Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Množství sdílených aut i spolujízd v Česku přibývá

redakce AUTO.CZ
Diskuze (6)
Alternativ k vlastnímu automobilu v Česku přibývá. Zatímco internetové zprostředkování autostopu je už relativně běžné, komunitní sdílení aut se po řadě let fungování začíná dynamičtěji rozvíjet teprve v posledních měsících.

Jen za týden využije nabídku spolujízdy přes vyhledávací portál Jízdomat.cz téměř 2000 pasažérů, řekl ČTK zakladatel služby Jan Mittner. Sdílených aut v rámci carsharingu jsou v Česku zatím zhruba tři desítky.

Přibližně 120 lidí se střídá o 15 vozidel nejstaršího tuzemského carsharingového družstva Autonapůl, které v tuzemsku působí od roku 2003. Obecně zákazníci za sdílení aut platí paušální poplatek a poté stanovenou sumu za ujeté kilometry a dobu, po kterou si automobil vypůjčují. Ceny se u českých carsharingových společností pohybují od dvou do 90 korun za hodinu a od pěti do šesti korun za ujetý kilometr. V ceně jsou pak zahrnuté veškeré poplatky včetně paliva.

Zatímco v minulých letech působilo Autonapůl jako prakticky jediná služba nabízející možnost sdílení automobilu, od konce loňského roku carsharingových společností začalo narůstat. "Aktuálně máme dvanáct aut, ale do konce roku by jich mělo být sto," řekla ČTK Jana Leppeltová ze společnosti CAR4WAY, která vznikla vloni v listopadu a specializuje se na půjčování vozidel v Praze. Příchod nových vozidel je podle ní závislý především na jednáních s městskými částmi ohledně získávání parkovacích míst.

Nový fenomén půjčování vozidel začínají podporovat i radnice. V Praze například magistrát v rámci nové koncepce parkovacích zón přímo s místy vyhrazenými pouze pro carsharing. Radnice v Liberci naopak nabídla lidem, kteří budou ochotni místo vlastního vozidla sdílet automobil s jinými, desetiprocentní slevu na roční kupón pro městskou hromadnou dopravu.

Zatímco sdílených aut přibývá zatím spíše pomalu, objem spolujízd domluvených přes internet se každým rokem podle statistik Jízdomatu zhruba zdvojnásobuje. Aktuálně je v tomto v Česku největším webu zaměřeném na spolujízdu registrováno na 75.000 lidí. Kromě tohoto webu v Česku existují například stránky Autostop.cz, Jeduzakorunu, nebo Waybook.cz. Nabídky na spolujízdu do systému vkládají přímo řidiči, kteří mají v autě volná místa a kteří shání spolucestující, kteří se s nimi podělí o náklady za palivo.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (6)
4. 3. 2014 10:11
Re: Jízdomat
Carsharing je o volnosti a nezávislosti. Mít vůz po ruce, když ho zrovna potřebujete-aniž byste ho museli nutně vlastnit (nechcete ho vlastnit, nemáte na něj atd.)..na nic a nikoho nečekat. O údržbu vozu (myčka, servis, přezutí,čištění interiéru atd.) se stará provozovatel služby.. Právě pro tuto skupinu lidí je služba určena. Myslím si, že na tom není nic k nepochopení...
Avatar - Ronault.
3. 3. 2014 22:14
Re: Jízdomat
Peťánku, ty nechápeš a nikdy nepochopíš tolik věcí! Z toho si nic nedělej, my si z toho taky nic neděláme.

Ty někam jezdíš? Ta tom tvém tříválci jsi za 5 let najel to, co ja najedu za rok. :-!
Avatar - Ronault.
3. 3. 2014 22:13
Re: Jízdomat
Z pohledu pasažéra je jízdomat velká výhoda, za cenu vlaku se dá autem vzdálenost urazit v podstatě 2x rychleji, v pohodlí. Stran řidiče výhody jsou, ať už finanční, samozřejmě ta částka nikdy nezaplatí celkové náklady na auto, je to v podstatě zlomek, tak společenské, něco se nového dozvím a ty 2 hodiny utečou podstatně rychleji, když se rozběhne nějaká diskuze... lepší jak mikrospánek >:D

S tím carsharingem pravdu díš.
3. 3. 2014 19:14
Re: Jízdomat
Upřímně mě nebere ani jedno. Jízdomat ještě pochopím, je to rychlejší alternativa k autobusu nebo vlaku, ale carsharing chápu stejně jako ty. Jak máš něco s někým napůl, vždy je to průser ;-)
Avatar - Ronault.
3. 3. 2014 17:14
Jízdomat
Jízdomat a spolujízdu chápu, jízdomat využívám jako řidič už 2,5 roku, odvozil jsem nějakých 180 pasažérů a v podstatě nikdy nejedu sám, což je fajn někdy s někym popovídat a taky to alespoň částečně zaplatí náklady. Špatné zkušenosti v podstatě nulové.

Nicméně carsharing nějak nechápu. Pro člověka, který auta nechápe jen jako spotřebák, by mi vadilo, co kdo dělal v autě, které platím, jak s ním jezdil atd. Navíc naprostá volnost pohybu jako vlastnění vozu to prostě není. To už pomaličku rovnou mohu jezdit taxíkem nebo si auto půjčit z půjčovny.