovišti stejné,“ obhajuje možnou situaci jeden z tvůrců projektu.

Dům také umí přerušit parkování. „Lidé třeba nakoupí nebo si v autě zapomenou tašku. V tom případě lze auto přivolat, a když je vše vyřízeno, zase jej odeslat pryč,“ dodává.

Fotí se

Mezi další výhody patří také fakt, že odpadá problém manipulace v malém prostoru – tedy riziko, že auto někdo odře. V domě se také nemusí topit ani uklízet.

Aby se provozovatelé vyhnuli riziku nařčení z poškození vozu, je každý před uskladněním vyfocen.

Podle obrázku se také auto hledá, pokud uživatel ztratí parkovací lístek. „V tom případě se platí pokuta pět set korun. Musí se totiž přivolat policie, které majitel prokáže vlastnictví vozu. Vše se následně zdokumentuje,“ popisuje Vladimír Swiech.

Jak jsme vyzkoušeli, systém skutečně může fungovat. A podobných řešení bude možná v budoucnu přibývat. Parkovacích míst je totiž stále nedostatek a ceny pozemků v centrech měst jsou tak vysoké, že se mohou vyplatit i takto exotická řešení.

Témata
17. 2. 2013 09:47
Bezbrzďáci bezstupňáci ???
Co mám dělat, když nemám v autě ani ruční brzdu, ani první rychlostní stupeň? :-!
16. 2. 2013 00:17
Re: bude to super dokial sa nieco nepotentuje....
Výhoda? Možnosti se liší, převzetí můžeš spojit například s prohlídkou muzea, továrny, v nabídce bývá kulinářský zážitek, můžeš sledovat, jak sestavují tvůj vůz, můžeš si na tovární trati projet jiné vozy. Je to o obohacení zážitku pořízení nového vozu. Něco přes 35% v Německu prodaných VW si majitelé převezmou právě v Autostadtu. A není to nic neobvyklého, u takového BMW je také pořádný nával.

Cena je otázkou náplně. Obecně lepší značky mají honosnější program a vyšší ceny. Převzetí 911 v Zuffenhausenu stojí zhruba 20 tisíc.
Avatar - EauRouge
15. 2. 2013 21:01
Re: bude to super dokial sa nieco nepotentuje....
Ano Wolfsburg, už z toho VW blbnu. Je to zajímavá stavba, viděl jsem to právě v jednom dokumentu o architektuře, kde byl celý tento komplex, který je plný povedených staveb. Tuším, že Zaha Hadid postavila tu nejnovější budovu.
BTW, jakou výhodu má přebírat si auto přímo v závodě? Myslím, že u Aston Martinu se za to dokonce připlácelo.
15. 2. 2013 20:38
Re: bude to super dokial sa nieco nepotentuje....
:yes: Autostadt ve Wolfsburgu. Je to vlastně parkoviště zákaznického centra. [odkaz] V budoucnu mohou vyrůst další dvě, pokud poroste zájem o převzetí vozu v centrále VW.
Avatar - EauRouge
15. 2. 2013 20:22
Re: bude to super dokial sa nieco nepotentuje....
Jen menší oprava. To co je na videu není parkovací dům, ale skladovací věž VW ve Volksburgu (tuším). Ale princip je víceméně stejný.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku