Autosalon Ženeva: Bitter Vero Sport - Konkurent BMW M5 s technikou Holden a Corvette
Erich Bitter se zabývá výrobou aut na bázi různých modelů značek General Motors už od 70. let. Prvním a dnes nejcennějším modelem je kupé Bitter CD vyráběné v letech 1973 až 1979. Auta na zkrácené platformě Opelu Diplomat s motorem 5,4 V8 (na přání i 5,7 V8) se vyrobilo celkem 395 kusů. Poměrně známý je také jeho nástupce Bitter SC, který se nabízel s karoseriemi kupé, kabriolet a sedan. Základem byl tentokrát Opel Senator a pohon obstarával řadový šestiválec 3,0 l nebo jeho zvětšená verze o objemu 3,9 l. Během let 1980-1989 se vyrobilo jen 488 kusů, většina z nich s ve verzi kupé.
V současné době Bitter provádí rozsáhlé úpravy na základě modelů australské značky Holden a je jedinou firmou, která v Evropě nabízí tato auta legální cestou a s plnou zárukou GM. K 5,2 metru dlouhému Bitteru Vero (výchozí model Holden Statesman), který se poprvé představil v roce 2007, letos přibude v Ženevě prezentovaný Vero Sport.
Obě auta jsou vpředu shodná. Vero Sport vychází z Holdenu VE Commodore, který je kratší variantou modelu Statesman, a tak má kratší celkovou délku 4895 mm. Od dlouhého Vera se liší hlavně interiérem a délkou rozvoru a zadního převisu. Firma Bitter používá vlastní dynamicky pojatý design přídě a k tomu přidává sportovní doplňky. Přední kapota, oba nárazníky a boční prahy jsou vyrobeny z karbonu.
Klíčovou motorizací je osmiválcový motor LS2 o objemu 6,0 litru, který má výkon 268 kW. Letošní novinkou je kompresorem přeplňovaná verze, která má s manuální převodovkou 441 kW (600 koní) a s automatem 405 kW (550 koní). Jízdní výkony zatím zveřejněny nebyly, ale vzhledem k hmotnosti jen 1762 kg očekáváme velmi dobré hodnoty (např. BMW M5 je o 93 kg těžší a má o 68 kW nižší výkon).
Úpravy firmy Bitter zahrnuji vedle ladění motoru také nový výfuk, silnější brzdy (pro kompresorovou verzi vpředu s průměrem 365 mm a vzadu 350 mm) a upravené nezávislé zavěšení obou náprav s ryze sportovním, nebo komfortnějším nastavením. Interiér je kompletně přečalouněný kůží, včetně dveřních výplní a potažení palubní desky, má novou výdřevu, přední skořepinová sedadla a strop potažený Alcantarou.
Základní cena atmosférického osmiválce Bitter Vero Sport je 90 tisíc Euro, varianta s kompresorem stojí 115 tisíc Euro. V nabídce je také šestiválec 3,6 l (195 kW) se čtyřstupňovým automatem za 85 tisíc Euro. Dlouhý Bitter Vero V8 je s atmosférickým i přeplňovaným motorem o 5 tisíc Euro dražší.
Od letošního roku má Bitter také zastoupení v České republice. Pro české zákazníky jsou dostupné Bitter Vero Sport i Bitter Vero s oběma osmiválcovými motory a automatickou nebo manuální převodovkou.
Tyto dvě varianty doplní odvozené kombi Vero Campo. Erich Bitter navíc v rozhovoru pro magazín AutoWeek potvrdil plány ohledně nového levnějšího modelu přezdívaného „Junior“. Auto s cenovkou kolem 25 tisíc Euro bez daní bude mít karoserii roadster a pohánět ho bude, jak velí tradice, motor původem od General Motors.