Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 220d Coupé – Je nafta v malém kupé nesmysl? Kdepak

Stanislav Kolman
Diskuze (56)

Není dvojka jako dvojka. Po pondělním testu rodinného minivanu přesedáme do malého kupátka se sportovnějším charakterem. Společné mají opravdu jen číslo 2 v názvu.

Design, interiér


Ještě jste se v nabídce BMW řady 2 neztratili? Pokud přeci jen trošku váháte, pojďme na malé osvěžení paměti. Pod tímto označením se vlastně ukrývají dva zcela odlišné modely. Prvně je to dvojka symbolizující malý model se sportovní siluetou a jedním nebo dvěma páry dveří. Stejným číslem se však značí i rodinný minivan s dodatkem Active Tourer, který se nedávno dočkal druhé generace a jehož test jsme vám shodou okolností přinesli předevčírem. Větší Gran Tourer v nabídce stále je, jde však o doprodej generace první.

My dnes zůstaneme u prvně zmíněné, dvoudveřové varianty, která na své sourozence tasí atraktivní eso z rukávu. Zatímco všechny ostatní dvojky (včetně čtyřdveřového „kupé“) spoléhají na pohon předních kol, nejmenší člen rodiny zůstává u preference zadní nápravy a podélně uloženého motoru. To je příslib zábavného svezení, které se z dnešního automobilového světa pozvolna vytrácí. A nemusíte nutně sáhnout po nabroušených emkových variantách, svůj šarm má i prostý turbodiesel 220d, na který se podíváme právě dnes.

Video se připravuje ...

Kouzlo kombinace

Pokud jste viděli včerejší video (přikládám jej výše), není pro vás zkoušená dvojka úplnou novinkou. „Naše“ BMW 220d Coupé v šedém laku Brooklyn Gray (21.684 Kč) s obouvanými devatenáctkami a černými detaily karoserie má sice z příplatků zaškrtnutou pěknou řádku emkových položek, přesto zůstává elegantním a pohledným kupátkem.

Líbí se mi zachování decentních ledvinek, vyvážené proporce, ale i samotná silueta. Při pohledu z boku si můžete všimnout zapuštěných klik, což je novinka u celé řady novodobých BMW. Naopak zadním partiím jsem ani po týdnu společného soužití nedokázal přijít na chuť. Svítilny jsou tu příliš daleko od sebe a celkově mi na zadek prostě nepřijde hezký pohled. Skoro jako kdyby k pohlednému zbytku vůbec, ale vůbec nepasoval.

BMW 220d Coupé BMW 220d Coupé

Výhody stran jízdy i vnitřního prostoru by měl přinést větší půdorys. Nová generace kupé s vnějšími rozměry 4537 x 1838 x 1390 mm je o 105 mm delší, 64 mm širší a zároveň o 28 mm nižší. Rozvor náprav si polepšil o 51 milimetrů na současných 2741 mm. A širší je rovněž rozchod kol vpředu i vzadu. Zavazadlový prostor si polepšil o 20 litrů na 390. Díky tomu se teď pohodlně vejdou dva golfové bagy, další věci sem lze umístit po sklopení zadní lavice v poměru 40:20:40. Je to snazší než dříve, nakládací hrana se proti předchůdci snížila o pětatřicet milimetrů.

Když už jsem nakousl zadní lavici, můžeme rovnou mrknout na její prostor. Jasně, nárůst rozměrů přijde vhod, ani tak tu ale tvůrci nemohou vykouzlit úplné zázraky. S výškou 178 centimetrů se sám za sebe posadím, kolena se však dotýkají předního opěradla a ani nad hlavou nezůstává příliš velká rezerva. Ano, s trochou snahy se sem poskládají i jedinci vyššího vzrůstu, spíše ale zadní řadu berte jako takovou nouzovku, jíž ocení hlavně děti.

Klasika, ale už jen chvilku

To za volantem je všechno přesně tak, jak má být. Nástup sice kvůli nizoučké stavbě karoserie vyžaduje trochu více snahy, ale když za sebou zabouchnete dveře, ocitnete se na pracovišti řidiče se značkou ideál. Pomáhají tomu například příplatkové sportovní sedačky, které jsou pohodlné, zároveň však disponují výrazným bočním vedením. Volant má po vzoru ostatních bavoráků tlustší věnec, i tak ale moc hezky padne do ruky. Hnědá kůže Vernasca Cognac (35.230 Kč) mému oku lahodí, nohy si zase pochvalují dostatek prostoru vedle zeštíhlené středové konzoly. Veškeré důležité ovládání řidiče bez přehánění obepíná, navíc je uloženo v kvalitních a na dotyk příjemných materiálech.

Pochvalu si zaslouží i multimediální systém s otočným ovladačem. Proč? Paradoxně kvůli tomu, že vše zůstalo při starém. V pondělí testovaná řada 2 Active Tourer totiž dostala pracoviště s prohnutou plochou čítající dvě obrazovky, tradiční otočný ovladač na středové konzole jsem hledal marně. O nepřehlednosti a neintuitivnosti menu ani nemluvím… tady je všechno správně. Klasická kaplička s digitálními budíky, samostatná obrazovka multimédií v zorném poli řidiče a možnost ovládat ji dotykem či právě ovladačem.

Navíc zůstávají fyzická tlačítka pro důležité funkce včetně teploty. Číslovky ve spodní části přístrojové desky zase můžete využít k vyvolání předvolených funkcí. K absolutní spokojenosti mi chybí snad jen kulatý vzhled budíků, který nám BMW slibuje v rámci aktualizace už několik let. A něco mi říká, že vzhledem k nové generaci infotainmentu už se nedočkáme. Ale pozor, takto koncipované království řidiče zůstane dvojce kupé už jen chviličku. BMW před časem ukázalo drobnou modernizaci, která toto řešení nahrazuje prohnutým displejem jako u active toureru. Otočný ovladač však i tady zůstává zachován.

Motor, jízdní vlastnosti


Jediná nafta

Pod kapotou zkoušeného exempláře najdeme jediný turbodiesel v nabídce. Pod označením 220d se ukrývá dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec s výkonem 140 kW ve 4000 otáčkách a se 400 newtonmetry již od 1750 ot/min. Ten vůz rozpohybuje z klidu na stovku za 6,9 sekundy a pokračovat umí až na 237 km/h. Vznětový agregát dostává dvoustupňové přeplňování a vylepšené přímé vstřikování paliva common rail. K tomu se přidává mild-hybridní technologie se 48voltovým startér-generátorem, jenž nabízí dodatečný výkon až 8 kW. Ta má pomoci mrštnějším reakcím na sešlápnutí plynového pedálu, jindy zase dopuje elektrická zařízení na palubě a pomáhá šetřit palivo.

Naftová motorizace se pojí s osmistupňovou samočinnou převodovkou Steptronic od ZF. BMW vyzdvihuje ostřejší charakteristiku řazení a hlavně vyšší účinnost. Řídicí jednotka je teď schopna zohlednit i údaje o topografii trasy či dopravní situaci na základě dat vestavěné navigace a asistenčních systémů. To umožňuje třeba vyhnout se zbytečnému řazení v rychle po sobě jdoucích zatáčkách, případně včas podřadit, když se blížíte ke křižovatce nebo jinému vozu.

BMW 220d Coupé BMW 220d Coupé

Důležité ale je, že vás tato funkce při každodenním používání auta nikterak nelimituje ani neotravuje. Celkově je dvoulitrový nafťák vlastně prima společníkem. Kdo by čekal studené chrochtání a nezáživný jízdní projev, bude mile překvapen. Motor je příkladně odhlučněný, do kabiny jeho akustika proniká jen jakoby zpovzdálí. Díky velké porci točivého momentu za to umí vzít v širokém pásmu otáček, a když plynový pedál podržíte u podlahy o něco déle, ochotně se nechá vytočit až k červeným čísílkům. Točivý charakter motoru je milým překvapením. Naopak při klidné jízdě se otáčky drží co možná nejníže a jízda je velice klidná a pohodová. Osmistupňový automat v takových situacích řadí jemně a logicky, k jeho sladění se zbytkem celku nemám nejmenších výhrad.

Spotřeba paliva se i tady odvíjí od jízdního stylu řidiče, rozdíly mezi klidnou a svižnou jízdou však nejsou nikterak dramatické. Když se budete alespoň trochu snažit, dostanete se na hodnoty začínající čtyřkou. Pokud si schopnosti auta užíváte plnými doušky, ani tak nepočítejte s odběrem výrazně nad šest litrů. Hospodárnost malého, byť skoro 1,6 tuny vážícího vozu je milým překvapením. Týdenní testování s mixem okresek, dálnice i města nakonec vyneslo průměr 5,5 l/100 km.

Takřka dokonalé

Jak se vlastně kupátku povedlo zachovat pohon zadních kol? To díky „dospělé“ platformě CLAR, jíž si vypůjčuje od větších řad 3 a 4. Mezigeneračně hlásí řada 2 Coupé také o 12 % zvýšenou torzní tuhost karoserie. Náš kousek je vybaven příplatkovým M sportovním podvozkem, jehož součástí je i variabilní sportovní řízení. Vzadu najdeme pětiprvkovou nápravu s lehkou hliníkovo-ocelovou konstrukcí.

Vezmeme-li tužší sportovní podvozek a kola obujeme na devatenáctky, může to leckomu na autě takového střihu připadat nesmyslné. První zatáčky ale ukazují, že podvozek je v tempu jistý a ani při prudkých brzdách na nerovném podkladu nemá tendence uskakovat. Tuhý opravdu je, do nepříjemné prkennosti má však pořád daleko. Jedinou slabinou jsou snad jen jemné tupé rány na nerovnostech při nízkých rychlostech. Nejde o nic dramatického, že se pod koly něco děje, ale posádka cítí. Věřím, že leckdo by u kupé s naftovým motorem ocenil větší kompromis vstříc pohodlí. V takovém případě stačí sáhnout po standardním podvozku, případně o něco menším obutí.

BMW 220d Coupé BMW 220d Coupé

Preference zadní nápravy je v zatáčkách znát. Verze 220d není dělaná na ryzí sportovní skotačení a permanentní jízdu dveřmi napřed. Na suchém podkladu ji – i vzhledem k parametrům motoru – musíte ke sklouznutí trošku víc přemlouvat. Zase se ale moc hezky vodí. Řízení je strmé a přesné, navzdory 1,6tunové pohotovostní hmotnosti auto mění směr ochotně a mrštně. Celkově působí lehkonohým, obratným a hravým dojmem. Nabroušené benziňáky vykouzlí větší úsměv na tváři, i nafta vás ale dokáže pobavit. Aby ne, když se BMW i v této konfiguraci povedlo docílit takřka ideálního rozložení hmotnosti.

Závěr


Závěr

Že nafta v takovém autě nedává žádný smysl? Kdepak. BMW 220d Coupé je příjemným společníkem pro jednotlivce či pár, který nejezdí jen kolem komína a místo ryzí dynamiky preferuje balanc mezi svižným svezením a hospodárností. Pravda, zadní řada je spíše nouzovkou a zavazadlový prostor není kdovíjak velký. S tím se ale při pořizování kompaktního kupé tak nějak počítá. Auto se naopak odvděčí hezky zpracovanou kabinou, klasickým ovládáním, příjemnými jízdními vlastnostmi a slušnou spotřebou. Vyjma „tuposti“ podvozku v určitém procentu jízdních situací mě nenapadá nic zásadního, co by mělo hodnocení naftového kupátka výrazněji srážet.

Překvapivě to není ani cena. Jasně, něco přes 1,6 milionu korun za maličkého bavoráka s dvoulitrovým dieselem se vám může zdát jako nesmysl. Ale připomeňme, že je to cena zkoušeného exempláře s obrovskou paletou příplatkových položek. Pokud si nebudete vymýšlet, postačí na danou motorizaci něco málo přes milion. A to mi při dnešních cenách nových automobilů nepřijde vůbec špatné.

BMW 220d Coupé BMW 220d Coupé

Nejlevnější verze modelu 989.300 Kč (220i/135 kW)
Základ s testovaným motorem 1.071.200 Kč (220d/140 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 1.071.200 Kč (220d/140 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.616.346 Kč (220d/140 kW)        

Plusy

  • Vyvážené proporce
  • Hezká kabina s kvalitními materiály
  • Klasické ovládání
  • Solidní diesel s vynikající spotřebou
  • Jízdní vlastnosti

Minusy

  • Reakce podvozku v nízkých rychlostech
  • Ještě jeden silnější diesel by nabídce slušel
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (56)

Doporučujeme

BMW 220d Coupé
Cena základní sestavy 1 071 200 Kč
Výbava základní sestavy 17“ kola z lehkých slitin, automatická jednozónová klimatizace, sportovní kožený volant, BMW Live Cockpit, tepelná izolace všech oken, LED světlomety vpředu i vzadu, interiér v kombinaci látka/umělá kůže, ochrana proti bočnímu nárazu atd. Kč
Cena testované sestavy 1 616 346 Kč
Výbava testované sestavy Model M Sport (+123.292 Kč; M sportovní podvozek, M sportovní kožený volant, čalounění stropu v barvě antracitu, kombinace Alcantara/kůže, třízónová automatická klimatizace, M aerodynamický paket atd.) M Sport Pro Paket (+75.868 Kč; 19“ kola z lehké slitiny, osmistupňový automat s pádly pod volantem, M sportovní brzdy s červenými třmeny, M zadní spoiler, M bezpečnostní pásy, sportovní nastavení zvuku v interiéru atd.), paket Business Class (+43.862 Kč; komfortní přístupový systém odemykání a startování, elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí, vyhřívání předních sedadel atd.), paket ConnectedDrive Plus (+71.916 Kč; adaptivní LED světlomety, asistent dálkových světlometů, head-up displej, BMW Live Cockpit Professional) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 140 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 237
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 4.7
Emise CO2: 122
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 390 / 0
Objem nádrže (l): 51
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1580 / 475
Rozměr pneu: 255/35 R19
BMW 220d Coupé
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4537
b) šířka (mm): 1838
c) výška (mm): 1390
d) rozvor (mm): 2741
e) rozchod vpředu (mm): 1575
f) rozchod vzadu (mm): 1587
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 870
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
29. 5. 2022 08:45
Re: Hmmm proč ne...
o potřebě udělat tiramisu z pomazánkového másla, tatarák ze zadního a citronem místo limety. koupit pozemek na exkluzivním místě a postavit barák z vepřovic :-)
stejně výkonný benzín 220i jezdí za 6,3 litru a stojí o 50 tisíc míň. ten rozdíl při současných cenách projezdíš tak za dva roky. na začátku musíš zaplatit o 50 tisíc navíc, abys šetřil, ale protože je nafta dražší ušetříš vlastně asi tak pět halířů na km.
28. 5. 2022 18:54
Re: Žeby bol problém v prevodovke?
Vždy keď ide o traktor.
Avatar - fOE
28. 5. 2022 09:21
Re: Hmmm proč ne...
To neni o vkusu ale o potrebe.
27. 5. 2022 20:35
Re: Hmmm proč ne...
Když si vylistuju dvojku kupé, auta tři roky zpátky, vyjde mi cca 700 kousku na prodej, 500 benzin a 200 diesel. Lidí s dobrým vkusem je zda se většina
Avatar - Ozzman
27. 5. 2022 20:24
Re: To je neuvěřitelné,
No … ja se o tom nebavil, to Win psal, ze je ticho v kabine … citoval jsem ho