Automobilismus v Evropě postupně vymírá
Prodej nových vozů v Evropě klesl od roku 2008 téměř o čtvrtinu. Zatímco v roce 2007 se prodalo více než 16 milionů vozidel, v příštím roce se očekává maximálně 12 milionů. Analytici z AlixPartners se domnívají, že by se měla situace obrátit k lepšímu až v závěru roku 2019. Skutečnost však nakonec může být jiná.
Rozdílný názor na věc mají i samotní výrobci automobilů. Zatímco koncern Daimler očekává zlepšení na začátku druhé poloviny současné dekády, generální ředitel aliance Renault-Nissan tak optimistický není. Podle Carlose Ghosna stále není situace na trhu natolik stabilní, aby se objevila výrazně lepší čísla než v předchozích letech. V jeho očích má vývoj v příštím či přespříštím roce teprve stabilizovat. O případném růstu proto nemůže být řeč.
Svůj názor na věc mají i analytici společnosti IHS Automotive. Podle nich by mohly prodeje v příštím roce dosáhnout objemu 12,1 milionů vozů, což výrazněji nepodrývá ani průzkum AlixPartners. Ani na začátku třetí dekády tohoto tisíciletí však IHS Automotive neočekává návrat na hodnoty z roku 2007. Předpokladem je přibližně 14,8 milionů prodaných vozidel.
Za menší zájem o nová auta ze strany zákazníků může především rostoucí míra nezaměstnanosti, ale také stárnoucí populace, stále méně nových řidičů a upadající důvěra v automobilky samotné. V dlouhodobém časovém horizontu se tak dá očekávat plošné zlevnění modelů evropských automobilek, což by mohlo situaci postupně obracet k lepšímu.