Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Automobilky i prodejci v Česku plánují razantní nárůst spotřeby CNG

redakce AUTO.CZ
Diskuze (17)
Pohon na zemní plyn je v Česku na vzestupu. Na konci letošního roku u nás bude asi 80 plnicích stanic a měl by růst i podíl CNG vozů na trhu.

S výrazným nárůstem počtu vozů, plnicích stanic a spotřeby CNG počítají v Česku v dalších pěti letech firmy, které na trhu působí. ČR je v oboru za poslední tři roky nejaktivnější ze všech východo- a středoevropských zemí a v dalších letech razantněji posílí. Vyplynulo to z debaty při kulatém stole k akci Blue Corridor, která podporuje rozvoj těchto vozů v třináctí zemích Evropy.

Počet veřejných plnicích CNG stanic v ČR je nyní 65, do konce roku jich bude asi 80. V Evropě je jich přes 4000. I akce Blue Corridor 2014, jejíž vozy projíždějí do 23. října Českem, poukazuje na to, že už je dnes velmi snadné projet napříč devíti státy z Ruska na západ trasu 3400 kilometrů bez problémů s tankováním CNG. V ČR jezdí nyní 8055 vozidel na CNG, 0,16 procenta ze všech registrovaných vozů.

Podle Jevgenije Pronina z Gazprom Exportu LLC jsou vozy na stlačený zemní plyn nejekologičtějšími dopravními prostředky i ve srovnání s elektromobily. "Pokud zohledníme složitý systém likvidace akumulátorů i získávání elektrické energie například z uhlí a mazutu, tak CNG vychází jako nejčistější pohonná hmota," uvedl. Jeho cena v Evropě se navíc za deset let stále drží na 40 až 60 procentech ceny benzinu a nafty. Připomněl ale vyšší pořizovací náklady vozidel na CNG. Pokud se pak srovnají náklady běžných autobusů a vozidel na stlačený zemní plyn, tak úspora vychází "jen" do 20 procent.

Podle Pronina jsou stále populárnější auta na LNG (zkapalněný zemní plyn). Díky ekologické strategii EU má růst v Evropě počet vozidel na zemní plyn, zejména v MHD. V celkovém počtu vede Itálie s 823.000 vozy na zemní plyn, následují Ukrajina, Německo, Rusko a Bulharsko. "Tam je velmi rozvinutý trh. Ostatní země se teprve rozjíždějí. ČR má dobře našlápnuto, aby zajistila infrastrukturu," uvedl Pronin.

Podle Pavla Nováka z ČPS vozidla na CNG pomáhají snižovat emise kysličníků uhlíku a dusíku, přispívají také ke snížení emisí prachu. "V porovnání s benzinem jsou emise CO2 o čtvrtinu nižší, u CO o 75 procent, emise uhlovodíků se díky CNG snižují o 80 procent," uvedl. Vozový park nabízený v ČR je podle Nováka dostatečný a zahrnuje už přes 40 modelů.

Nárůstu počtu CNG vozidel odpovídá i spotřeba stlačeného zemního plynu. V ČR za rok 2013 činila téměř 22 milionů metrů krychlových, meziročně o 44 procent více. Letos by se měla podle Radka Patery z E.ON Energie zvýšit o 30 procent. "V roce 2035 by měl CNG dosáhnout desetiprocentního podílu z celkové spotřeby pohonných hmot v ČR," uvedl Novák. Podle něj i Patery musí ale stále platit nulová silniční daň pro vozy do 12 tun, výhodná spotřební daň a možnosti dotací EU. Taťána Bondarčuková z Vemexu uvedla, že firma s Lukoilem instaluje plnicí stanice do současných pump na benzin a diesel.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (17)
21. 10. 2014 23:22
Re: TĚŽBA BŘIDLICOVÝCH PLYNŮ JE ZHOVADILOST !!
"Nechutna lobby" - no prostě takhle se rozvíjí technologie, když se o ní někdo stará. V protikladu k tomu můžeme sledovat, jak se (ne)rozvíjí dobíjecí infrastruktura elektromobilů, když není silný podporovatel. Můžeme se jen, ptát proč to u RWE jde a u ČEZu ne.
20. 10. 2014 12:20
Re: Problémem CNG
No tak ve firmě máme Passaty na CNG 1.4 TSI 110 kW a ta auta najedou 200 tis. za rok. Momentálně se blíží hodnotě 250 tis. km a ta auta vypadají a hlavně jedou stále jako nová. ;-)
20. 10. 2014 09:54
Re: TĚŽBA BŘIDLICOVÝCH PLYNŮ JE ZHOVADILOST !!
ŽÁDNÝ CNG [odkaz] DOČASNĚ LPG [odkaz] OSTROVNÍ SOLÁR, PASIVNÍ DOMY A ELEKTOMOBILY. JINAK JE ŠMITEC
20. 10. 2014 09:48
Re: PUTINOVO CNG S NĚMECKOU TLAČENKOU JE BLBOST !!
NEBUDE, JEDNA DVĚ DESET STANIC NIC NEZMĚNÍ. V ČR JEZDÍ 2 MILIONY DÍZLPOPELNIC [odkaz] A DALŠÍ BUDOU PŘIBÝVAT, PROTOŽE ČESKÝ LIDI JSOU HLOUPÝ STÁDO A POLEZOU NĚMCOJ NA RUKU KDYŽ JIM TO PRODÁ LEVNĚ. A ŽE PRODÁ:
NĚMECKO SE ZBAVUJE DÍZLŮ VE VELKÝM STEJNĚ JAKO FRANCIE [odkaz] [odkaz]
NEJSOU TOTIŽ PITOMÍ TYHLE 2 NEJVĚTŠÍ EKONOMIKY EVROPY, MOC DOBŘE VĚDÍ CO JE DÍZL ZA SRAČKU ;-)
POMOCI ČECHŮM MŮŽE JEN:
1) JEJICH VLASTNÍ ELEKTŘINA A ŽE JÍ MAJÍ PO PRADĚDECH DOST [odkaz] [odkaz]
2) NÁRODNÍ UVĚDOMĚNÍ A JEJICH VLASTNÍ ROZUM
3) A KDYŽ POPROSEJ, TAK I ELON [odkaz] [odkaz]
4) PROTOŽE PUTINOVO CNG NEVIDÍM DOST DOBŽE ;-)
>:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[]
BOJ !! [odkaz]
>:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[]
20. 10. 2014 09:41
Re: TĚŽBA BŘIDLICOVÝCH PLYNŮ JE ZHOVADILOST !!
Problém je, že odhady výtěžnosti vrtů z břidlicovým plynem liší řádově, někdo dokonce mluví o uměle nafouknuté bublině. K tomu se objevují problémy s ekologickými následky těžby. I kdyby se sem vozil, v horizontu jednotek let nedokážeme plyn z Ruska nahradit - nejsou terminály. CNG je super hlavně v tom, že se defakto nedá zdanit - musela by se stejně navýšit i cena plynu pro domácnosti a firmy, protože při výrazném zdanění by si každý začal tlačit plyn do auta domácí plničkou. I když EU by asi měla odpověď i na toto - zavést kvóty na spotřebu.