Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 120d - (ne)řízená střela

Libor Zezulka
Po testech BMW 116i a 120i přišla konečně řada na nejsilnější motorizaci nové jedničky – turbodiesel 120d. Je nejvýkonnější diesel své kategorie opravdu tak dobrý?

Ach jo, povzdechla si polovina redakce, když v srpnu 2004 dorazila do Zlína nová jednička od BMW. Redakční tým nezoufal proto, že očekával místo malého bavoráku majestátní sedmičku, ale proto, že nemohl napoprvé usednout za volant naftou poháněné verze 120d. Nu což, získali jsme základní variantu 116i s proměnným časováním ventilů, podrobili ji samostatnému testu a později postavili proti dvěma konkurentům – Audi A3 a Mazdě3.

Na konci prvního testu jsme uznale kývali hlavou, neboť i zdánlivě nudný zážehový motor dokázal s vozem celkem zacloumat a nebýt syrovosti dané nízkým počtem najetých kilometrů, asi bychom naše první povzdechnutí rychle vzali zpátky. Přes všechny positivní dojmy vyvolané prvním testem jsme s napětím očekávali den, kdy budeme moci vyzkoušet v BMW 1 turbodiesel s objemem 2.0 l, výkonem 120 kW/163 k a točivým momentem 340 Nm.

Naše čekání zkrátilo testování zážehové varianty 120i, jehož výsledek dokázal, že vysoké hodnocení vyřčené v našich starších testech, potažmo většině testů různých automobilových magazínů, bylo zasloužené. V době, kdy jste mohli pročítat dojmy z povedeného zážehového dvoulitru, konečně zaparkovala před redakcí naftová raketa s modrobílou vrtulí na kapotě.

Výkonný a tichý

Dieselové motory bavorské automobilky se proslavily neobvyklou kultivovaností, dostatkem sportovního potenciálu (vysokým výkonem a točivým momentem) a konečně širokým spektrem využitelných otáček. Pro čtyřválec s objemem 2.0 litru, jenž v jedničce proti řadě tři posílil o 10 kW, platí výše uvedené beze zbytku. Nebudu proto otálet a podívám se motoru rovnou na zoubek. Start probíhá zmáčknutím obvyklého tlačítka start/stop na palubní desce.

Motor se nadechne, rychle naskočí a majitele postaršího vozu s archaickým dieselem zaskočí kultivovaným zvukem, který připomíná klasický klapot nafty pouze vzdáleně. Hned na úvod musím podotknout, že dojem kultivovanosti ovlivňuje výborného odhlučnění, zvenku totiž poznáte naftový původ zcela bezpečně – viz zvuk motoru na krátkém videu . Ale pojďme dál. Přidání plynu na rovném úseku vás okamžitě utvrdí v oprávněnosti všech oslavných ód, kterých vyprodukovali motorističtí novináři desítky.

Jednotka ukazuje sportovní potenciál (ano, i nafta je v bavoráku sportovní) od nejnižších otáček, tah odspodu převyšuje většinu konkurence a vysoká hodnota točivého momentu dokáže vystřelit malé BMW vpřed takovou silou – viz akcelerace na krátkém videu , že necháte na místě rozjezdu kousek zadních pneumatik. Stojíte na plynovém pedálu a ručička otáčkoměru letí rychle vzhůru. Mine hranici 3000 otáček a stejnou rychlostí míří výš. Teprve červená barva a omezovač zastaví motor v rozletu.

Od začátku do konce

V BMW 120d se nemusíte obávat, že se agregát nadechne na 2000 otáčkách a kolem 4000 otáček už začne dech ztrácet. Naopak si můžete vychutnat vyrovnanou sílu. Odhlučnění motoru zůstává i ve vysokých otáčkách na výborné úrovni, motor nevibruje a neobtěžuje posádku nadměrným hlukem. Asi bych nevyřknul jedinou výtku, kdybych neměřil spotřebu. V BMW 120d totiž zaplatíte za sportování ještě trochu více, než slibuje výrobce.

Pokud se necháte unést a šlápnete bavoráku pořádně na krk, bez rozpaků upije z nádrže 10 litrů na 100 km jízdy, ve městě dosáhnete stejné spotřeby, aniž byste se museli snažit. Na dálnici při konstantní rychlosti 130 km/h spotřeba sice klesne na osm litrů, ale v kombinovaném cyklu budete mít problém pokořit hranici osmi litrů. Výkon motoru se přenášel na zadní kola skrze šestistupňovou manuální převodovku.

Řazení probíhalo podle tradičního scénáře, přesné zapadání rychlostních stupňů doplňovala známá „sportovní“ tuhost, jež nemusí každému vyhovovat. Čím se ovšem řadí BMW 1, a to v každé verzi, na vrchol, je přesnost řízení a zábava, která vás za volantem nejmenšího bavoráku čeká. Řízení reaguje na sebemenší pohyb a posilovač bezchybně informuje řidiče o dění na vozovce.

Adrenalinový gejzír

Spojení optimální motorizace, o němž se v souvislosti s BMW 120d hovoří, znamená, že naftový agregát poskytuje automobilu výbornou dynamiku. Jedinou kaňku na optimálnosti zanechává vyšší spotřeba, ale vzhledem k pořizovací ceně automobilu, značce a konečně i ostatních parametrům, můžeme přimhouřit oko. Konec konců to pravé potěšení přichází na dlouhých rovných úsecích, dálnicích a klikatých silničkách.

BMW 120d se vrhá ochotně do zatáček a pokud nejsou vozovky pokryty vodou, vrstvou štěrku nebo sněhem předvádí dokonalé držení směru a fantastickou ovladatelnost. Vysoký výkon a točivý moment vytváří podmínky pro hladké předjíždění i rychlé dálniční přesuny. Zde vstupují do hry ještě dlouhé převody, díky nimž točí motor při 130 km/h 2600 otáček na pátý převodový stupeň a dokonce pouze 2200 otáček na šestý převodový stupeň.

Největší zážitek skýtá volná plocha (na videu jsme použili prázdné parkoviště – viz krátké video ), na níž můžete s vypnutým stabilizačním prožít sérii přetáčivých smyků, které však lze krásně korigovat. V zatáčce stačí pouze prudce stočit volant, přidat plyn a silný motor okamžitě zajistí přetáčivý smyk. Za chvíli se vám jízda smykem natolik zalíbí, že nebudete chtít přestat. Zkrátka zážitek. Ostatní kategorie testu tentokrát vynecháme, o prostornosti, komfortu a dalších vlastnostech si můžete přečíst v starších testech.

Nafta mu sluší

Na konci druhého (na Auto.cz celkem třetího) testu BMW 1 mohu zodpovědně prohlásit, že jednička dokonale splňuje to, čemu se říká absolutní potěšení z jízdy. Silná naftová jednotka potěšení ještě znásobuje a poskytuje automobilu patřičnou dynamiku. Pokud nepožadujete obrovský vnitřní prostor, nebydlíte vysoko v horách a nevadí vám vyšší pořizovací cena, nemáte o čem přemýšlet.

Libor Zezulka
BMW 120d
Cena základní sestavy 755 000 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy, ABS, DSC, ASC+T, DTC, CBC, DBC, dálkové ovládání centrálního zamykání, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, imobilizér, posilovač řízení, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, zadní opěradlo dělené a sklopné, palubní počítač Kč
Cena testované sestavy 917 350 Kč
Výbava testované sestavy automatická dvouzónová klimatizace (+49.240,-), metalický lak (+20.350,-), rádio Business CD vč. MP3 (+19.700,-), přední mlhovky (+6.570,-), kola z lehkých slitin s pneumatikami 195/55 R16 (+19.700,-), loketní opěrka (+4.920,-), sportovní sedadla (+19.700,-), sportovní kůží potažený volant (8.860,-), multifunkční volant (+4.920,-), tempomat (+8.210,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 4.6 / 5.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 330 / 1150
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1415 / 425
Rozměr pneu: 195/55 R16
BMW 120d
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4227
b) šířka (mm): 1650
c) výška (mm): 1751
d) rozvor (mm): 1430
e) rozchod vpředu (mm): 1484
f) rozchod vzadu (mm): 1497
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 740
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: ano