Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bazar: Renault Kangoo Express 1.5 DCi - Ideál?

Ladislav Černý
Diskuze (2)
V roce 2008 Renault představil novou generaci Kangoo. Může být kus vyrobený rok od zahájení produkce ideální?

První vydání řady Kangoo přišlo v roce 1997. Bylo reakcí Renaultu na konkurenční francouzské automobilky Citroën a Peugeot, které odhalily unifikované modely Berlingo/Partner. Po jedenácti letech nastala podobná situace, kdy se objevila nové vydání Berlinga/Partneru a Kangoo je následovalo. Jak využil Renault výhodu pozdějšího uvedení novinky? Malý renault svou konkurenci trumfuje nabídkou tří délek, ale v Česku se běžně prodávají jen dvě delší, čímž se výhoda širší nabídky Kangoo ukrajuje.

Spořivý, ale…

… ne vždy platí, že úspornost přináší ve finále skutečné snížení nákladů. Turbodiesel 1.5 dCi nebyl ve výkonové verzi 50 kW na furgon s velkou čelní

plochou rozhodně předimenzovaný. V současnosti se prodává s motory 1.5 dCi/55 a 66 kW (samozřejmě Euro 5). Pokud jej uživatel honil po dálnicích, kde k dosažení rychlostního limitu 130 km/h musel motor točit 3250 min-1, spořivé jednotce to opravdu neprospívalo. Rozvoz po městě je pro nejslabší

verzi povedené patnáctistovky ideální, ale v případě verze Euro 5 ukazuje své ostny životnost filtru pevných částic. To však neplatilo pro testované provedení Euro 4. Kdo by však uvažoval o mladším použitém Kangoo Euro 5, musí se s přítomností filtru smířit. Tím samozřejmě nemáme výhradu proti nižším emisím, ale u ojetiny kalkulujeme také s životností zachycovače sazí a náklady na jeho případnou výměnu.

První trhlina

Stav na tachometru ukazoval méně než 90 000, což bychom mohli považovat u tříleté ojetiny za přiměřený. Motor nastartoval jako vánek a jevil se v dobré kondici. Po několika řazeních až na pětku se však ukázalo, že synchrony na nejvyšším stupni mají nejlepší roky za sebou. Potíže se zařazením provázené nepříjemným zvukem nastávaly tak jednou z pěti případů, proto jsme se rozhodli převodovku netrápit a používali meziplyn, jak to bývalo u nesynchronizovaných ústrojí. První desítky kilometrů se to stalo příjemnou zábavou, jako řidičům profesionálům rozvážkového provozu by nám to vadilo. Uvědomíme-li si, že s kangoo se kvůli krátkým převodům dá jet tachometrových 55 km/h i na pětku, aniž bychom motor trápili (samozřejmě ne do stoupání), připadá pětka v úvahu často i v městském provozu.

Ostré brzdy

Podvozek druhé generace Kangoo převzal platformu rodinného Scéniku, což díky vzadu umístěným vlečeným ramenům se zkrutnou příčkou přináší

vysoký komfort. Snad proto je tento renault vyhledávaným vozem i v osobním provedení, přičemž užitečné zatížení 650 kg stačí i pro běžný furgon. K objednání byla a do současnosti také je verze s užitečným zatížením přesahujícím 800 kg.

Kangoo má vyhlášené klady v podobě úsporných motorů a velmi příznivé ceny, ale nelze mu nepřičíst také zvýšenou hlučnost od podvozku. Zavěšení obou náprav bylo natolik v pořádku, že obvyklá hladina hluku kangoo nebyla umocněna špatným stavem součástí vozidla. Na příznivém prostředí v kabině měly vliv kvalitní nízkohlučné pneumatiky značky Michelin.

Tříleté vozidlo potvrdilo příslušnost k rodině renault také tím, že po silnějším sešlápnutí brzdového pedálu došlo k prudkému účinku brzdového asistentu i brzdného účinku. Do města s mnoha chodci skvělá věc, ale chvilku jsme se v běžných situacích učili zastavovat pozvolna.

Prožraná manžeta

Občas se stane, že hlodavci zachutná materiál odhlučnění motoru v kapotě či kabeláž elektroinstalace. My jsme byli svědky zajímavého případu, že došlo k prožrání koženkové manžety hlavice řadicí páky. Trochu nás to překvapilo, ale u tříletého vozidla za poloviční cenu nového se dá ledacos přehlédnout či trpělivě snášet.

Na místě řidiče nám chybělo podélné nastavení volantu, které nebylo a není dosud možné přikoupit ani za příplatek. Nad hlavou se však nacházela police v celé šíři interiéru, což byl příjemný standardní doplněk pro schování drobností i cenností před nenechavci.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.5 dCi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/8
Objem válců (cm3) 1461
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 50/4000
Točivý moment (N.m/ot. za min) 60/1700
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 5,8/4,9/5,2
Emise CO2 (g/km) 138
D/š/v (mm) 4213/1829/1805
Rozvor (mm) 2694
Rozchod P/Z (mm) 1521/1533
Přední převis (mm) 807
Zadní převis (mm) 709
Pohotovostní hmotnost (kg) 251
Celková hmotnost (kg) 1918
Hmotnost soupravy (kg) 2968
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) 1050
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) 620
D/š/v nákl. prostoru (mm) 1476/1218/1188
Šířka mezi podběhy (mm) 1185
Šiřka bočního vstupu (mm) 635
Výška zadního vstupu (mm) 1130
Šířka zadního vstupu nahoře (mm) 1141
Šířka zadního vstupu dole (mm) 1223
Nejvyšší rychlost (km/h) 147
Objem nádrže paliva(l) 60
Cena (Kč bez DPH) 133 333

Ladislav Černý
Diskuze (2)
31. 12. 2012 10:59
Re: autoškola
ja zase neverim ze si sa narodil. Podla mna si sa proste len vyskytol. Tie tvoje plky tu.. no proste neverim, ze taky clovek existuje ako si ty.