Autopilot od Tesly dostal zelenou i pro použití mimo USA, sdělil Musk
Přesně v polovině října jsme vám ukázali, jak funguje autopilot Modelu S od Tesly a nedlouho na to došlo ke schválení jeho mezinárodního použití (dříve se mohlo používat pouze v Americe, o Japonsku se však stále jedná). Šéf Tesly Motors Elon Musk sdělil tuto informaci koncem minulého týdne na jeho účtu na Twitteru, přičemž rovnou přislíbil příchod Autopilota 1.01. Ale hezky popořadě.
Vývoj autonomního řízení jde den ode dne kupředu, bude ale trvat ještě dlouho, než jej zvládne většina vozidel a z řidičů se stanou pouze pasažéři. Velký problémem je nepříklad evropská legislativa, která tyto systémy nemá příliš v lásce. Proto například asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu řidiče po čase vyzve, aby převzal řízení. Jenže je toho víc – autonomní vozy musí znát všechny dopravní značky a typy křižovatek, měly by o sobě navzájem vědět (komunikovat mezi sebou), a je nezbytné, aby v krizových situacích uměly zvažovat priority. Například jestli je rozumnější narazit do poštovní dodávky nebo skupiny lidí (když to hodně přeženeme). Práce je tedy ještě spousta.
Americká automobilka Tesla Motors už o systému autonomního řízení hovoří dlouho a pro úřady si připravila docela velkou kulišárnu – Model S umí bez asistence řidiče přejíždět z pruhu do pruhu, zrychlovat, zpomalovat a dokonce i parkovat, jenže za případné nehody bude vždycky moci ten, kdo sedí za volantem. Vůz řidiče sice po čase vyzve, aby převzal řízení, pokud tak ale neudělá, autopilot funguje dál (u evropských aut se funkce udržování v jízdním pruhu sama vypne). V případě potřeby ale přenechá vládu samotnému řidiči.
Mohlo by se zdát, že s takovým vybavením Tesla v Evropě neuspěje, ale chyba lávky. Podle dodatku Vídeňské úmluvy z května loňského roku jsou systémy pro autonomní řízení přípustné, pokud je řidič může kdykoliv deaktivovat. A to Tesla splňuje. Konkurenční BMW je navíc ještě dál – novou „sedmičku“ můžete při parkování ovládat pomocí klíčku a to ani nemusíte sedět uvnitř (stejný systém připravuje i Mercedes-Benz).
Jak jsme uvedli již dříve, je Autopilot součástí vylepšeného systému Tesla Version 7.0. Samotný upgrade je pro majitele Modelů S zdarma, za autonomní řízení se ale připlácí 2.500 dolarů (asi 61.000 Kč). Systém využívá data z kamer, ultrazvukových senzorů, radarů a GPS, kontrol je tedy více než dost. S příchodem verze 1.01, kterou Musk na Twitteru rovněž potvrdil, se od sebe budou moci jednotlivé vozy také učit (aby zvládaly pohyb po špatně označených silnicích) nebo lépe udrží směr na rozbitých silnicích.