Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autopilot od Tesly dostal zelenou i pro použití mimo USA, sdělil Musk

Jan Mička
Diskuze (12)
Šéf automobilky Tesla Motors sdělil radostnou zprávu na svém účtu na Twitteru.

Přesně v polovině října jsme vám ukázali, jak funguje autopilot Modelu S od Tesly a nedlouho na to došlo ke schválení jeho mezinárodního použití (dříve se mohlo používat pouze v Americe, o Japonsku se však stále jedná). Šéf Tesly Motors Elon Musk sdělil tuto informaci koncem minulého týdne na jeho účtu na Twitteru, přičemž rovnou přislíbil příchod Autopilota 1.01. Ale hezky popořadě.

Vývoj autonomního řízení jde den ode dne kupředu, bude ale trvat ještě dlouho, než jej zvládne většina vozidel a z řidičů se stanou pouze pasažéři. Velký problémem je nepříklad evropská legislativa, která tyto systémy nemá příliš v lásce. Proto například asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu řidiče po čase vyzve, aby převzal řízení. Jenže je toho víc – autonomní vozy musí znát všechny dopravní značky a typy křižovatek, měly by o sobě navzájem vědět (komunikovat mezi sebou), a je nezbytné, aby v krizových situacích uměly zvažovat priority. Například jestli je rozumnější narazit do poštovní dodávky nebo skupiny lidí (když to hodně přeženeme). Práce je tedy ještě spousta.

Americká automobilka Tesla Motors už o systému autonomního řízení hovoří dlouho a pro úřady si připravila docela velkou kulišárnu – Model S umí bez asistence řidiče přejíždět z pruhu do pruhu, zrychlovat, zpomalovat a dokonce i parkovat, jenže za případné nehody bude vždycky moci ten, kdo sedí za volantem. Vůz řidiče sice po čase vyzve, aby převzal řízení, pokud tak ale neudělá, autopilot funguje dál (u evropských aut se funkce udržování v jízdním pruhu sama vypne). V případě potřeby ale přenechá vládu samotnému řidiči.

Mohlo by se zdát, že s takovým vybavením Tesla v Evropě neuspěje, ale chyba lávky. Podle dodatku Vídeňské úmluvy z května loňského roku jsou systémy pro autonomní řízení přípustné, pokud je řidič může kdykoliv deaktivovat. A to Tesla splňuje. Konkurenční BMW je navíc ještě dál – novou „sedmičku“ můžete při parkování ovládat pomocí klíčku a to ani nemusíte sedět uvnitř (stejný systém připravuje i Mercedes-Benz).

Jak jsme uvedli již dříve, je Autopilot součástí vylepšeného systému Tesla Version 7.0. Samotný upgrade je pro majitele Modelů S zdarma, za autonomní řízení se ale připlácí 2.500 dolarů (asi 61.000 Kč). Systém využívá data z kamer, ultrazvukových senzorů, radarů a GPS, kontrol je tedy více než dost. S příchodem verze 1.01, kterou Musk na Twitteru rovněž potvrdil, se od sebe budou moci jednotlivé vozy také učit (aby zvládaly pohyb po špatně označených silnicích) nebo lépe udrží směr na rozbitých silnicích.

Jan Mička
Diskuze (12)
Avatar - wakantanka
27. 10. 2015 21:19
Re: Nereálne ....
Premávka na zemi je jedna vec a samotný pohyb vo vzduchu je vec iná nemyslíš? Tam tých premenných a možných nastavení vstupuje do procesu riadenia podstatne viac ako pri riadení auta. Aj preto sa na tom systéme pre letectvo pracovalo, aby odbremenili pilotov, ktorí boli a sú často zdrojom omylov a chýb, ktoré končia neodvratnou katastrofou.
27. 10. 2015 12:14
Re: 2 cerstve skusenosti so semi-autonomnym riadenim
Zjavne najlepsi softwarovi developeri z VAG boli nasadeny na iny projekt ;-)
27. 10. 2015 10:14
2 cerstve skusenosti so semi-autonomnym riadenim
mam 2 cerstve pikosky kde mam pocit, ze to nie je vychytane este (kombinacia semi-autonomneho riadenia Lane Assist + ACC od VAG)

1/ cesta kde chybal kanalizacny poklop (cumel som do telefonu s rukami mimo volantu a ocami mimo cesty) supa ako z dela, zrusil som disk

2/ pri takmer subeznej jazde na dialnici v 2 pruhoch (ja v lavom ryhlejsom, mal som mensiu rychlost ako to vpravo kedze predo mnou islo pomaly jazdiace vozidlo a ACC sa drzal jeho rychlosti) auto vpravo zrychlilo plus sa dalo do mojho pruhu tesne pred moju pravu stranu co ziadny zo systemov (kamery + radar) nezaregistroval lebo sa mi tam votrelo fakt na par desiatok cm pred naraznik. Bug bude asi v tom, ze sa neratalo ze v subeznych pruhoch sa niekto moze vopchat zprava zaroven tesne pred auto.
27. 10. 2015 09:55
Re: Nereálne ....
nie som istý, že autopilot v bežnej premávke dostáva menej zabrať ako v lietadle. Laický pohľad: lietadlo sa stabiilzuje na letovej hladine, pilot odovzdáva riadenie autopilotovi, ktorý v podstate udržiava daný stav (berte s rezervou, viem, že to nie je ízi). Autopilot na ceste má málokedy komfort svojej dráhy a voľnej oblohy a to je zradné, neustále dochádza k nečakaným a nepredvídateľným interakciám s čímkoľvek. Myslím, že v súčasnosti ide len o marketing a hru na technológie, v praxi je to stále nebezpečné. V inom médiu popísali zopár nepekných fejlov teslaautopilota.
Avatar - wakantanka
27. 10. 2015 08:44
Re: Nereálne ....
akurát že vo vzduchu musia pracovať s oveľa viac údajmi a viac veličinami ako pri pohybe po zemi však? Mňa skôr zaráža, že tzv. autopilot už nie je v autách dávno vzhľadom k tomu ako dlho sa používa v lietadlách či lodiach.