BMW: 300 tisíc M za 30 let
Historie BMW M GmbH začala před 30 lety supersportovním modelem M1, který byl silniční verzí závodního speciálu. Toto zatím jediné BMW s motorem uprostřed se stalo závodní legendou a ikonou designu – jeho karoserie posloužila jako základ pro práci Andyho Warhola. Výroba M1 skončila v roce 1981 a následně se divize M změnila v to, čím je dodnes, tedy ve výrobce výkonných aut pro každodenní použití.
Už od konce 70. let se vyrábělo omezené množství první generace řady 5 s označením M. První M5 z roku 1985 pak v podstatně byla běžným pětkovým BMW s motorem z M1 a upraveným podvozkem. Řadový šestiválec 3,5 litru dosahoval 210 kW. V roce 1986 pak následovala první generace, tehdy ještě čtyřválcové, M3. Tento model byl velmi úspěšný a celkem vzniklo 17 tisíc kusů.
Do roku 1988 vyrobila BMW M GmbH celkem 35 tisíc automobilů. V roce 1994 už překročila roční produkce hranici deseti tisíc a od té doby je každý nový model úspěšnější než předchozí generace.
V loňském roce mělo logo M zhruba jedno procento všech prodaných BMW. Největší odbytiště jsou USA, Velká Británie, Německo a Itálie. Současné portfolio zahrnuje devět modelů – Z4 M Coupé a Z4 M Roadster s řadovým šestiválcem 3,2 l (252 kW), dále M5, M5 Touring, M6 Coupé a M6 Cabrio s motorem V10 5,0 l (373 kW) a M3, M3 Coupé a M3 Cabrio s motorem V8 4,0 l (309 kW). Všechny tři motory opakovaně dosahují na nejvyšší příčky v anketě International Engine of the Year.