Bazar: Renault Kangoo Express 1.5 DCI - Pozor na motor
Končící leasingy zahraničních společností na vozidla vždy ovlivnily český trh ojetin. Pět let už také uplynulo od uvedení předposledního vydání malé dodávky Kangoo (nejnovější modernizace se na českém trhu zabydluje). Narůstá tempo, s jakým se importy generace z roku 2008 objevují. Dokonce se můžeme setkat s verzemi, které se v Česku zatím nikdy neprodávaly, jako je například testovaná. Jde o nejmenší ze tří vyráběných
délkových provedení modelu Kangoo, které se na tuzemský trh nedováží. Vůz o délce 3,82 m s nákladovým prostorem o objemu 2,3 m3 však může mnohé zaujmout. Není divu, protože konkurenční značky Citroën, Fiat a Peugeot podobně malá užitková vozidla prodávají jako samostatné modelové řady pod názvy Fiorino, Nemo a Bipper.
Šetřit za každou cenu?
Testovaný turbodiesel ve starší formě pracoval již v předchozí generaci malé francouzské dodávky. Dodávaný výkon 48 kW byl na tehdejší dobu slušný a spotřeba vynikající. Potíže se životností superúsporného osmiventilového čtyřválce vyprovokovaly několik postupných modernizací tohoto agregátu.
Do druhé generace Kangoo přišel turbodiesel 1.5 dCi v posílené formě 50 kW. To byl také případ zkoušeného vozu z roku 2008. Číslice 125 850 na tachometru napověděla, že pravděpodobně půjde o prodej vozidla těsně před výměnou rozvodů.
Nic moc
Turbodiesel nestartoval hned na první pokus, ale po zahřátí se opakovaně rozbíhal hned. Očividně již měl drobné nešvary, které se novému majiteli mohou kromě finančně náročné výměně rozvodů prodražit.
Není třeba hned podezřívat řidiče či firmy ze zanedbávání servisu, příčinou zhoršené kondice motoru mohlo být honění vozu po dálnicích. Agregát při rychlosti 130 km/h točil 3400 min-1, což z dlouhodobého hlediska neprospěje žádnému vznětovému motoru.
Do ulic ano
Rozvoz po městě je pro vznětovou patnáctistovku před posledními modernizacemi zasahujícími mazání motoru a životnost ložisek ideální. Nehrozí žádné přetěžování či dlouhodobý pobyt agregátu nad 3000 min-1. Výhodu testované verze však tvořila absence filtru pevných částic, který kvůli uzavřené konstrukci chtě nechtě musí být nákladně vyměněn.
Přítulná zvířátka
S trochou nadsázky lze říci, že manžety řadicí páky Renaultů Kangoo zvířátkům chutnají. Před pár lety jsme testovali tento použitý typ v jiné specifikaci. Vzpomínáme si, že rovněž měl prožraný kryt kulisy řazení. Je fakt, že její výměna není nákladnou záležitostí a tento úkon zvládne i laik.
Hlučnost
Starší verze modelu Kangoo nikdy nevynikaly odhlučněním. To platilo zejména pro užitkové varianty. Naše nebyla výjimkou. K dobru ji však musíme přičíst velkou variabilitu pro přepravu nákladu. Celé sedadlo spolujezdce bylo možné sklopit do podlahy, přičemž nejdříve putoval sedák do prostoru nohou a na něj se překlopilo opěradlo. Pravou část dělené přepážky mezi prostorem pro cestující a náklad bylo možné otočit vpřed a tím prodloužit ložnou plochu až k přístrojové desce. Řidiče chránila od nákladového prostoru otočená mřížová část přepážky.
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 1.5 dCi |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Objem válců (cm3) | 1461 |
Vstřik paliva | common rail |
Největší výkon (kW/min-1) | 50/4000 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 160/1700 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
D/š/v (mm) | 3820/1829/1805 |
Rozchod P/Z (mm) | 1521/1533 |
Přední převis (mm) | 807 |
Zadní převis (mm) | 709 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1210 |
Celková hmotnost (kg) | 1818 |
Pohon | předních kol |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,8/4,9/5,2 |
Objem nákladového prostoru (m3) | 2,3/2,6 |
Šířka mezi podběhy (mm) | 1185 |
Výška zadního vstupu (mm) | 1130 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 147 |
Objem nádrže paliva (l) | 60 |
Cena (Kč bez DPH) | 102 000 |