Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
7 Fotogalerie

Automobilismus 1998 vs. 2008 vs. 2018: Máme se opravdu nejlíp?

David Šprincl

Čeští řidiči si nikdy nežili tak dobře jako v roce 2018. Auta i pojištění jsou levnější, platy vyšší. Jen silnice nepřibývají.

Žehráte na současnost? Jste mimo realitu! Čeští šoféři na tom nikdy nebyli tak dobře jako teď. Před dvaceti lety jsme brali třetinové platy, ale auta, která byla v průměru méně komfortní i výkonná a nebezpečnější, stála více než dnes!

Třikrát levněji

Příklad za všechny najdete níže, kde uvádíme ceny srovnatelných vozů v jednotlivých desetiletích.

V roce 1998 přišel dieselový golf na 58 průměrných platů. Dnes jich nevytasíte u dealera ani 18.

Z toho vyplývá, že během dvaceti let se pro průměrného Čecha stalo nové auto víc než třikrát dostupnější, a navíc se jedná o produkty výrazně lepší kvality.

Na silnici bezpečněji

Před dvaceti lety také bylo na silnicích mnohem méně aut než dnes. Přesto umíralo po nehodách výrazně více lidí. Konkrétní pokles 1204 ➝ 992 ➝ 502 najdete v tabulce. Z toho jednoznačně vyplývá, že současný provoz je o dost bezpečnější.

Dopravní nehodyPočet nehodMrtvíTěžká zraněníLehká zraněníOdhad škodŠkoda na nehodu
1998210 1381204396025 3826834 milionů32 521 Kč
2008160 376992380924 7767741 milionů48 267 Kč
2017103 821502233924 7406316 milionů60 835 Kč

Pojistíme za hubičku

Škody na nehodu ale narostly: ze všech ukazatelů v našem tématu dokonce úplně nejvíc: z 32.521 Kč před dvaceti lety na 60.835 Kč dnes.

Logický důsledek: dražší pojištění. Kdepak! Neuvěřitelný konkurenční boj pojišťoven přináší úplně opačný efekt. Zatímco před deseti lety stálo roční povinné ručení na auto v průměru 3800 Kč, dnes je to o tisícovku méně. Inu, kde nevybírá peníze stát, ale funguje trh, je řidičům dobře.

Nestaví se

Ilustruje to třeba vývoj cen dálničních známek. V roce 1998 zdražily ty roční na auto ze 400 na 800 Kč. V roce 2008 už to byla tisícovka a dnes 1500 Kč. Ale ve výstavbě to jaksi nevidět.

Bagry sice potkáte toto léto v každém okrese republiky, ale většinou se jen opravují staré dálnice a silnice. Dokonale to ilustruje naše tabulka: počet kilometrů českých, moravských a slezských silnic se rozrostl za dvacet let z 55.394 na 55.761 kilometrů. Tedy ani ne o procento. Jediný skok najdeme u dálnic. Vězí za tím ale především legislativní úprava k lednu 2016, kdy byla většina ze 463 kilometrů rychlostních silnic přeřazena mezi dálnice. Česko tím najednou mělo 1200 km dálnic.

Délka komunikacíDálniceRychlostní silnice a silnice I. třídySilnice II. a III. třídyCelkem
1998499599348 90255 394
2008668619148 73555 594
20181232583248 69755 761

Provoz auta: To nic není…

Ani vývoj cen hodinových sazeb v servisu Čechy ve srovnání s růstem cen piva, bytů a cigaret moc trápit nemusí. Nakonec i benzin s naftou.

Jak vidíte v grafu v galerii, nyní tankujeme v podstatě za stejné ceny jako v srpnu 2008. Do aut, která jezdí výrazně úsporněji, a my nosíme v peněženkách víc bankovek. Ano: máme se líp!

Lepší vozy za méně peněz

Srovnání cen aut z let 1998, 2008 a 2018 mluví jasně. Vybavenější auta koupíme za nižší ceny než před lety.

Xsara byla v roce 1998 moderní a vyhledávané auto. Ale nebyla zdaleka tak vybavená jako dnešní C4 Cactus – přesto stála víc peněz, ač Češi brali před dvaceti lety takřka třetinové platy. I většina dalších srovnání cen nových aut, které přinášíme, vyznívá jasně: nové vozy jsou dneska levnější.

Malé škodovky199820082018
 Felicia 1.3 MPIFabia 1.2 HTPFabia 1.0 MPI
Vnější rozměry (mm)3885 x 1635 x 14153992 x 1642 x 14983997 x 1732 x 1467
Rozvor (mm)245024622470
Rozchod vpředu/vzadu (mm)1420/13801436/14261463/1457
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg)920/4501040/5151086/530
Objem kufru (l)272/967300/1163330/1150
Motorzážehový čtyřválec OHVzážehový tříválec OHCzážehový tříválec DOHC
Zdvihový objem (cm3)12891198999
Největší výkon (kW/min-1)40/450044/520055/6200
Největší točivý moment (Nm/min-1)99/2500108/300095/3000
Převodovka5st. manuální5st. manuální5st. manuální
Největší rychlost (km/h)145155168
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s)15,516,514,9
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinace (l/100 km)8,8/5,0/6,47,8/4,8/5,96,0/4,3/4,9
Emisní normaEU2EU4EU6
Standardní výbavaz moderních prvků nic4x airbag, posilovač, stavitelný volant6x airbag, klimatizace, dálkový centrál, rádio
Cena (Kč)229 900239 900259 900

Jak odhalíte studiem naší tabulky, největší skok dolů si mohly dovolit kompakty = vozy nižší střední třídy. Focus, ukázka pravé modernizace v tomto segmentu, stojí výrazně méně než před dvaceti lety escort, a přitom s sebou vozí mnohem více výbavy a pomocníků. Podobně se to má s VW Golf, Peugeotem 306/308.

O autech z vyšších tříd ani nemluvě. Příklad za všechny: Opel Vectra s 85 kW pod kapotou stál před dvěma desetiletími přes 730.000 Kč. Jeho nástupce Insignia nehýčká majitele jen 103 kW, ale taky mnohem bohatší výbavou – a přitom novou insignii koupíte pod 570.000 Kč.

Jestli některá značka udělala cenový posun směrem nahoru, je to Škoda. I u jejích modelů, pokud si porovnáte motory a výbavy, však dojdete k jasnému závěru: jsou levnější než před lety.

Kompaktní škodovky199820082018
 Octavia 1.9 TDI GLXOctavia 1.9 TDI AmbienteOctavia 1.6 TDI Ambition
Vnější rozměry (mm)4511 x 1731 x 14294572 x 1769 x 14624670 x 1814 x 1461
Rozvor (mm)251225782667
Rozchod vpředu/vzadu (mm)1516/14921539/15281543/1534
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg)1265/5101310/6601305/625
Objem kufru (l)528/1328560/1350590/1580
Motorvznětový přeplňovaný čtyřválec OHCvznětový přeplňovaný čtyřválec OHCvznětový přeplňovaný čtyřválec DOHC
Zdvihový objem (cm3)189618961598
Největší výkon (kW/min-1)66/400077/400085/3250
Největší točivý moment (Nm/min-1)210/1900250/1900250/1500
Převodovka5st. manuální5st. manuální5st. manuální
Největší rychlost (km/h)178192203
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s)13,711,810,1
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km)6,8/4,3/5,26,3/4,1/4,94,6/3,8/4,1
Emisní normaEU2EU4EU6
Standardní výbava (vybrané prvky)2x airbag, posilovač4x airbag, centrál, rádio7x airbag, klimatizace, tempomat, litá kola
Cena (Kč)455 900519 900548 900

Osmičkové roky Světa motorů

1998: Benzin blízko stropu

Ještě v lednu loňského roku se dal litr naturalu mnohde koupit za méně než 20 korun. Po zvýšení spotřební daně na pohonné hmoty osciluje po 1. lednu 1998 cena za litr bezolovnatého benzinu u renomovaných firem kolem 24 korun. A kdo potřebuje pro své auto Natural 98, leckde zaplatí přes 28 korun. Třicítka je tedy na dohled a také cena nafty už ojediněle začíná dvojkou. Mnozí řidiči tak mají pocit, že ceny brzy narazí na strop poptávky. Distributoři se naopak nedomnívají, že by se ceny blížily k této hranici. „Lidé reptají, skřípou zuby, ale když někdo potřebuje jezdit, stejně se musí u nějaké pumpy zastavit,“ konstatuje pokladní brněnského Agipu. Expremiér Václav Klaus se kdysi vyjádřil, že se těší na dobu, kdy čeští motoristé budou jezdit nakupovat levnější benzin za hranice. Na polské a slovenské čáře se to již děje. K rakouským a německým cenám nemáme tak daleko. Životní úroveň, jejímž vzestupem byl inspirován Klausův bonmot, však nestoupá tak rychle. Ceny za pohonné hmoty naopak výrazně.

2008: Metalická policie

Zapomeňte na bílé policejní vozy se zeleným pruhem! Od nynějška budou všechna nová služební auta stříbrná s modrožlutými reflexními prvky. „Ještě do konce letošního roku chceme mít na silnicích alespoň sedm set nových vozidel a v každém z následujících tří let přinejmenším stejné množství,“ komentuje zastaralost současného vozového parku náměstek policejního prezidenta pro ekonomiku Tomáš Kužel. Stávající vozidla zůstanou v v bělozeleném laku až do vyřazení, kdy je zcela nahradí žlutomodrá. O nové podobě policejních vozů za 238.000 Kč rozhodlo výběrové řízení uspořádané Policií ČR a Ministerstvem vnitra. Policisté přitom brali v potaz zkušenosti ze zahraničí, kde žlutomodrá kombinace představuje obvyklé barvy bezpečnostních sborů. Zejména žluté prvky musí dosahovat minimální odrazivosti. Přihlíželo se rovněž k tomu, aby grafické a barevné provedení nebylo zaměnitelné s jinými složkami integrovaného záchranného systému. Kritici však upozorňují, že hlavně z čelního pohledu není z reflexních částí vidět skoro nic. A také metalízu nepovažují za ideál. „Lepší by byla bílá,“ shodují se.

2018: Bez sítě to nepůjde…

Česká republika se letos zase o fous přiblížila moderním trendům – úřady se on-line propojily mezi sebou, měření emisí už je na síti a auta si sama přivolají pomoc. Bohužel tím radosti z inovací končí. Třeba o elektronickém výpisu bodového konta nebo snad podávání žádostí na dálku přes internet si pořád můžeme nechat jen zdát. Přitom právě elektronický přístup je nejčastějším požadavkem občanů motoristů. Podle informací Ministerstva dopravy letos nedojde ani na ohlašovanou modernizaci bodového systému, o které se hovoří roky. Pro mnoho motoristů je to dobře, protože návrh počítá s citelným navýšením maximální sankce za závažná porušení předpisů až na 75.000 korun. Zatím usnula i myšlenka řidičských oprávnění pro

začátečníky na zkoušku. V Praze se sice stále hlasitěji hovoří o nízkoemisních zónách, ale přípravy zatím letošnímu spuštění nenasvědčují. Je z toho politické téma, na kterém se koalice dosud není schopna dohodnout.

Prodeje osobních aut
199820082018
ZnačkaPrůměrný měsíční prodejZnačkaPrůměrné měsíční registraceZnačkaPrůměrné měsíční registrace
1. Škoda64851. Škoda50461. Škoda7829
2. Ford8212. Volkswagen13032. Volkswagen2290
3. Opel5443. Ford12763. Hyundai1728
4. Volkswagen5234. Renault11774. Dacia1423
5. Renault3785. Citroën9485. Ford1240
6. Fiat3456. Peugeot8506. Peugeot961
7. Peugeot2477. Hyundai7747. Kia914
8. Toyota2378. Kia6708. Renault874
9. Seat2369. Fiat5679. Toyota831
10. Mazda23210. Toyota47810. Mercedes-Benz630
11. Honda22311. Opel44511. Citroën592
12. Daewoo21912. Mercedes-Benz40312. Seat591
13. Citroën18313. Chevrolet38613. Opel568
14. Nissan15814. Suzuki34114. BMW554
15. Hyundai14815. Mazda30515. Nissan530
Model
1. Škoda Felicia45981. Škoda Fabia25091. Škoda Octavia2417
2. Škoda Octavia18872. Škoda Octavia17012. Škoda Fabia1854
3. Ford Escort3103. Ford Fiesta/Fusion5333. Škoda Rapid1369
4. Volkswagen Polo2414. Renault Clio/Clio Storia/Thalia4024. Škoda Superb687
5. Fiat Punto2055. Kia Cee´d3955. Škoda Karoq622
6. Ford Fiesta1946. Peugeot 206/2073856. Hyundai i30585
7. Opel Corsa1857. Volkswagen Golf/Eos/Jetta2977. Škoda Kodiaq574
8. Opel Vectra1718. Škoda Roomster2898. Volkswagen Golf566
9. Renault Mégane1709. Ford Focus2399. Dacia Duster457
10. Ford Mondeo16510. Volkswagen Polo23310. Ford Focus394
11. Opel Astra13911. Renault Mégane22911. Hyundai ix20381
12. Toyota Corolla13612. Citroën C320112. Kia Ceed374
13. Ford Ka13813. Chevrolet Spark19413. Nissan Qashqai361
14. Volkswagen Passat13114. Toyota Yaris19114. Volkswagen Tiguan358
15. Volkswagen Golf12115. Citroën C418415. Dacia Dokker353

MotoGP v Brně: Za kolik?

Nejvýznamnější sportovní motoristickou akcí v České republice je pravidelně závod mistrovství světa silničních motocyklů.

1998: Na přírodní tribunu jste se mohli dostat za 350 korun na víkend. Vstupenka na proslulou tribunu C, kde fanoušek vidí průjezd čtyřmi zatáčkami a krátkou rovinkou, stála 1250 korun. Nejvíce peněz jste museli vytáhnout, pokud jste chtěli sedět na kryté tribuně proti boxům. Přišlo to na 2400 Kč.

2008: Za přírodní tribunu jste zaplatili 1150 korun. Tradičně nejžádanější vstupenka na známý Stadion se počítala za 2000 Kč. Pokud se chtěl člověk dívat pod střechou tribuny u cílové rovinky a boxů, musel počítat s lístkem v ceně 3900 Kč.

2018: Jestliže jste chtěli prosedět víkend na přírodní tribuně, přišlo vás to na 2900 Kč. Mohli jste se ovšem pohybovat po všech přírodních tribunách a navštívit shopping centrum před hlavní tribunou. Za 2300 na víkend se dala pořídit vstupenka pouze na přírodní svahy. Hlavní tribuna proti boxům stála 6500 korun na víkend.