Levný elektromobil pro řidiče-člověka je nesmysl, šokuje Elon Musk
To, o co se řada evropských automobilek snaží, tedy nabídnout svým zákazníkům elektromobil za dostupnou cenu, je podle Elona Muska bezpředmětné, pokud ten vůz nemá schopnost autonomní jízdy.
Evropské automobilky napínají své snahy k tomu, aby přinesly použitelný elektromobil v ceně do 25 tisíc dolarů (581 tisíc korun). Daří se to jen některým a jen částečně, resp. za použití levnějších platforem pro východní trhy. A podle Elona Muska to je nesmysl.
Přesněji, stavět dostupný elektromobil je podle jeho slov bezpředmětné, pokud není plně autonomní. Přitom právě jeho automobilka Tesla před několika lety dostupný elektromobil plánovala; měl jím být Model 3, ale tyto předpovědi se nesplnily a dnes Model 3 stojí od 42.490 dolarů (988 tisíc korun) v USA a od 980 tisíc korun v Česku.
Poslední Muskova slova přišla v odpovědi na otázku jednoho z investorů: „Kdy můžeme očekávat, že Tesla nabídne běžný model, nikoliv robotaxi, za 25 tisíc dolarů?“ Musk začal slovy „Nebudeme stavět nerobo…“, než ho přerušil jiný člen vedení automobilky. „V podstatě, myslím si, že nabízet běžný model za 25 tisíc dolarů postrádá smysl. Bylo by to hloupé,“ uzavřel Musk.
Zcela nová, a hlavně cenově dostupná tesla přitom donedávna byla klíčovou součástí strategie firmy stát se největší automobilkou světa. Několik let měla plán vyrábět ročně 20 milionů aut, zhruba desetinásobek své současné produkce a skoro dvakrát tolik, co Toyota, která je v počtu ročně prodaných aut dnes na prvním místě. V květnu letošního roku však Tesla dvacetimilionový cíl potichu opustila.
V lednu letošního roku Musk hovořil o tom, že plánovaný nový model potřebuje „novou, revoluční výrobní technologii“. V dubnu, poté, co agentura Reuters napsala, že plány na levnější vůz, označovaný neoficiálně Model 2, byly zrušeny, hovořil Musk o tom, že dostupnější modely by mohly být vyráběny na stejných výrobních linkách, jako současné tesly.
Analytik Seth Goldstein ze společnosti Morningstar Research Services vyjevil svůj názor, že levnější tesly budou stát na současných platformách a budou mít cenovku někde okolo 35 tisíc dolarů (814 tisíc korun). „Rozuměl jsem tomu tak, že původní plán byl, postavit dostupnější vůz na nové platformě. Myslím si, že si Tesla uvědomila své zpoždění ve vývoji dostupného auta ve srovnání s čínskými konkurenty,“ takže změnila strategii, řekl Goldstein.
Říjnové odhalení konceptu robotaxíku zklamalo finanční trhy a akcie automobilky následující den zaznamenaly devítiprocentní pokles. Investorům chyběly konkrétní informace o připravovaném voze a také není jasná cílová skupina zákazníků. Konfigurace vozu, dvoudveřové dvoumístné kupé, znamená na americkém trhu velmi úzkou skupinu zákazníků; řada analytiků očekávala od robotaxíku více místa pro pasažéry a jejich zavazadla.