Autonomní nákladní vozidla Scania na dálnici
Značka Scania získala povolení k testování autonomních nákladních vozidel stupně 4 na dálnici E4 mezi Södertälje a Jönköpingem.
Nákladní vozidla budou nasazena do komerčního provozu v rámci potřeb dceřiné společnosti Scania Transport Laborator. Testy budou zahrnovat technologii podle úrovně 4 na pětibodové stupnici pro autonomní vozidla. To znamená, že jízda nákladních vozidel probíhá zcela autonomně, avšak z bezpečnostních důvodů na ni dohlíží řidič. Během testů bude v kabině přítomen také zkušební technik, jehož úkolem bude sledovat a ověřovat informace přenášené do nákladního vozidla ze senzorů umožňujících autonomní řízení.
„V USA i v Číně již probíhají testy nákladních vozidel podle úrovně 4 na veřejných komunikacích, ale pokud vím, je Scania vůbec první společností v Evropě, jež testuje tuto technologii na dálnici a s užitečným zatížením,“ říká Hans Nordin, který je odpovědný za projekt Hub2Hub.
„V nadcházejících letech rovněž očekáváme, že budeme schopni otestovat tuto technologii i v dalších evropských zemích a v Číně,“ uvádí Nordin. Podle něj je takzvaná Hub2Hub přeprava – jízda po dálnici mezi překládacími centry – prvním druhem přepravy na veřejných komunikacích, kterou mohou začít vykonávat autonomní vozidla.
„V rámci vývoje autonomních vozidel jsme se dostali tak daleko, že tato technologie může být pro tento typ přepravy připravena k uvedení na trh již během příštích pěti let. Nasazení autonomních vozidel na silnicích s obousměrným provozem a v městském prostředí však bude trvat déle,“ uzavírá Nordin.
Testy proběhnou ve spolupráci se společností TuSimple, která je lídrem ve vývoji autonomních vozidel a klíčovým partnerem skupiny Traton. Scania od roku 2017 testuje v Austrálii autonomní nákladní vozidla pro přepravu nákladu v těžebním průmyslu.