Autonapůl začalo v Plzni se sdílením vozu několika uživateli

Brněnské družstvo Autonapůl začalo v Plzni se sdílením osobního vozu několika uživateli. Takzvaný carsharing firma zavedla v ČR jako první, už provozuje 16 aut v Brně, Praze a Liberci, kde s nimi jezdí 150 uživatelů. Číslo roste téměř každým dnem s tím, jak se rozšiřuje vozový park a jak se více mluví o udržitelné dopravě ve městech, řekl ČTK Michal Šimoník z Autonapůl.
Myšlenka vznikla ve skupince rodin, která několik let sdílela dva vozy. "O službu byl velký zájem a začali jsme ji rozšiřovat," uvedl. V Brně má 12 aut, tři v Praze, jedno v Liberci a v Plzni nyní další, sedmnácté.
Uživatel systému podepíše jednu rámcovou smlouvu o využívání vozidla. Po složení vratné kauce 5000 korun má přístup do rezervačního systému a dostane jednoduchou čipovou kartu, která umožňuje dostat se do všech 17 aut po celé ČR. "Přejede přes žlutou čtečku za čelním sklem a pokud má platnou rezervaci, může vyjet," řekl.
Novou Škodu Fabia combi si v Plzni převzali první čtyři klienti. "Máme zkušenost, že na začátku je vhodné mít čtyři až šest uživatelů na auto," uvedl Šimoník. Ve městech s více vozy jich může být až deset. Ve vozidlech je GPS, která ukazuje místo parkování. Každý si ho může najít, zarezervovat a jet. Plzeňský vůz bude parkovat v centru a na Slovanech. Do podzimu získá pevně vyhrazené místo.
Ceník začíná pro menší vozy od 3,90 korun za ujetý kilometr a 12 korun za hodinu půjčení. Cena zahrnuje všechno včetně paliva, amortizace vozu, havarijního pojištění, dálniční známky, letních a zimních kol i servisu, uvedl Šimoník. Pokud uživatel bude jezdit víc, může využít tarif s měsíčním paušálem 250 korun a platí jen za to, co ujede. Autonapůl nabízí čtyři druhy vozidel podle komfortu.
"Nevyplatí se mi kupovat vlastní auto, protože bydlím a pracuju v centru Plzně. Po městě jezdím MHD, na kole a chodím pěšky a za rodiči vlakem. S autem nemám žádnou starost. Údržbu řešíme my. V každém městě máme patrona, který se o vůz stará," uvedl Šimoník.
Takzvaný carsharing používají v Německu statisíce lidí. Běžný je také ve Francii, Velké Británii, Rakousku a USA. "Má to velmi zajímavé efekty pro město. Tím, jak je auto více využité, tak dokáže nahradit čtyři až deset soukromě vlastněných vozů," uvedl. Šetří tak parkovací místa a splňuje velmi přísné emisní standardy. Od počátku roku provozují carsharing v ČR ještě po jedné firmě v Praze a Brně.