Automobilky v ČR postrádají techniky
Nedostatek techniků se týká hlavně vysokoškoláků z technických oborů, ale i vyučených frézařů nebo obráběčů kovů. Hlavním důvodem, který může v nejčernějších představách ohrozit i budoucnost českého automobilového průmyslu, je zdánlivá maličkost - obava mladých lidí z matematiky. Podle průzkumu nechce mít 45 procent maturantů s tímto předmětem již nikdy nic společného.
Automobilkám ve střední Evropě se bude podle odborníků velmi pravděpodobně dařit i v příštích letech, nedostatkem techniků tak může být zraněna dokonce celá česká ekonomika. V České republice totiž neexistuje plnohodnotná náhrada za automobilový průmysl, který navíc stále potřebuje nové pracovní síly. Stále větší konkurenci představují i asijské země v čele s Čínou, kam se bude světová výroba automobilů i díky levné pracovní síle postupně přesouvat.
Česká republika bude mít podle odhadů odborníků ve srovnání se západní Evropou výhodu nižších pracovních nákladů ještě zhruba 10 let. V těchto letech bychom měli zaměřit pozornost hlavně na zvyšování produktivity práce, na rozvoj výzkumných a vývojových center a na realizaci dalších investic. Dobrou zprávou může být fakt, že nová místa nebudou tolik vytvářet samotné automobilky, ale spíše jejich dodavatelé, což je šance pro české firmy.
V České republice se kromě produkce Škodovek začnou brzy vyrábět i osobní auta z konsorcia Toyota/PSA. V červenci navíc rakouská automobilka Magna Steyr oznámila, že plánuje do nového závodu investovat až 400 milionů eur (12,5 miliardy Kč) a jednou z uvažovaných lokalit je zatím i Česká republika.