Automobilky i prodejci v Česku plánují razantní nárůst spotřeby CNG
S výrazným nárůstem počtu vozů, plnicích stanic a spotřeby CNG počítají v Česku v dalších pěti letech firmy, které na trhu působí. ČR je v oboru za poslední tři roky nejaktivnější ze všech východo- a středoevropských zemí a v dalších letech razantněji posílí. Vyplynulo to z debaty při kulatém stole k akci Blue Corridor, která podporuje rozvoj těchto vozů v třináctí zemích Evropy.
Počet veřejných plnicích CNG stanic v ČR je nyní 65, do konce roku jich bude asi 80. V Evropě je jich přes 4000. I akce Blue Corridor 2014, jejíž vozy projíždějí do 23. října Českem, poukazuje na to, že už je dnes velmi snadné projet napříč devíti státy z Ruska na západ trasu 3400 kilometrů bez problémů s tankováním CNG. V ČR jezdí nyní 8055 vozidel na CNG, 0,16 procenta ze všech registrovaných vozů.
Podle Jevgenije Pronina z Gazprom Exportu LLC jsou vozy na stlačený zemní plyn nejekologičtějšími dopravními prostředky i ve srovnání s elektromobily. "Pokud zohledníme složitý systém likvidace akumulátorů i získávání elektrické energie například z uhlí a mazutu, tak CNG vychází jako nejčistější pohonná hmota," uvedl. Jeho cena v Evropě se navíc za deset let stále drží na 40 až 60 procentech ceny benzinu a nafty. Připomněl ale vyšší pořizovací náklady vozidel na CNG. Pokud se pak srovnají náklady běžných autobusů a vozidel na stlačený zemní plyn, tak úspora vychází "jen" do 20 procent.
Podle Pronina jsou stále populárnější auta na LNG (zkapalněný zemní plyn). Díky ekologické strategii EU má růst v Evropě počet vozidel na zemní plyn, zejména v MHD. V celkovém počtu vede Itálie s 823.000 vozy na zemní plyn, následují Ukrajina, Německo, Rusko a Bulharsko. "Tam je velmi rozvinutý trh. Ostatní země se teprve rozjíždějí. ČR má dobře našlápnuto, aby zajistila infrastrukturu," uvedl Pronin.
Podle Pavla Nováka z ČPS vozidla na CNG pomáhají snižovat emise kysličníků uhlíku a dusíku, přispívají také ke snížení emisí prachu. "V porovnání s benzinem jsou emise CO2 o čtvrtinu nižší, u CO o 75 procent, emise uhlovodíků se díky CNG snižují o 80 procent," uvedl. Vozový park nabízený v ČR je podle Nováka dostatečný a zahrnuje už přes 40 modelů.
Nárůstu počtu CNG vozidel odpovídá i spotřeba stlačeného zemního plynu. V ČR za rok 2013 činila téměř 22 milionů metrů krychlových, meziročně o 44 procent více. Letos by se měla podle Radka Patery z E.ON Energie zvýšit o 30 procent. "V roce 2035 by měl CNG dosáhnout desetiprocentního podílu z celkové spotřeby pohonných hmot v ČR," uvedl Novák. Podle něj i Patery musí ale stále platit nulová silniční daň pro vozy do 12 tun, výhodná spotřební daň a možnosti dotací EU. Taťána Bondarčuková z Vemexu uvedla, že firma s Lukoilem instaluje plnicí stanice do současných pump na benzin a diesel.