Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 223i Active Tourer – Rodinný bavor podruhé

Stanislav Kolman
Diskuze (72)

Budoucnost velkoprostorového BMW vypadala v posledních letech všelijak. Ze spekulací o definitivním konci nakonec vykrystalizovala druhá generace, která teď s nejsilnějším motorem dorazila k redakčnímu testu.

Design, interiér


Když se před nějakými dvěma lety intenzivně spekulovalo o budoucnosti modelové palety BMW, jen velmi málo lidí předpokládalo, že by se nástupce dočkala i řada 2 Active Tourer. Rodinný minivan působí v nabídce mnichovské značky skoro jako zjevení, které jejím (primárně sportovně založeným) fandům nebylo úplně po chuti.

Z pragmatického hlediska však dává nová, v pořadí druhá generace velkoprostorového modelu smysl. Té první se prodalo na 430.000 kusů a navíc klientelu obohatila o zcela nové zákazníky. Pro osmdesát procent kupců to byl první bavorák v domácnosti. Mezigeneračně se tak loučíme jen s větším modelem Gran Tourer. V ceníku jej sice stále najdete, na rozdíl od „aktivního“ sourozence jde však o doprodej prvního vydání.

Video se připravuje ...

Šik minivan

Stran designu nemám od této kategorie aut nikdy přílišná očekávání. Dobře si uvědomuju, že jejich přednosti jsou jinde než v kříšení emocí. Proto mě překvapilo, že se mi nafouklá dvojka od první chvíle vlastně velmi líbila. Dost možná je to dáno i hezkou specifikací – lahvově zelený lak v kombinaci s leskle černými detaily a devatenáctipalcovými koly by zaujal na kterémkoliv bavoráku, natožpak tom s rodinnými ambicemi.

S předchozí generací byste si novinku splést neměli. Jasně, na proporcích toho zas až tolik nového vymyslet nejde, vzhled se ale dočkal výrazného přepracování. Poznat je to především na přídi, která dostala výraznější ledvinky v nejrůznějších provedeních (v závislosti na výbavě). Nejsou však přehnaně přerostlé a do celku hezky zapadají. Světelná technika je pochopitelně vždy plně diodová, v našem případě tu máme příplatkové adaptivní LED světlomety s asistencí dálkových světel, což je součást balíčku Innovation za 110.552 Kč. Ten dále obsahuje třeba komfortní přístupový systém, head-up displej či přístrojovku v provedení Luxury. A zapomenout nesmíme ani na zapuštěné kliky, další novinku moderních bavoráků.

K pracovišti řidiče se ještě vrátíme, začněme nejprve praktičností. Zavazadlový prostor dvojky pojme až 470 litrů. Pokud však máte pohon s mild-hybridní výpomocí, smrskne se objem na o poznání skromnějších 415 litrů. Zvolíte-li plug-in hybrid, přijdete o dalších devět. Po otevření na vás opravdu nevykoukne kdovíjak velký kufr, potěší však pravidelnými tvary a prostorem pod podlahou, kam se vejde povinná výbava a další nezbytnosti. Zadní lavice je posuvná až o třináct centimetrů. Když je zcela vzad, posadím se sem s výškou 178 cm sám za sebe s velkou rezervou před koleny a ještě větší nad hlavou. I když je lavice zcela vpředu, pořád se sem nasoukám a nohy se stále neopírají o přední opěradlo. Prostorově je nový active tourer vybaven velmi dobře.

BMW 223i Active Tourer BMW 223i Active Tourer

Hodně místa pro nohy mám i vpředu, čemuž pomáhá zredukovaný středový panel a plovoucí konzola mezi sedadly. Kabina tak působí čistším a vzdušnějším dojmem. Ohromné překvapení přichází při prvotním seznámení se s pracovištěm... kde je pověstný otočný ovladač multimediálního systému? Správná odpověď: nikde. V nové dvojce (alespoň té přifouknuté) BMW nasadilo zcela nový koncept kabiny, ve kterém se drtivá většina funkcí ovládá skrz dotykovou obrazovku. Žádné otočné ovladače pro teplotu a tlačítka pro možnost předvoleb, ale plně digitální ovládání. Neměl bych nic proti, kdyby alespoň zbytek zůstal při starém. Jenže v nové dvojce je menu infotainmentu hodně členité, jednotlivé položky blízko u sebe a několikrát jsem musel přemýšlet, kde chci tu kterou funkci vlastně hledat. Být to u kterékoliv jiné automobilky, asi bych si jen tak posteskl a nechal to být, ale že se něčeho takového dočkáme u BMW, jehož předchozí generaci systému iDrive jsme považovali za to nejlepší, co může nové auto nabídnout...

Plusem budiž alespoň fakt, že samotný systém běhá svižně a třeba budíky si můžete přizpůsobit v několika grafických schématech. Displej za volantem má 10,25 palce, hlavní obrazovka uprostřed je 10,7palcová. Na středové konzole zůstává zachováno jen minimum tlačítek. Naštěstí si tu snadno vyvoláte paletu asistenčních systémů, takže deaktivace hlídání jízdního pruhu, které se zapíná s každým nastartováním, je otázkou několika málo sekund.

Materiály uvnitř si zaslouží pochvalu, stejně jako pohodlné sedačky a nespočet technologických funkcí. Jen už se vám zkrátka nestane, že do kabiny sednete se zavázanýma očima, a když vám někdo sundá šátek, okamžitě ze sebe vyhrknete: jo, to je BMW! Ale kdo ví, třeba je to zase jen otázka zvyku a po pár měsících soužití už nám takovéto prostředí přijde jako samozřejmost.

Video se připravuje ...

Motor, jízdní vlastnosti


Nejsilnější čipera

Pod kapotou zkoušeného exempláře pracuje nejsilnější agregát v nabídce. Tím je přeplňovaný zážehový dvoulitr s výkonem 150 kW a 320 newtonmetry točivého momentu. Auto s pohotovostní hmotností 1620 kg dokáže na stovku rozpohybovat za rovných sedm sekund. A když na to přijde, můžete po německém autobahnu svištět až 241 km/h. Paleta je však rozmanitá, krom slabších benzinů (včetně základního tříválce) je k dispozici také turbodiesel a plug-in hybrid.

Ale zpět k našemu pohonu. Ten je vybaven novou mild-hybridní technologií se 48V sítí. Elektromotor tu slouží jako startér a podpora spalovacímu motoru a je poprvé integrován do samočinné dvouspojkové převodovky. Kromě dodatečného výkonu 14 kW pomáhá plynulejším rozjezdům s funkcí stop/start i mrštnější akceleraci. Tato 48V technika dobíjí akumulátor uložený pod podlahou zavazadlového prostoru (proto tak zredukovaný objem), případně se energie využívá k dopování elektrického systému vozidla.

Coby běžný uživatel však nemáte šanci práci mild-hybridu vypozorovat. Startování od semaforů je hladké, dynamika hbitá a výhrady nemám ani ke spolupráci se sedmistupňovou dvouspojkou. Motor je dobře odhlučněný a při běžné jízdě se snaží udržet co možná nejnižší otáčky. Naopak po sešlápnutí plynového pedálu až k podlaze se čiperně přihlásí o slovo a dodá dynamiku, na kterou v segmentu takovýchto minivanů rozhodně nejsme zvyklí. V průběhu testovacího týdne si však všímám jednoho neduhu, a sice výrazné časové prodlevy po sešlápnutí plynu. Není dramatická, ale znát je. Třeba v momentě, kdy se potřebujete rychle začlenit do provozu z vedlejší ulice. Určitě by pomohlo deaktivace stop/startu, tu však BMW u nových modelů už nějaký pátek neumožňuje.

BMW 223i Active Tourer BMW 223i Active Tourer

Naopak sympatická umí být spotřeba. Na trase Praha – Kolín mimo dálnici, tedy na rovinatých okreskách, jsem splynul s provozem (nebyl jsem ale žádnou brzdou) a výsledkem byl překvapivě nízký odběr 5,5 litru. Tady elektrifikovaná výpomoc evidentně funguje. Pokud si ale schopnosti hravého (a ve sportovním režimu mimořádně točivého) motoru užíváte dosyta, počítejte s průměrným apetitem kolem sedmi. Dálniční vložky či městské popojíždění pak průměr vyšponují nad osm litrů.

Emko není pro všechny

Zkoušený kus je vybaven příplatkovými M devatenáctipalcovými koly a M sportovním paketem, který za 94.848 Kč dodává kromě přepracovaných nárazníků či hliníkového obložení interiéru také M sportovní podvozek (o 15 mm snížená světlost, aktivní tlumiče měnící tuhost na základě rychlosti kmitání kol). Jakkoliv jsem fanoušek tohoto magického písmenka, u vozu této kategorie mi dává snad nejmenší smysl. Celkově je výše popsaná kombinace i v komfortním módu dost tuhá a v zatáčce se na sérii nerovností neostýchá odskočit. Myslím, že o palec menší obutí a standardní podvozek mohou u rodinného přepravníku, jenž má být zaměřený primárně na komfort, fungovat mnohem, mnohem lépe. Třeba se dočkáme u jiného testovacího kousku.

Naopak řízení brnká na pohodovou notu. Není přehnaně tuhé a rádoby sportovní. Naopak je tu výpomoc posilovače dost intenzivní, o nějaké zpětné vazbě pak nemůže být řeč. Díky jemnějšímu naladění se s vozem snadno manipuluje v úzkých uličkách měst, pro potěšení z utažených okresek si jej ale pořizovat nebudete. Jak jsem ale zmínil, active tourer svižnější tempo zvládne a pokud po něm v zatáčkách nechcete vyloženě atletické výkony, odvděčí se dlouhým vzdorováním nedotáčivosti a jen minimálními náklony vysoké karoserie.

BMW 223i Active Tourer BMW 223i Active Tourer

Závěr


Závěr

Nové BMW řady 2 Active Tourer je stylový rodinný minivan, který potěší svou prostorností, kvalitním zpracováním a moderními technologiemi na palubě. U verze 223i se pak sluší vyzdvihnout i motor, který jede jako pokropený živou vodou a hezky spolupracuje se sedmistupňovým automatem a celým mild-hybridním systém. Ten navíc při troše snahy přináší i sympatickou spotřebu.

Výrazně bych se ale doporučoval zamyslet nad emkovým podvozkem a velkými koly. Opravdu jsou to věci, které v této kategorii potřebujete? Jasně, ono to na papíře vypadá moc hezky, pro komfort bych ale zvolil jinačí kombinaci. Navíc tím můžete ušetřit i pěkných pár desítek tisíc korun. Zatímco standardní 223i startuje na částce 951.600 Kč, zkoušený kus s plejádou příplatkových položek už atakuje hranici 1,5 milionu. No a pak je tu zcela jiné, v mých očích dost neosobní pracoviště řidiče. Je moderní, o tom žádná, přesto myslím, že nejen mně bude starší řešení s otočným ovladačem chybět. BMW však avizuje, že nasazení tohoto systému řeší u každého modelu zvlášť. Tak uvidíme, pokud pětka a spol. zůstanou věrni klasice, zlobit se nebudeme.

Nejlevnější verze modelu 781.300 Kč (218i/100 kW)
Základ s testovaným motorem 951.600 Kč (223i/160 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 951.600 Kč (223i/160 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.441.392 Kč (223i/160 kW)

Plusy

  • Atraktivní vzhled
  • Prostorná kabina
  • Materiály uvnitř
  • Živý motor
  • Slušná spotřeba

Minusy

  • Tuhý podvozek
  • Prodleva na plynu
  • Složité ovládání multimédií
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (72)

Doporučujeme

BMW 223i Active Tourer
Cena základní sestavy 951 600 Kč
Výbava základní sestavy 17“ kola z lehké slitiny, LED světlomety, automatická klimatizace, nastavitelné jízdní režimy, uvítací osvětlení, BMW Live Cockpit Plus s 10,25“ digitálním přístrojovým štítem a 10,7“ obrazovkou multimediálního systému, sportovní kožený multifunkční volant, tepelná izolace všech oken atd. Kč
Cena testované sestavy 1 441 392 Kč
Výbava testované sestavy Paket Innovation (+110.552 Kč; komfortní přístupový systém, head-up displej, parkovací asistent Plus, přihrádka pro bezdrátové nabíjení, palubní deska Luxury atd.), M sportovní paket (+94.848 Kč; přepracované nárazníky, hliníkové obložení interiéru, boční modifikované prahy v barvě vozu, adaptivní M podvozek atd.), 19“ BMW M Individual kola (+47.970 Kč), audiosystém Harman/Kardon (+16.796 Kč), Driving Assistant Professional (+51.480 Kč; adaptivní systém udržování rychlosti do 210 km/h vč. pomoci při jízdě v úzkých pruzích) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 241
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6
Emise CO2: 137
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 415 / 1405
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1620 / 485
Rozměr pneu: 225/45 R19
BMW 223i Active Tourer
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4386
b) šířka (mm): 1824
c) výška (mm): 1576
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1586
f) rozchod vzadu (mm): 1588
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 570
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
26. 5. 2022 06:48
Re: Re: Prečo nie?
Hlavne ale dneska moc nevidím co koupit… súhlas. A ak by som aj niečo videl, tak mi to nedodajú v tomto roku :)
Avatar - Emel
25. 5. 2022 19:23
Re: Re: Prečo nie?
No jasně, třeba prodáš dobře to ojeté... ale o to hůř koupíš to nové.
Já teda auta měním celkem nerad, protože mám už sehnanou druhou sadu disků a gum a zahrádku a koberečky a takové ty kravinky co se mi nechce pořád řešit... hlavně ale dneska moc nevidím co koupit, aby v tom byl nějaký posun... pokud bych se teda neplácnul přes kapsu a nezabrousil do prémiových kombíků... ale na moje post-covid nájezdy to nedává smysl.
Avatar - Emel
25. 5. 2022 19:20
Re: Paráda za melón
A tak... dá se to hezky schovat. U Mercedesu za hvězdu a tak.
Jsou auta, kde to trestuhodně odflákli, třeba Jaguar tam má takovou humus destičku za znáčkem. Bávo to myslím tradičně schovává dolů do nárazníku, tam to ničemu nevadí... ale tady ta variace v ledvinách ještě s tím black packetem... no, na fotce to vypadá dost hrozně.
25. 5. 2022 11:16
Re: Pro mě takové "BMW"....
Demagogicky srovnáváš nesrovnatelné - Mercedes není značka s tak sportovním charakterem a navíc má předlouhou tradici ve výrobě spousty užitkových modelů (vč. náklaďáků).
25. 5. 2022 10:52
Re: Re: Prečo nie?
Dobre si to vystihol. Teraz viem predať auto za cenu ako som ho kúpil.
Predtým 3 autá ešte v záruke za cenu, ktorá bola oveľa výhodnejšia ako mať auto na leasing.

A ekologické to je tiež - ako píše Mikesus, niekto si môže kúpiť za rozumnejšiu cenu auto v top stave, 2 ročnou plnou zárukou, predplateným servisom, v norme Euro 6d.