Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bentley Continental Flying Spur – vzkříšení legendy

Miroslav Kudělka
Britský Bentley se má pod křídly německého VW čile k světu. Po představení kupé Continental GT v roce 2002, byl letos v Ženevě představen další zcela nový model Continental Flying Spur. Jak již jeho jméno napovídá, má s kupé hodně...

Historie značky Bentley sahá do roku 1918 a od samého počátku své existence ji její zakladatel W.O.Bentley vedl směrem ke sportovní exkluzivitě. Značka získala cenné úspěchy na závodních tratích a přitom si budovala pověst výrobce vysoce kvalitních vozů s maximálním pohodlím při zachování sportovních vlastností. Tuto vlastnost se značce dařilo zachovat i v období, kdy její vozy do značné míry kopírovaly automobily mateřského Rolls-Royce. Po převzetí značky koncernem VW na přelomu 20. a 21. století však nastal radikální posun právě směrem ke sportovnímu duchu značky. Prvním krokem bylo nasazení sportovních prototypů Bentley do vytrvalostních závodů, dalším bylo představení elegantního kupé Continental GT a zatím posledním představení modelu Continental Flying Spur.

Jméno nového vozu není v seznamu produktů automobilky žádnou novinkou. Vozy stejného jména opouštěly brány továrny po roce 1957, kdy byl představen čtyřdveřový sedan stejného jména. Zárukou vynikajících vlastností nového sedanu je skutečnost, že byl vyvíjen současně s velmi úspěšným kupé Continental GT, kterému je velmi podobný především přední částí karosérie. Také přídi Flying Spur dominuje čtveřice bi-xenonových kruhových světlometů, které na dva páry dělí mohutná typická maska chladiče. Také tvar nárazníku se spoilerem je prakticky totožný s kupé. Naopak při pohledu z boku jsou jasně patrné odlišnosti. Flying Spur dostal o 300 mm delší rozvor náprav (3065 mm), který umožňuje nabídnout cestujícím na zadních sedadlech nebývalé množství prostoru pro nohy. Další odlišností bočního pohledu je protažení prolisu z předního blatníku až téměř k zadním světlům, zatímco u kupé se tento prolis vytrácí těsně za hranou dveří. Při pohledu zezadu je opět patrná podobnost obou sourozenců, protože tvar zadních diodových svítilen je také velmi blízký. U Flying Spur jsou však svítilny orientovány více na výšku a opakují se v nich eliptické motivy typické pro koncovky výfuků těchto vozů. Jakkoli je celkový tvar tohoto obrovského sedanu (délka 5307 mm) velmi střízlivý a prostý jakýchkoli aerodynamických výstřelků, je jeho koeficient odporu vzduchu cx=0,31 o 0,01 menší než u kupé. Zásluhu na tom mají mimo čistých linií také dva nenápadné aerodynamické prvky na zádi. Jedním je decentně se zvedající odtrhová hrana na víku zavazadlového prostoru a druhým je difuzor ukrytý pod zadním nárazníkem. Mimo aerodynamicky účinného tvaru je však karosérie vybavena také typicky luxusními doplňky jako jsou chromované lišty kolem oken nebo na spodní hraně dveří, nebo naopak praktickými nerezovými kryty pod klikami dveří, které brání poškrábání kvalitního laku prsteny na rukou.

K vozu této kategorie patří i vynikající technika pod kapotou. Filozofie značky Bentley však zásadně odmítá jakékoli samoúčelné používání technických novinek, které majiteli vozu nepřináší žádný užitek. Proto v konstrukci tohoto vozu nenajdeme žádné převratné inovace, které by nebyly již odzkoušeny a ověřeny v dlouholeté praxi někde jinde. O pohon vozu se stará stejná pohonná soustava jako v kupé GT. Její, srdcem je šestilitrový motor W12 přeplňovaný dvěma turbodmychadly navrženými speciálně pro Bentley Základ celohliníkového motoru se čtyřmi ventily na válec a čtyřmi vačkovými hřídeli tvoří osvědčený koncernový motor známý z modelů Audi A8 a VW Phaeton. U Bentleye jej však díky přeplňování, se kterým mají mnohaleté zkušenosti, náležitě vyladili, aby docílili požadované ploché křivky točivého momentu. Výsledkem je motor o výkonu 411 kW (560 k) při 6100 ot/min a točivém momentu 650 Nm při fantasticky nízkých 1600 ot/min. Tato charakteristika vychází z tradice značky, která si vždy zakládala na sametově hladkém tahu motoru bez nutnosti řazení od nejnižších otáček. Navíc u luxusního vozu se sportovními ambicemi, který má pohotovostní hmotnost 2475 kg není možné použít slabý motor. Mimo vynikající výkonnosti má tento motor ještě velkou výhodu ve velmi kompaktní konstrukci. Více se o tomto motoru dovíte v samostatném článku, který jsme mu již věnovali.

Právě díky kompaktním rozměrům motoru, bylo možno při zachování požadavku na krátký přední převis, použít stálý pohon všech kol. Jelikož se celý motor vešel před přední nápravu, mohl být její diferenciál umístěn mezi motor a převodovku a nebylo nutno zvedat těžiště jeho umístěním pod motor. Převodovka je šestistupňová automatická ZF s možností ručního řazení Tiptronic, mezinápravový diferenciál je mechanický Torsen bez jakéhokoli elektronického řízení a rozděluje točivý moment na obě nápravy v poměru 50/50, protože rozložení hmotnosti vozu je téměř ideální 56/44. V případě nutnosti je schopen směrovat více točivého momentu na nápravu s větší přilnavostí. Diferenciály v obou nápravách jsou klasické. Optimální přenos výkonu na vozovku zde hlídá elektronika v podobě protiprokluzového a stabilizačního systému, které však může řidič stiskem tlačítka odpojit. O odpružení vozu se starají pneumatické pružiny, které jsou řízeny elektronikou. Jejich tuhost lze nastavit z místa řidiče a na víc se samy přizpůsobují rychlosti jízdy. Při vysokých rychlostech nad 250 km/h se příď vozu snižuje o 10 mm a záď o 25 mm, aby se zlepšila stabilita, protože tento expresní sedan dokáže uhánět rychlostí až 312 km/h. Tímto se řadí na první příčku mezi sériově vyráběnými vozy. O eliminaci takové kinetické energie se starají obrovské brzdy s dutými kotouči o 405 x 36 mm na přední nápravě, které jsou v sériové produkce největší a 335 x 22 mm na zadní nápravě. Svírají je hliníkové třmeny s jedním pístkem a logem Bentley. Vůz je vybaven elektronickou parkovací brzdou, která se po aktivaci sama po pěti minutách opět aktivuje, aby zamezila proklouznutí při ochlazování. Brzdy jsou ukryty za jednodílnými hliníkovými ráfky 9J x 19“ obutými do pneu 275/40 R 19. Na přání jsou k dispozici i dvoudílné o průměrech 19 a 20 palců, přičemž ty 20-palcové jsou obuty do pneu 275/35 R 20.

Velký důraz je u Bentleye kladen tradičně na špičkově vybavený a provedený interiér. V nabídce je prakticky vše, co si člověk může jen představit. Začíná to plně nastavitelnými čtyřmi sedadly s vnitřní klimatizací i vyhříváním, přičemž ta přední mají 16 poloh a řidičovo tři paměti nastavení společně s volantem a zpětnými zrcátky. Možnost volby mezi čtyřmístným, nebo pětimístným interiérem. Čtyřzonová klimatizace se stará o ideální cestovní podmínky každého pasažéra, přičemž ovládání pro cestující vzadu je jim plně k dispozici na středové konzole. Nechybí špičková audiosouprava, satelitní navigace s monitorem na středové konzole a v Evropě je k dispozici i TV přijímač. Odemykání a startování vozu se již obejde bez klasického klíčku, přičemž zůstalo zachováno ovládání startéru tlačítkem na přístrojové desce. K čalounění jednoho interiéru bylo použito celkem 11 hovězích kůží, které se vozí ze severských zemí, kde tolik nehrozí jejich poškození hmyzem. Kůže je kombinována s kvalitním kořenovým dřevem ořechu. V moderně tvarovaném interiéru, který splňuje všechny současné ergonomické požadavky si však výrobce udržel tradiční tvar výdechů ventilace, který jej provází již několik desetiletí. Novinka opět ukazuje, že majitelé těchto vozů nepotřebují přehnaně velký zavazadlový prostor, protože jeho objem je, vzhledem k velikosti vozu, poměrně skromných 475 litrů. Nabízí ale možnost prostrčení lyží do interiéru přes sklopnou loketní opěru mezi zadními sedadly. Otvor je samozřejmě vybaven vakem, aby nedošlo ke znečištění vnitřku vozu.

Nový Bentley Continental Flying Spur podle vedení automobilky vyplňuje mezeru na trhu, která je mezi výkonnými kupé jako je jejich Continental GT a luxusními limuzínami jako je Bentley Arnage, který nadále zůstává ve výrobě. Se svým zrychlením z 0-100 km/h za 5,2 sekundy a 11,3 sekundami potřebnými k dosažení rychlosti 160 km/h se řadí mezi nejdynamičtější sedany současnosti a reflektuje na požadavky doby, kdy movití zákazníci nechtějí dělat kompromisy v žádných vlastnostech a vyžadují kompletní automobil schopný uspokojit kdykoli jejich požadavky. Bentley podle zájmu na autosalónu předpokládá, že novinka bude stejně úspěšná jako její sourozenec GT.

Miroslav Kudělka