Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 328i – Krása a síla na čtyřech kolech

Tomáš Zajíček
Diskuze (47)

Již na první pohled mě nové BMW řady 3 okouzlilo svým naprosto vyváženým, nadčasovým a zároveň sebejistým designem. A to mě teprve za pár minut čekala jízda s touto novinkou, která byla vybavena nejsilnějším šestiválcovým motorem 2,8 se "slušným" výkonem 142 kW.

Po usednutí do vozu nepřekvapí kvalitní sedadla s výrazným bočním vedením, která umožňují nezvyklou funkci "prodloužení" sedáku (viz foto). Tříramenný volant s integrovaným airbagem a tlačítky tempomatu a rádia lze výškově i podélně seřizovat, takže nalézt vhodnou polohu není problém. Dráhy řazení pětistupňové převodovky jsou bezproblémové, i když jsem čekal lehčí chod. Zpřevodování vzhledem k síle a průběhu točivého momentu je optimální. Pětka točí ve stokilometrové rychlosti pouze 2400 otáček, což jistě přispívá k nižší spotřebě na dálnici. Přístrojová deska se podobá svému "vzoru" z úspěšné řady pět (viz foto), přičemž nepřekvapí optimální rozmístění většiny ovládacích prvků. Díky zvětšenému rozvoru o 25mm se mírně zvětšil dříve dosti kritizovaný prostor na zadních sedadlech na únosnou míru. Přesto je to asi jedno z mála míst nové trojky, které se dá kritizovat. Místo vzadu se dá přirovnat k naší tolik kritizované Octavii.

Bezpečnost u nové trojky jde výrazně za rámec běžné produkce, když již v základní výbavě obsahuje 6 (slovy šest!!) airbagů. 1x volant, 1x spolujezdec, 2x boční (ve dveřích) a 2x hlavové (v A sloupku). Navíc je možno přiobjednat i dva boční airbagy pro cestující vzadu!.

Řadový šestiválec s objemem 2.8 litru je prošpikován nejmodernější technikou. Ať už je to např. elektromechanicky ovládaná škrtící klapka nebo variabilní časování všech ventilů u BMW nazývané VANOS. Výkon 142 kW i točivý moment 280 Nm postačuje i pro podstatně těžší pětku a sedmičku, takže s trojkou si hravě poradí.

Samozřejmě výkon tohoto motoru není rozhodně vše. Mezi jeho hlavní přednosti patří především enormní kultivovanost chodu, výborný tah i v nižších otáčkách díky variabilnímu časování ventilů, relativně nízká spotřeba a krásný "zdravý" zvuk. Ten je bohužel v interiéru tak málo slyšet, že si jeho zvuk mohou "vychutnat" spíše kolemjdoucí.

Jak jsem se již zmínil, motor je výborně odhlučněn, do čtyřech tisíc otáček je prakticky neslyšitelný a přitom tyto otáčky postačují na 90% běžné jízdy. Nad čtyři tisíce otáček šestiválec začíná dostávat nádherný "kovový" zvuk a patřičně roste také výkon. O mimořádné kvalitě tohoto motoru svědčí i to, že spotřeba se podle testů zahraničních časopisů při běžné jízdě pohybuje kolem 9-10 l/100 km, což prakticky potvrdil i náš test (cca 11 l/100 km při zvýšených nárocích). Zrychlení z klidu na 100 km/h by měla 328mička zvládnout z 8 sekund, to jsme vzhledem k minimu najetých kilometrů bohužel nemohli zkoušet.

Zato se daly vyzkoušet brzdy. Ty vynikají okamžitým maximálním účinkem, který neslábne ani po několika opakováních. Brzdná dráha ze stokilometrové rychlosti se studenými brzdami byla na špičkové hodnotě 36,5 metru (Porsche 911 - 36 m), se zahřátými se prakticky nic nezměnilo 38 m.

Jízdní vlastnosti byly doménou trojky již v předchozích typech a tak u novinky byly v podstatě jen "optimalizovány". Odpružení je samozřejmě trochu tvrdší, ale posádka rozhodně není zbytečně otloukána. V zatáčkách je boční náklon minimální a díky rozložení hmotnosti na nápravy v poměru 50% na 50% je velmi těžké dostat BMW do úzkých. Pokud se o to přeci jen pokusíte, zjistíte, jak co to znamená neutrální chování. Prostě vůz neuhýbá ani předkem, ani zadkem, ale pomalu se sune bokem po tečně. Otázkou je, zdali je kam :-) Pokud si chcete opravdu zařádit, přichází na pomoc tlačítko, kterým je možné vypnout protiprokluzový systém ASC+T.

To poslední, co bych chtěl dělat, je neoprávněně opěvovat nějaký vůz. Konstruktéři nové trojky mi však dali velmi málo možností, takže nalezených chyb je opravdu minimum. Co je jisté, že cenově není BMW 328i žádným "chudáčkem", zvláště, pokud uvážíte, že testovaný vůz překročil hranici 1,5 milionu korun.

Rozsáhlé představení nového BMW 3 včetně bohaté fotogalerie najdete také v rubrice Představujeme.

Tomáš Zajíček
Diskuze (47)
Cena základní sestavy 1 500 000 Kč
Cena testované sestavy 1 500 000 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2793
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 142 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 3500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.5 / 7 / 9.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 440 / 0
Objem nádrže (l): 63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1395 / 500
Rozměr pneu: 225
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4471
b) šířka (mm): 1739
c) výška (mm): 1415
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
13. 4. 2021 18:21
Re: Zkuste se v tom radši svézt...
Mal som samozrejme na mysli turba s podobnym vykonom. Nie raz tak silne motory. To, ze v urcitom spektre otacok tie podobne vykonne turba zatiahnu lepsie, este pre mna nie je dokazom dynamiky.
Avatar - Dinar
12. 4. 2021 12:21
Re: 6 válec
Byl, 320i do faceliftu 2,0 R6, po fl 2,2 R6.
12. 4. 2021 11:36
Re: 6 válec
u teto generace už ne.
Avatar - Dinar
12. 4. 2021 08:56
Re: Zkuste se v tom radši svézt...
E46 jsem měl jen s 25i, což byl motor, který se líp točil, ale byl dole slabší než 28i, pravda. Ale v době, kdy na ACZ vyšel tento test jsem měl 528i E39, najel jsem s ní 200 tis. a větě o tom, že "dynamika optikou dnesnych turbomotorov nadpriemerna aj v nizkych otackach" se musím jen usmívat. Dnešní R6 turba jsou dynamicky úplne jinde, v jakýchkoliv otáčkách, pamatuju, když přišly první oktávky 1,8T a s nimi nová generace "závodníků", už s tou 1,8t měla 28i v pětce problém. Nástupce 30i, hlavně ve spojení se šestikvaltem, byla obrovský pokrok, dynamicky, jinými slovy, 28i byl výborní motor své doby, ale dnešními měřítky je na něm k velebení pouze zvuk.
Avatar - Dinar
12. 4. 2021 08:50
Re: Skoro 25 let
Naprosto přesně. :yes: