Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autosalon Brno 2001 - novinek mnoho, ale nic převratného

Tomáš Zajíček
Počátek června každého lichého roku je v Brně vyhrazen již tradičnímu AUTOSALONU. Ten je i letos zařazen do prestižního kalendáře OICA a návštěvníkům, kteří neměli možnost dostat se do Ženevy představí téměř všechny tam představené novinky, které si...

Počátek června každého lichého roku je v Brně vyhrazen již tradičnímu AUTOSALONU. Ten je i letos zařazen do prestižního kalendáře OICA a návštěvníkům, kteří neměli možnost dostat se do Ženevy představí téměř všechny tam představené novinky, které si tak odbudou českou výstavní premiéru.

Již z nadpisu je patrné, že na brněnský autosalon žádná opravdu velká novinka nezbyla. Jde v podstatě o přehlídku automobilů, které již měli možnost shlédnout návštěvníci jiných autosalonů v zahraničí. Většina opravdu velkých novinek se bohužel chystá na podzimní Frankfurt. Ovšem pro drtivou většinu návštěvníků je setkání s těmito "novinkami" velmi atraktivní, protože jen málokdo má čas a chuť absolvovat dlouhé cesty na zahraniční autosalony. Navíc návštěva "brna" přijde podstatně levněji.

Alfa Romeo pochopitelně preferovala svou nejnadějnější řadu 147, navíc v praktickém provedení s pěti dveřmi a "neviditelnou" klikou - podobně jako u Alfy 156. Příplatek za zadní dveře je dvacet tisíc korun. Alfu navíc musíme pochválit za velmi pěkný stánek. Model A4 je největší novinkou u Audi, ale na stánku se pochlubili i A8 s motorem W12 s výkonem 309 kW neboli 420 koní. BMW má také něco nového - 3 Compact. Stánek dále zkrášlovaly modely M3 a Z8. Hned vedle stálo MINI, o kterém se však stále neví, zda se bude oficiálně dovážet.

Citroen nachystal pro Brno novinky C5 a C5 Estate s hydropneumatickým odpružením Hydractive III, pozornost přitahoval i již postarší, ale stále zajímavý koncept Pluriel. Daewoo má nyní zajímavý van Tacuma a Lanos dostal facelift. Fiat zatím nepředstavil Stilo představené již v Ženevě, takže jedinou zajímavostí bylo "akční" Seicento - Michael Schumacher s dravým designem. Ford měl na ploše koncepty Mondeo ST220 a Focus RS, ze sériových novinek to bylo Mondeo kombi.

Honda má již také kompaktní van s názvem Stream. Příznivce sportovněji laděných hond potěší třídveřový Civic. Hummer vystavil svého klasického zástupce, bohužel nový H2 se k nám asi hned tak nedostane... Hyundai má v Brně několik novinek - off-roady Santa Fe a větší Terracan, faceliftovanou Sonatu a také kompaktní van Matrix. Chrysler společně s Jeepem měli na stánku nový Sebring ve verzi kabrio, Jeep slavící 60 let výroby automobilů, přichází se zcela novým Cherokee.

Jaguar ukázal své "kladivo" na konkurenci BMW 3 a Audi A4 v podobě sedanu X-type. Hlavními trumfy jsou velmi dobrá cena/výkon a pohon všech kol. Cena začíná na 1,2 milionu. KIA ve střední třídě nahrazuje Clarus hranatějším a pohlednějším modelem Magentis. Lexus překvapivě nepředstavil IS 300 Sport Cross, takže novinku je vlastně jen luxusní SUV RX300. Mazda má faceliftovanou řadu 323 a do prodeje již také naběhl off-road Tribute.

Mercedes-Benz se pochlubil faceliftem třídy A a prodlouženou verzí "L", která přidává veškeré nové místo cestujícím vzadu. Dvoudveřové C Sportscoupé konkuruje novému BMW 3 Coupé. U Mitsubishi zaujal především Lancer EVO VII, který bude vyroben v limitovaném počtu 10 tisíc kusů. Cena v ČR bude okolo 1,75 milionu korun. Vystavena byla také studie SUW ACTIVE - "sportovně univerzální vůz budoucnosti". Nissan má nyní konkurenta pro Hondu CR-V a RAV 4 v podobě X-Trail a představena byla samozřejmě také Almera Tino - kompaktní van konkurující Scénicu a jemu podobným. Opel má také několik novinek - Astra Coupé Turbo (140 kW) dále Astru Cabrio a nejrychlejší VAN v Evropě - Zafiru OPC. Astra ECO 4 zastupuje u Opelu ekologické vozy. Spotřebu je možné udržet hluboko pod čtyřmi litry na 100 km díky turbodieselu 1,7 a dalším úpravám.

Peugeot měl v Brně zřejmě jednu z největších novinek - model 307. Koncepcí karosérie je někde na pomezí VW Golf a kompaktním vanem. Že by toto byl klíč k velkému úspěchu? Druhou neméně zajímavou novinkou je 206 Coupé Cabrio s pevnou sklápěcí střechou. Porsche má tentokrát trumfy v rukávu v podobě supersportovního modelu GT2 s výkonem 340 kW a kulatou cenou osm milionů korun. Druhým neméně zajímavým modelem je 911 Turbo s výkonem 309 kW a cenou přesahující pět milionů. Renault má v nabídce velmi povedenou Lagunu a Lagunu Grandtour (kombi) a přidává k tomu faceliftované Clio. Předpremiéru si v Brně odbyl i luxusní velkoprostorový Avantime. Saab představil nový vznětový šestiválec pro řadu 9-5 s výkonem 125 kW. Seat ČR rozšiřuje nabídku o výkonný Leon Cupra 4, který je osazen šestiválcem 2,8 l s výkonem 150 kW. Výkon se přenáší na všechna čtyři kola přes šestistupňovou převodovku.

Škodovka ukáže návštěvníkům autosalonu především studii velkého sedanu Montreux (oficiální název pro sériový model není zatím znám), který se brzy a po drobných úpravách designu (hlavně interiéru) objeví jako sériový model - premiéra je zřejmě chystána na podzimní Frankfurt. Na stánku škodovky je samozřejmě i Fabia Sedan. Další novinkou je Octavia 4x4, která navazuje na Octavii Combi 4x4. Do prodeje se konečně dostane také již dlouho avízovaná Octavie Combi 4x4 s motorem 1,9 TDI-PD/74 kW se šestistupňovou převodovkou. Toyota má na stánku velkoprostorový van Avensis Verso a hybridní automobil Prius se zážehovým motorem 1,5 a pomocným elektromotorem. Volkswagen se předvedl s Passatem W8, který je osazen špičkovým osmiválcem 4,0 l s výkonem 202 kW.



Tomáš Zajíček