Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bertone Pandion: Pocta Alfě Romeo ke stoletému výročí

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
Bertone se vrací po dvou letech do Ženevy. Tentokrát známé návrhářské studio přichystalo dárek Alfě Romeo k jejím stoletým narozeninám – koncept Pandion.

Pandion je prvním vozem, který vznikl u firmy Bertone pod vedením šéfstylisty Mika Robinsona. Jeho název je odvozen od orlovce říčního (latinsky pandion haliaetus), dravého ptáka, který žije v lesích v okolí větších vodních ploch. Návrháři se nechali inspirovat hlavně jeho křídly a tvarem hlavy.

Kupé nelze dramatický design rozhodně upřít. Největší zvláštností na voze je otevírání dveří, tedy pokud je tak lze vůbec nazvat. Pohybuje se totiž celý bok vozu, vyklápí se směrem vzhůru a vzad v úhlu 90°. Pokud jsou dveře zcela otevřeny, sahají do výšky 3,6 m.

Přední partie konceptu korespondují se současným designem sériových vozů Alfy Romeo včetně žebrování svislé masky chladiče, zaujme rovněž boční prosklení, které sahá k oběma blatníkům. Zadní část připomíná písmeno V. Koncovky výfuků jsou umístěny pod nárazníkem v jakýchsi bílých štítech.

Dvojice dospělých pasažérů sedí co nejvíce vzadu na karbonových sedadlech, která jsou ten 30 mm tenká. K dispozici jsou také další dvě místa, ale ta jsou opravdu jen nouzová, koncept má tedy uspořádání 2+2. Interiéru vévodí poněkud extravagantní tyrkysová barva. Panoramatická střecha plynule navazuje na čelní sklo.

Přístroje jsou v klasických tubusech, uvnitř najdeme celkem čtyři obrazovky z tekutých krystalů. Tři malé poskytují posádce údaje o tom, co se děje za vozem a jsou přímo napojeny na dvojici vnějších kamer, které nahradily konvenční zpětná zrcátka. Největší devítipalcový je ve střední části palubní desky. Zobrazuje informace ze satelitní navigace, klimatizace, nebo audio systému a může jej ovládat jak řidič, tak spolujezdec.

Pohonnou jednotkou je osmiválec 4,7 l s výkonem 331 kW (450 k). Nemusíme pátrat dlouho, abychom zjistili, který model Alfy Romeo byl dárcem orgánů – je jím 8C Competizione. Poháněna jsou tedy zadní kola, podvozek ovšem disponuje delším rozvorem 2850 mm. Automobil je 4620 mm dlouhý, 1971 mm široký a pouhých 1230 mm vysoký.

Původně karosárna Bertone se individuálním stavbám na základě automobilů Alfa Romeo věnuje dlouhá léta. První v řadě byla zakázková sedmimístná limuzína na podvozku 6C 2300 z roku 1933. Předposledním z více než dvacítky koncepčních i produkčních modelů byl v roce 2004 kabriolet Alfa GT, který se bohužel do sériové výroby nedostal.

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
Avatar - delphino
5. 3. 2010 08:11
Re: studie k ničemu
ano ty dveře jsou praktický asi jako kudla v zádech, ale zbytek auta je perfektní podle mě... samozřejmě při pokusu dostat to do výroby by první věc co by zmizela tak ty dveře.. i když stačilo by je jen zkrátit, protože nemusí zasahovat až k předním kolům...
5. 3. 2010 07:53
Re: TO JE ONO
Ten predok ma až tak neirituje, považujem ho za celkom vydarený. Ak je niečo na tom aute nepatričné, je to drsňácka zadná časť, akoby to vzali z nejakej druhotriednej počítačovej hry.
5. 3. 2010 07:38
Re: studie k ničemu
Jediný účel a opodstatnenie tých dverí je v tom, aby bili do očí a pritahli zraky okoloidúcich. Žiadna skúška či demonštrácia technického riešenia, prakticky je to nezmysel a som si istý, že ten istý názor majú aj tvorcovia. Navyše to auto je len socha, pocta značke, nijaký predobraz série, takže tvoja kritika je neopodstatnená.
Že tie dvere vidíš ako nosnú myšlienku, mi je ľúto, skús sa, Medvěde, nad tým autom trochu viac zamyslieť.
5. 3. 2010 00:03
Re: studie k ničemu
Pokud se designeri nechaji svazat nesmyslnymi opatrenimi, tak to muzou rovnou zabalit. Cely automobilovy svet (krome tebe) se vzdy tesi, co noveho v Italii zase predstavi. A zkus se na chvili zasnit a predstav si garaz ktera ma na vysku 4 metry. Co garaz, dravec miluje otevrene nebe, kde muze roztahnout sva kridla...
4. 3. 2010 15:28
studie k ničemu
designéři si logicky můžou hrát jak chtějí, o tom žádná.
Ale aby studie nebyly úplně k ničemu, měly by respektovat základní zákonitosti, v tomto případě jim křídla měly přistřihnout normy na výšku stropu v garážích a parkovacích domech - z toho auta se totiž nedá vylézt. A pokud jsou dveře očividně nosná myšlenka, je to jenom ztráta času.