Autonomní Renault Espace představen v Amsterdamu
Ať se nám to líbí, nebo naopak, vize spisovatelů science fiction se začínají naplňovat. V Amsterdamu podepsalo 28 ministrů dopravy Evropské unie deklaraci o vývoji bezpilotních aut na starém kontinentu. Snahou samozřejmě není prvoplánově obrat řidiče o zážitky z jízdy za volantem, nýbrž zvýšit bezpečnost silničního provozu.
Renault při této příležitosti představil zkušební Espace Autonomous Drive Demonstrator, a to hned ve třech exemplářích. Už některé v současnosti prodávané vozy, lhostejno na značce, mají tolik bezpečnostních elektronických asistentů, že jejich řízení je prakticky polosamočinné. Espace jde ještě dál, všechny tři prototypy jsou vybaveny armádou senzorů včetně radarových, laserovými skenery, pěticí kamer a samotným radarem na přídi. Ty hlídají pruhy na silnicích a také okolní provoz. Mají za sebou několik stovek hodin zkoušek přímo v běžném provozu a navazují na Next Two z roku 2014. Doba pokročila, 30 km/h bez toho, aby se řidič dotkl volantu, zvládnou už i některé sériové modely...
Výrobce tvrdí, že přes 90 % dopravních nehod způsobuje lidský faktor a moderní technika toto číslo drasticky zredukuje. Nebo by alespoň měla... Chlubí se tím, že za posledních patnáct let klesl počet vážných a smrtelných zranění ve vozech této značky na domácích, tedy francouzských silnicích o 80 %. Výhodou je i snížení stresu, obzvláště ve špičkách a hustém provozu. Posádka si prý tak cestu užije. No... A co noční jízdy, kdy je znát únava? Tam se automat určitě může hodit. Za vývoj je u Renaultu zodpovědný Rémi Bastien.
Stále platí to, že francouzská automobilka chce uvést takové vozidlo do sériové výroby v roce 2020, dříve zmiňovaný 2018 už je nereálný. Pochopitelně spíše malosériové. Do tohoto letopočtu bývají jen čtyři roky a Renault prostě touží být úplně prvním, kdo nabídne auta, ve kterých se posádka pouze poveze. Řidič tak přestane být řidičem, nebude muset mít ruce na volantu a oči upřené k silnici. Elektronika samozřejmě není všemocná, otázkou je zatím i softwarová bezpečnost, protože moderní informační systémy se už dnes dají bez problémů nabourat. Není problém si ovšem v testovací fázi najmout placené hackery, že?
V souvislosti s tím není pochopitelně dořešena ani legislativní stránka. Kdo bude zodpovědný za nehodu, když přece jen k nějaké dojde? Stanou se skutečně dopravní zácpy ve velkých městech minulostí, když bude provoz prakticky řízen samočinně? Jak si povedou starší vozy, které ještě těmito zařízeními vybaveny nejsou? Jednou z mála výhod je ta, že auto doveze samo domů i pasažéry pod vlivem alkoholu. Také v tomto ohledu se příslušné zákony jistě změní.
Jenže pořád je tu jeden zásadní problém: existuje skupina lidí, která řídí ráda a tahle činnost je naopak stresu zbavuje...