Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Tesla Model X
Tesla Model X
Tesla Model X
Tesla Model X
30 Fotogalerie

Automobilka Tesla má hodnotu jako 22 Volkswagenů. Roste i díky americkým volbám

Roman Šitner

Dění posledních týdnů, od problémů západních automobilek až po zvolení Donalda Trumpa prezidentem, se odrazilo v ceně akcií jednotlivých výrobců aut. Až do absurdna pak vyhnalo rozdíl mezi hodnotou Tesly a v podstatě všemi dalšími automobilkami.

Tesla má v současnosti hodnotu výrazně přes bilion dolarů, v přepočtu 24,5 bilionu korun. To je jedenáctinásobek letošních výdajů českého státního rozpočtu. Případně je to částka, která by v Česku stačila na rovných 25 milionů Tesel 3 v základní verzi. Případně je to devadesátkrát více než jsou zisky Tesly za poslední rok. Je to také více než by stály všechny nečínské automobilky světa dohromady.

I když započítáme ty čínské, Tesla stále překoná 16 dalších nejhodnotnějších výrobců aut světa. Situaci prohlubuje to, že hodnota Tesly od amerických prezidentských voleb rychle roste, zatímco hodnota dalších automobilek z řady důvodů klesá. 

Nejhodnotnější automobilky světa (11.11.2024 v poledne)
PořadíAutomobilkaHodnota v miliardách dolarůKolikrát je Tesla hodnotnější (zaokrouhleno)
1.Tesla10311
2.Toyota228,135
3.BYD114,869
4.Ferrari81,4513
5.Porsche63,3616
6.General Motors61,1117
7.Mercedes-Benz60,2717
8.Volkswagen46,5122
9.BMW45,0123
10.Ford43,5924
11.Maruti Suzuki India42,4724
12.Mahindra41,6325
13.Honda42,2224
14.Stellantis40,0926
15.Tata39,7326
16.Hyundai36,9228
17.Seres29,4935
 mezisoučet Toyota až Seres1016,841
Další západní automobilky
19.Kia26,6139
22.Suzuki20,6650
27.Renault12,6282
28.Subaru11,3991
35.Nissan8,79117
38.Volvo6,58157
42.Mitsubishi4,43233
43.Mazda4,12250
50.Aston Martin1,3793

Můžeme si to i vypsat. Pokud by měl někdo hypoteticky k dispozici přes bilion dolarů, mohl by si vybrat, zda si koupí automobilku Tesla nebo raději Toyotu, Ferrari, Porsche, General Motors, Mercedes-Benz, Volkswagen, BMW, Ford, Stellantis, Hyundai, Kiu, Suzuki, Renault, Subaru, Nissan, Volvo, Mitsubishi a Mazdu a zbylé peníze si ještě dokoupit pár čínských výrobců včetně největšího výrobce elektromobilů světa BYD. Jde samozřejmě jen o ilustraci. Pokud by někdo přišel na burzu s bilionem dolarů a začal by kupovat zmíněné automobilky, jejich hodnota by rázem rostla.

Druhou nejhodnotnější automobilkou světa je Toyota, ta má ale stále téměř pětkrát nižší cenu než Tesla. Japonský výrobce hodnotu od letošního jara ztrácí. Březnu měla hodnotu 344 miliard dolarů, nyní je to už jen 228. Uškodily jí horší finanční výsledky, chyby ve výsledcích testování vozů i obecně horší výhledy. V posledních dnech ale platí za možného skokana. Sázka na hybridy by se mohla v Americe po znovuzvolení Donalda Trumpa vyplatit. 

Tesla má hodnotu sedmkrát vyšší než Ferrari a Porsche dohromady. To jsou přitom dvě továrny na peníze. Samostatnou kapitolou je pak srovnání s koncernem Volkswagen (bez Porsche). Tesla má hodnotu hned 22 krát vyšší. To je výrazný rozdíl proti letošnímu jaru, kdy byly rozdíl „jen“ šestinásobný. Volkswagen ale od té doby jen padá, firma ztrácí hodnotu zejména klesajícímu podílu na čínském trhu i obavám o vysoké náklady v Německu, která do budoucna znamenají nevýhodu. 

Video placeholder
Volkswagen ID.7 • auto.cz

Zdánlivě nesmyslnou hodnotu Tesly obhajuje několik věcí. Tou prvním je, že má stále velmi vysoký podíl na trhu s elektromobily na všech klíčových trzích. To naznačuje, že v budoucnu, kdy mají auta do zásuvky dominovat, by mohla tato značka prodávat mnohem více aut než dnes. Dalším důvodem jsou sliby v oblasti autonomního řízení. Akcionáři očekávají, že firma splní, co plánuje a stane se významným hráčem v oblasti robotaxi. Hodnotu dál zvyšují i ambice prosadit se ve výrobě robotů, ze kterých Tesla podle jejího šéfa Elona Muska očekává takové zisky, že má hodnoty Tesly dosáhnout údajně 25 bilionů dolarů. Sází se i na to, že nakonec uspějí tahače Tesla Semi.

Hodnota firmy ale prudce vzrostla od oznámení vítězství Donalda Trumpa v USA. To vše navzdory tomu, že oznámil redukci dotací na elektromobily i snížení ambicí ve snižování průměrných emisí nově prodávaných aut. Čistě teoreticky by to měl být pro Teslu spíše problém. Na druhé straně se ale očekává, že Elon Musk, který byl před volbami výrazným sponzorem Trumpovy kampaně a má dostat na starosti i oblast zvyšování efektivity amerických úřadů, získá i nějaké ty výhody pro Teslu. Měly by být takové, že to obhájí růst hodnoty firmy o 200 miliard dolarů jen za dobu od vyhlášení výsledků.